Physical exercise program to improve reaction speed in students
Programa de ejercicios físicos para el mejoramiento de la velocidad de reacción en los estudiantes
DOI:
https://doi.org/10.33936/cognosis.v9iEE2.6359Abstract
ABSTRACT
School student-runners who participate in intercollegiate events demand an efficient physical exercise program to achieve competitive results, in turn, the speed of reaction at the start of the tacos is presented as a determining factor for the achievement of results in sprint races. At present, the students of the 2nd year of General Unified High School of the Educational Unit "Las Mercedes" of the canton of 24 de Mayo in the province of Manabí, do not achieve ideal results in the 100 meters flat races. The objective was to apply a 12-week physical exercise program for the improvement of reaction speed in students. A field study is presented, with a pre-experimental design, with a quantitative approach. The type of sampling was non-probabilistic, intentional, including the seven 15-year-old students. The students improved their physical condition and to a lesser extent their reaction speed. Reaction speed is not a determinant in obtaining improvements in the result of sprinting. A 12-week physical exercise program is not sufficient to show any influence on the reaction speed at the cue exit in student runners.
KEYWORDS: Physical training; athletics; speed; runners.
Downloads
References
Akarsu, S., ÇALIŞKAN, E., & Dane, Ş. (2009). Athletes have faster eye-hand visual reaction times and higher scores on visuospatial intelligence than nonathletes. Turkish Journal of Medical Sciences, 39(6), 871-874. https://doi:10.3906/sag-0809-44
Asamblea Nacional del Ecuador. (2010). Ley del Deporte, Educación Física y Recreación. Quito. No. Art, 3. 11-81.
Cabarcas, M. J., y Soto, J. L. (2010). Perfil de aptitud física de los escolares de 12 a 18 años del municipio de Montería, Colombia. EfDeportes.com. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efd149/aptitud-fisica-de-los-escolares.htm
Cheung, R. T., Wong, R. Y., Chung, T. K., Choi, R. T., Leung, W. W., & Shek, D. H. (2017). Relationship between foot strike pattern, running speed, and footwear condition in recreational distance runners. Sports biomechanics, 16(2), 238-247. doi:https://doi.org/10.1080/14763141.2016.1226381
Díaz-Solórzano, S., y González-Díaz, L. (2010). Reflexiones sobre los conceptos velocidad y rapidez de una partícula en física. Revista mexicana de física E, 56(2), 181-189.
Fort Vanmeerhaeghe, A., & Romero Rodriguez, D. (2013). Rol del sistema sensoriomotor en la estabilidad articular durante las actividades deportivas. Apunts Sports Medicine, 48(178), 69-76. doi:https://DOI: 10.1016/j.apunts.2012.09.002
Futrell, E. E., Jamison, S. T., Tenforde, A. S., & Davis, I. S. (2018). Relationships between habitual cadence, footstrike, and vertical load rates in runners. Med Sci Sports Exerc, 50(9), 1837-1841. doi:http//:DOI: 10.1249/MSS.0000000000001629
Freire, G. L. M., da Silva, E. C., Granja, C. T. L., Oliveira, D. V., Codonhato, R., & do Nascimento Junior, J. R. A. (2021). A qualidade do relacionamento com o treinador é importante para a motivação tanto de meninos quanto de meninas no esporte escolar. Saúde e Pesquisa, 14(4), 899-909. doi:https://doi.org/10.17765/2176-9206.2021v14n4e8102
Gavkare, A. M. (2013). Auditory reaction time, visual reaction time and whole body reaction time in athletes. Indian Medical Gazette, 147 (6): 214-219. Obtenido de https://imsear.searo.who.int/items/27b0769f-21fa-41a5-a5a9-b47369cb8d8d
Grosser, M. (1992). Entrenamiento de la velocidad. Barcelona: . Editorial Martínez Roca.
López, S., y Bilirs, J. F. (2015). Ejercicios metodológicos para potenciar la fase de aceleración en los corredores de 100 metros planos. EfDeportes.com, 20(209), 1-9. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efd209/potenciar-la-aceleracion-en-100-metros.htm
Maksimenko, G.N., y Tabachnik, B.I. (1985). Entrenamiento de los corredores de velocidad. (T. e. Ruso, Ed.) Ed. Salud.
Manso, G. (1996). Bases teóricas del entrenamiento deportivo. Ed. Gymnos.
