The challenges of teaching mathematical thinking in primary education: the New Mexican School

Los retos de la enseñanza del pensamiento matemático en educación primaria: la Nueva Escuela Mexicana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/cognosis.v10i2.7545

Abstract

The general objective of this scientific publication article is to promote the findings found in the teaching of mathematics, focused on the development of mathematical thinking, where the reader can acquire a different perspective on how to conceive the idea of developing new didactic methodologies, capable of enhancing cognitive development oriented to mathematical thinking. The search was carried out in different contemporary bibliographic sources, starting from psycho-pedagogical, socio-emotional, and humanistic approaches that gave direction to the research, thus considering Project-Based Learning, playful and inclusive learning environments, the correct use of technology applied to education, the innovative perspective of mathematical thinking, and the challenge that teaching must teach mathematics in the 21st century. This scientific publication was based on the qualitative methodological approach, where the contributions strengthened the development of educational science focused on mathematical thinking, the findings showed the difficulties and challenges in teaching mathematics and mathematical thinking, being clear about the difficulty presented by the students in solving mathematical problems in real situations, however, this helps to situate the teaching work and how challenging it is to teach mathematical thinking to a second grade child. The results showed a reflection on the importance of comprehensive training in students, mobilizing knowledge and its application to achieve said training.

KEYWORDS: mathematical thinking; innovation; game; teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Monroy Andrade, J. (2024). El uso de las nuevas tecnologías en la enseñanza de las Matemáticas: Una revisión sistemática. Tecnología, Ciencia y Educación, 28, 115–140. https://doi.org/10.51302/tce.2024.18987Dialnet+3ResearchGate+3Revista Tecnología, Ciencia y Educación+3

Arias, O., & Adrián, A. (2020). Aprender Matemática en el siglo XXI: A sumar con tecnología. Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/es/aprender-matematica-en-el-siglo-xxi-sumar-con-tecnologia

Broitman, C., Escobar, M., & Ponce, H. (2017). Enseñar a estudiar Matemáticas en la escuela primaria. Universidad Nacional de La Plata. https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/book/1387libros.unlp.edu.ar

Cantoral, R., Farfán, R. M., & Cordero, F. (2005). Desarrollo del pensamiento matemático. Trillas. https://www.amazon.com/Desarrollo-pensamiento-matematico-Development-mathematical/dp/9682472032Amazon

Diego, M., & Chacón Rebollo, D. T. (2020). Libro blanco de las Matemáticas. Centro de Estudios Ramón Areces. https://www.cerareces.es/libros/libro-blanco-de-las-matematicas/

Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. (2020). Las Matemáticas en 1° y 2° grados de educación primaria. MEJOREDU. https://www.mejoredu.gob.mx

Fernández, R. A. (2021). Didáctica de las Matemáticas. Universidad Nacional de Educación. https://libros.unae.edu.ec/index.php/editorialUNAE/catalog/book/Didactica-de-las-matematicaslibros.unae.edu.ec+1UNAE+1

Godino, J. D., Batanero, C., & Font, V. (2004). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las Matemáticas para maestros. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/95591Studocu+2Digibug+2Google Books+2

Hernández, L., Montiel, G., & Slisko, J. (2020). Tendencias en la educación matemática 2020. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. https://www.researchgate.net/publication/347503830_Tendencias_en_la_educacion_matematica_2020ResearchGate

Lorente, L. M. (2022). Investigación y diseño del currículo por competencias: El enfoque STEM. Octaedro. https://octaedro.com/libro/investigacion-y-diseno-del-curriculo-por-competencias-el-enfoque-stem/Octaedro

Macías, A. B. (2022). La metodología didáctica como barrera al aprendizaje y la participación en el horizonte de una escuela inclusiva. UPD. https://www.researchgate.net/publication/373116313_La_metodologia_didactica_como_barrera_para_el_aprendizaje_y_la_participacion_en_el_horizonte_de_una_escuela_inclusivaResearchGate

Martínez, B., & Sánchez, J. (2016). Didáctica de las Matemáticas en educación infantil. Ediciones La Rioja.

Riofrío, O. G., & Matías, J. (2023). Ambientes de aprendizaje: Las tecnologías de la información y comunicación en la formación de nuevos escenarios. Universidad Técnica de Machala.

Sánchez, M. A., Conejo, L., & Muñoz, J. M. (2019). Aprendizaje y enseñanza de las Matemáticas. Ediciones Madrid.

Secretaría de Educación Pública. (2022). Plan de estudio para la educación preescolar, primaria y secundaria 2022. SEP. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/725542/Plan_de_Estudio_2022.pdf

Secretaría de Educación Pública. (2024). Plan de estudio para la educación preescolar, primaria y secundaria 2022. SEP.

Tobón, S. (2019). Los nuevos retos de la educación. Corporación CIMTED. https://cimted.org/wp-content/uploads/2019/10/Los-nuevos-retos-de-la-educacion.pdf

UNESCO. (2023). Technology in education: A tool on whose terms? UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385527

UNICEF. (2018). Aprendizaje a través del juego. The LEGO Foundation. https://www.unicef.org/es/aprendizaje-traves-del-juego

Vallejo, C. A. (2021). La enseñanza del cálculo, las ciencias y las Matemáticas. Profesionales de la Edición A.C.

Published

2025-04-07

How to Cite

Cervantes Vázquez, A. (2025). The challenges of teaching mathematical thinking in primary education: the New Mexican School: Los retos de la enseñanza del pensamiento matemático en educación primaria: la Nueva Escuela Mexicana. Cognosis Journal. ISSN 2588-0578, 10(2), 152–166. https://doi.org/10.33936/cognosis.v10i2.7545

Issue

Section

Gestión y Aseguramiento de la Calidad