Teaching strategies to strengthen ecuavóley reception techniques in students at the Giovanni Patricio Calles Lascano School

Estrategias de enseñanza para fortalecer las técnicas de recepción de ecuavóley en estudiantes de la Escuela Giovanni Patricio Calles Lascano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/cognosis.v9iEE2.7804

Abstract

This study was conducted with the purpose of enhancing the knowledge and reception skills in ecuavóley among students at Giovanni Patricio Calles Lascano School. The main objective was to implement teaching strategies aimed at refining the reception technique in this sport. The adopted methodology employed a mixed approach, combining qualitative and quantitative elements to gain a comprehensive understanding of the subject. The selected sample for the study comprised 35 fifth-grade students, including 15 girls and 20 boys, representing 2.1% of the total school population of 600 students. The assessment of results was carried out through the application of a Likert scale test before and after the implementation of the strategies. This approach allowed measuring changes in students' skills and knowledge regarding ecuavóley reception. Data collected through this method provided valuable insights into the effectiveness of the strategies and their impact on students' performance in reception technique. This study focused on comprehensively improving and evaluating reception skills in ecuavóley among students, using a mixed methodology that combines qualitative and quantitative approaches for a comprehensive understanding of the outcomes.

KEYWORDS: serve; reception; ecuavóley techniques; strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarracin Lema, D. (2023). Los fundamentos técnicos del ecuavóley y su incidencia en las capacidades físicas en básica superior. Universidad Católica de Cuenca, 6(1), 14-20.

Belcazar, M. (2023). Sistematización de experiencias en la recepción de balón en ecuavóley. Tecnólogo/a Superior en Actividad Física, Deportiva y Recreación, 7(9), 34-64.

Campo, A., Campo, E., Coba, J., & Acevedo, A. (2020). Estrategias para la enseñanza de la educación física en búsqueda de la calidad educativa. Revista Científica de FAREM-Estelí., 9(33), 1-13. https://doi.org/https://doi.org/10.5377/farem.v0i33.9606

Cerón, F. (2022). Enseñanza y entrenamiento funcional del ecuavóley para jóvenes. Revista de Investigación Educativa y Deportiva, Mentor, 1(3), 23-34.

Fernández, J. (2020). La importancia de la Educación Física en la escuela. Revista Buenos Aires, 13(130), 14-16.

Flores Avalos, V. (2021). La práctica deportiva y el rendimiento académico. Repositorio UTA, 2(7), 12-26.

Galeano, A. (2020). Ecuavóley origen e historia en la provincia de Imbabura. Recinatur International Journal of Applied Sciences.

Galeano, A. S. (2020). ecuavóley, el rey de los deportes para los ecuatorianos en el mundo. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(16), 398–414.

González-Villora, A. (2019). Voleibol: iniciación y entrenamiento. Madrid: Editorial Gymnos.

Guerrero, H. (28 de Marzo de 2020). Liceo Reynel. https://www.liceoreynel.edu.co/gallery/guia%2003%20edufisica%208%C2%B0.pdf

Guillén, J., Moscoso, R., Ávila, C., & Torres, Z. (2020). Particularidades biomecánicas de las técnicas aplicadas del saque en el ecuavóley. Polo del Conocimiento, 5(11), 392-407.

Hessing, W. (2019). Voleibol para principiantes. Barcelona: Editorial Paidotribo.

Lezcano, F., & Cuenca, V. (2020). Una mirada pedagógica al deporte Vóleibol como contenido educativo. Revista Memoria Académica, 5(11), 1-15.

Peñafiel, J., Ochoa, S., & Heredia, D. (2020). Estrategias didácticas de la Educación Física para desarrollar la motivación en estudiantes de Educación Escolar. Revista Killkana Sociales, 4(2), 61-66.

Prado Chala, R. (2023). Las actividades recreativas y el uso del tiempo libre de los Adolescentes: Revisión Sistemática . Pedagogía Actividad Física y Deporte, 3(1), 18-140.

Santillán A., H., Santillám O., R., & Obregón, G. (2021). Perfeccionamiento del rendimiento técnico-táctico en el ataque del ecuavóley. Dialnet, 9(12), 1683-1694.

Terán, A. (2020). Historia del ecuavóley: evolución cultural

Published

2024-12-30

How to Cite

García Loor, C. R., & Zambrano Rivera, S. V. (2024). Teaching strategies to strengthen ecuavóley reception techniques in students at the Giovanni Patricio Calles Lascano School: Estrategias de enseñanza para fortalecer las técnicas de recepción de ecuavóley en estudiantes de la Escuela Giovanni Patricio Calles Lascano. Cognosis Journal. ISSN 2588-0578, 9(EE2), 109–125. https://doi.org/10.33936/cognosis.v9iEE2.7804