Teaching strategies to strengthen ecuavóley reception techniques in students at the Giovanni Patricio Calles Lascano School
Estrategias de enseñanza para fortalecer las técnicas de recepción de ecuavóley en estudiantes de la Escuela Giovanni Patricio Calles Lascano
DOI:
https://doi.org/10.33936/cognosis.v9iEE2.7804Abstract
This study was conducted with the purpose of enhancing the knowledge and reception skills in ecuavóley among students at Giovanni Patricio Calles Lascano School. The main objective was to implement teaching strategies aimed at refining the reception technique in this sport. The adopted methodology employed a mixed approach, combining qualitative and quantitative elements to gain a comprehensive understanding of the subject. The selected sample for the study comprised 35 fifth-grade students, including 15 girls and 20 boys, representing 2.1% of the total school population of 600 students. The assessment of results was carried out through the application of a Likert scale test before and after the implementation of the strategies. This approach allowed measuring changes in students' skills and knowledge regarding ecuavóley reception. Data collected through this method provided valuable insights into the effectiveness of the strategies and their impact on students' performance in reception technique. This study focused on comprehensively improving and evaluating reception skills in ecuavóley among students, using a mixed methodology that combines qualitative and quantitative approaches for a comprehensive understanding of the outcomes.
KEYWORDS: serve; reception; ecuavóley techniques; strategies.
Downloads
References
Alvarracin Lema, D. (2023). Los fundamentos técnicos del ecuavóley y su incidencia en las capacidades físicas en básica superior. Universidad Católica de Cuenca, 6(1), 14-20.
Belcazar, M. (2023). Sistematización de experiencias en la recepción de balón en ecuavóley. Tecnólogo/a Superior en Actividad Física, Deportiva y Recreación, 7(9), 34-64.
Campo, A., Campo, E., Coba, J., & Acevedo, A. (2020). Estrategias para la enseñanza de la educación física en búsqueda de la calidad educativa. Revista Científica de FAREM-Estelí., 9(33), 1-13. https://doi.org/https://doi.org/10.5377/farem.v0i33.9606
Cerón, F. (2022). Enseñanza y entrenamiento funcional del ecuavóley para jóvenes. Revista de Investigación Educativa y Deportiva, Mentor, 1(3), 23-34.
Fernández, J. (2020). La importancia de la Educación Física en la escuela. Revista Buenos Aires, 13(130), 14-16.
Flores Avalos, V. (2021). La práctica deportiva y el rendimiento académico. Repositorio UTA, 2(7), 12-26.
Galeano, A. (2020). Ecuavóley origen e historia en la provincia de Imbabura. Recinatur International Journal of Applied Sciences.
Galeano, A. S. (2020). ecuavóley, el rey de los deportes para los ecuatorianos en el mundo. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(16), 398–414.
González-Villora, A. (2019). Voleibol: iniciación y entrenamiento. Madrid: Editorial Gymnos.
Guerrero, H. (28 de Marzo de 2020). Liceo Reynel. https://www.liceoreynel.edu.co/gallery/guia%2003%20edufisica%208%C2%B0.pdf
Guillén, J., Moscoso, R., Ávila, C., & Torres, Z. (2020). Particularidades biomecánicas de las técnicas aplicadas del saque en el ecuavóley. Polo del Conocimiento, 5(11), 392-407.
Hessing, W. (2019). Voleibol para principiantes. Barcelona: Editorial Paidotribo.
Lezcano, F., & Cuenca, V. (2020). Una mirada pedagógica al deporte Vóleibol como contenido educativo. Revista Memoria Académica, 5(11), 1-15.
Peñafiel, J., Ochoa, S., & Heredia, D. (2020). Estrategias didácticas de la Educación Física para desarrollar la motivación en estudiantes de Educación Escolar. Revista Killkana Sociales, 4(2), 61-66.
Prado Chala, R. (2023). Las actividades recreativas y el uso del tiempo libre de los Adolescentes: Revisión Sistemática . Pedagogía Actividad Física y Deporte, 3(1), 18-140.
Santillán A., H., Santillám O., R., & Obregón, G. (2021). Perfeccionamiento del rendimiento técnico-táctico en el ataque del ecuavóley. Dialnet, 9(12), 1683-1694.
Terán, A. (2020). Historia del ecuavóley: evolución cultural
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Christian Ramón García Loor, Silvia Verónica Zambrano Rivera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.