The factors of children's reading in an online course

Autores/as

  • Katheryn Aracely Quilumba Galeano Universidad de la Fuerzas Armadas ESPE
  • Mauro Hernán Ocaña Garzón Universidad de la Fuerzas Armadas ESPE
  • Graciela del Rocío Flores Cisneros Universidad Central del Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i0.3381

Resumen

ABSTRACT                                                

Nowadays today’s era, children generally prefer to technological tools rather than reading a book, and parents rarely decide how their children use technology to support reading development. However, you can choose to use technological means to encourage the development of the reading habits. Therefore, the general objective is to create an online platform to encourage reading children's stories since reading is a fundamental skill to achieve academic success. A quantitative method of main component analysis was applied, using the platform weblogs, questionnaires, and data collection according to the proposed activities' interactions with navigation records of 515 children between the age of five and nine years. The results show that short stories can reinforce reading comprehension and students' interest in reading. Also, the use of platforms can be a good option, if it has good content, age-appropriate aesthetics, and activities that attract users' attention.

KEYWORDS: Media; technology; reading; books; platforms.

Los factores de la lectura infantil en un curso online

RESUMEN

En la era actual, los niños generalmente prefieren usar herramientas tecnológicas en lugar de leer un libro, y los padres rara vez deciden cómo sus hijos usan la tecnología para apoyar el desarrollo de la lectura. Sin embargo, puede optar por utilizar medios tecnológicos para fomentar el desarrollo de los hábitos de lectura. Por tanto, el objetivo general es crear una plataforma online para incentivar la lectura de cuentos infantiles ya que la lectura es una habilidad fundamental para lograr el éxito académico. Se aplicó un método cuantitativo de análisis de componentes principales, utilizando la plataforma weblogs, cuestionarios y recolección de datos de acuerdo con las interacciones de las actividades propuestas con los registros de navegación de 515 niños de entre cinco y nueve años. Los resultados muestran que los cuentos pueden reforzar la comprensión lectora y el interés de los estudiantes por la lectura. Además, el uso de plataformas puede ser una buena opción, siempre que cuente con buen contenido, estética adecuada a la edad y actividades que atraigan la atención de los usuarios.

PALABRAS CLAVE: Medios; tecnología; lectura; libros; plataformas.

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Biografía del autor/a

Katheryn Aracely Quilumba Galeano, Universidad de la Fuerzas Armadas ESPE

Student in Initial Education Degree. and University of the Armed Forces ESPE, Department of Human and Social Sciences, Ecuador. E-mail: kaquilumba1@espe.edu.ec

Mauro Hernán Ocaña Garzón, Universidad de la Fuerzas Armadas ESPE

Teacher in the University of Queensland, Faculty of Humanities and Social Sciences. Brisbane, Australia and University of the Armed Forces ESPE, Department of Human and Social Sciences, Ecuador. E-mail: mhocana@espe.edu.ec

Graciela del Rocío Flores Cisneros, Universidad Central del Ecuador

Teacher in the Central University of Ecuador, Faculty of Economic Sciences, Ecuador. E-mail: dgflores9@gmail.com 

 

 

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Publicado

2021-12-27

Cómo citar

Quilumba Galeano, K. A., Ocaña Garzón, M. H., & Flores Cisneros, G. del R. (2021). The factors of children’s reading in an online course. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 6(EE), 01–18. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i0.3381