Marín, A. E. (2020). Manual metodológico de pruebas físicas para estudiantes de 11-12 años de la unidad educativa María de la Merced de Portoviejo, Ecuador. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 5(2), 135-144. Obtenido de https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/1661
Matveev, L. P. (2001). Teoría general del entrenamiento deportivo. Paidotribo.
Miltko, A. M. (2022). The influence of surface and speed on biomechanical external loads obtained from wearable devices in rearfoot strike runners. Sports Biomechanics, 1-15. doi:https://doi.org/10.1080/14763141.2022.2129089
Ministerio de Educación. (2016). Currículo de Educación Física. Obtenido de https://educacion.gob.ec/educacion-educacion-fisica/
Muniz-Pardos, B., Angeloudis, K., Guppy, F. M., Keramitsoglou, I., Sutehall, S., Bosch, A., & Pitsiladis, Y. (2021). Wearable and telemedicine innovations for Olympic events and elite sport. The Journal of sports medicine and physical fitness, 61(8), 1061-1072. doi:https://doi.org/10.23736/s0022-4707.21.12752-5
Ortega, J. A. (2013). Estudio transversal de las cualidades funcionales de los escolares bogotanos: Valores de potencia aeróbica, potencia muscular, velocidad de desplazamiento y velocidad de reacción, de los siete a los dieciocho años. Educación Física y Deporte, 32(1), 1151-1170.
Oyola-García, A. E. (2016). Las Leyes de Newton y su aplicación en salud pública. UNMSM. Facultad de Medicina, (Vol. 77, No. 4, pp. 427-428). Obtenido de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-55832016000400020
Ozolin, N. (1989). Sistema contemporáneo de entrenamiento. La Habana: Científico Técnico.
Palacios, V., Goncalves, P., y Palacios, A. (2010). El tiempo de reacción en la salida y su relación con los resultados en velocistas de alto nivel. Efdeportes.com (147). Obtenido de https://www.efdeportes.com/efd147/el-tiempo-de-reaccion-en-la-salida-en-velocistas.htm
Quintana, P. C. (2009). La velocidad: factores, manifestaciones, entrenamientos para niños y su evaluación. EfDeportes.com, (131), 130-130. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efd131/la-velocidad-factores-manifestaciones-entrenamientos.htm#:~:text=Factores%20de%20la%20velocidad,y%20el%20tiempo%20de%20reacci%C3%B3n.
Reynolds, S. R., Hastert, L. M., Nodland, N. M., Matthews, I. R., Wilkins, B. W., & Gidley, A. D. (2023). The effect of carbon fiber plated shoes on submaximal running mechanics in non-elite runners. Footwear Science, 1-7. Ciencia del calzado, 1-7. doi:https://doi.org/10.1080/19424280.2023.2218316
Rodríguez, M., y Nuñez, A. (2010). Consideraciones teórico prácticas sobre los atletas de velocidad. EfDeportes.com. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efd148/consideraciones-sobre-los-atletas-de-velocidad.htm
Sillero, J. D., de Cos, I. R., & Montero, Á. M. (2003). La velocidad: Aspectos teóricos (I). EfDeportes.com, (67), 29. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efd67/veloc.htm
Velastegui, J. A., y Castro P. E. (2022). Ejercicios anaeróbicos en la técnica de salida de las pruebas de velocidad en estudiantes de Bachillerato General Unificado. Bachelor's thesis, Carrera de Pedagogía de la Actividad física y deporte.
Vieira, M. D. F. A., Matijasevich, A., Damiani, M. F., Madruga, S. W., Neutzling, M. B., Menezes, A., ... & Hallal, P. C. (2012). Prevalência de retenção escolar e fatores associados em adolescentes da coorte de nascimentos de 1993 em Pelotas, Brasil. Revista Panamericana de Salud Publica, 31, 303-309.
World Athletics. (21 de diciembre de 2023). Revisión de 2023: sprints. worldathletics.org. Recuperado el 23 de diciembre de 2023, de worldathletics: https://worldathletics.org/news/series/2023-review-sprints
Xie, F., Ma, Q., Zhao, Z., Zhao, J., & Zhou, J. (2022). The reaction speed of sports athletes in different state levels. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 28, 144-147. doi: https://doi.org/10.1590/1517-8692202228022021_0433
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jason Acosta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.