QhaliKay. Revista de Ciencias de la Salud ISSN: 2588-0608
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<div style="text-align: justify;"> <p><em>Qhali Kay</em> en quechua, lengua nativa de las antiguas civilizaciones andinas, significa salud y bienestar. <strong><em>QhaliKay. Revista de Ciencias de la Salud</em></strong> (ISSN: 2588-0608), en formato electrónico, de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Técnica de Manabí (Portoviejo, Ecuador), está dirigida a profesionales y estudiantes del área. Entre sus objetivos como instrumento de comunicación científica, se encuentran el promover la cooperación científica, internacionalizar el conocimiento y estimular la discusión académica mediante la publicación cuatrimestral de avances académicos, científicos y tecnológicos en las diferentes disciplinas de las Ciencias de la Salud, a través de casos clínicos, artículos científicos originales, artículos de revisión y de reflexión. La revista acepta manuscritos en español e inglés, que no hayan sido simultáneamente propuestos a otras revistas científicas, los cuales son sometidos a un riguroso proceso de revisión por pares a doble ciego, siguiendo los estándares internacionales.</p> <p>La Universidad Técnica de Manabí se complace en ofrecer la publicación en línea de<strong> <em>QhaliKay. Revista de Ciencias de la Salud</em></strong> a través de la plataforma <em>Open Journal System</em> con libre acceso y sin tarifas de publicación y suscripción.</p> </div>es-ESrevista.qhalikay@utm.edu.ec (Revisra Qhalikay)victor.lopez@utm.edu.ec (Ing. Víctor Andrés López Tuarez)Tue, 06 May 2025 00:00:00 -0500OJS 3.2.1.4http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss60Capillary, salivary and serum cortisol as biomarkers of stress in teachers: a mapping of the literature
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<p>Job stress is a key risk factor for teachers’ mental health, affecting their psychological well-being. In Ecuador, studies have identified that workload, academic expectations and working conditions contribute to stress, burnout and disorders such as anxiety and depression. Cortisol has been used as a key biological indicator to assess these conditions. The objective was to map the scientific evidence on capillary, salivary and serum cortisol levels in relation to stress in teachers. A scoping review was conducted following the guidance of the Joanna Briggs Institute, with systematic searches in PubMed, Science Direct and Google Scholar, including studies published between 2019 and 2024, without language restriction. Of the studies analyzed, 64.28% used salivary samples to assess cortisol. The results highlight that factors such as occupational stress, workload, and stress management strategies significantly influence cortisol levels, confirming it as an effective biomarker of stress in teachers. It is crucial to address the gaps in the literature, especially in developing country contexts, and to promote the use of more sensitive tools to assess the impact of chronic stress on teachers’ mental health.</p>Milena Roxana Muñoz Ureta, Jazmin Beatriz Anzules Guerra
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