The technolect of professional pedagogical culture in the training of foreign language teachers

El tecnolecto de la cultura profesional pedagógica en la formación del docente de lenguas extranjeras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/cognosis.v10i2.6201

Abstract

This article derives from the scientific methodological work as well as the academic and doctoral training in the discipline History of the English-Speaking Cultures of the basic curriculum for training Bachelor of Education Major in Foreign Languages (English) at the current Cuban university. The socialization of the staff's experience in the selection of specialized terminology based on the completion of studies and the sphere of professional activity is intended. Theoretical fundamentals related to the professional pedagogical culture and its sociocultural and intercultural dimensions are addressed. The documentary analysis of the professional model and the syllabus of the discipline, the group interviews to students and teachers, as well as the record of social demands revealed the need of the investigation. A glossary containing the technical language of the professional pedagogical culture was elaborated for the training of the foreign language teacher. As a result of the use of the teaching material and the intercultural skills associated with its management in context, progress was verified in the expansion of lexical resources for a productive vocabulary from the determination of definitions in the process of theoretical conceptualization of key contents of the discipline under study.

KEYWORDS: professional pedagogical culture; technical language; glossary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine, F. (2005). El registro de sistematización profesional. Herramientas para la toma de decisiones [CD-ROM]. Módulo I: Fundamentos de la investigación, Maestría en Educación. Instituto Pedagógico Latinoamericano y del Caribe (IPLAC).

Addine, F. (2017a). Didáctica: Teoría y práctica (3.ª ed.). Editorial Pueblo y Educación.

Addine, F. (2017b). La didáctica general y su enseñanza en educación superior pedagógica: Aportes e impacto. Editorial Académica Española. https://www.eae-publishing.com/catalog/details//store/es/book/978-3-659-09613-1/la-did%C3%A1ctica-general-y-su-ense%C3%B1anza-en-educaci%C3%B3n-superior-pedag%C3%B3gica

Addine, F., González, A. M., & Recarey, S. C. (2002). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En G. García (Comp.), Compendio de pedagogía (pp. 80–101). Editorial Pueblo y Educación.

Bennett, M. J. (2013). Basic concepts of intercultural communication: Paradigms, principles and practices (2nd ed.). Intercultural Press. https://books.google.com/books/about/Basic_Concepts_of_Intercultural_Communic.html?id=3Z7PAAAAMAAJ

Colectivo de la Carrera Lenguas Extranjeras. (2020). Adecuación curricular post-COVID-19 del programa de la disciplina Historia de la Cultura de los Pueblos de Habla Inglesa. Universidad de Oriente.

Consejo de Europa. (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume. https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages.pdf

Deardorff, D. K. (2008). Intercultural competence: A definition, model and implications for education abroad. En V. Savicki (Ed.), Developing intercultural competence and transformation (pp. 32–52). Stylus Publishing.

De La Paz Gálvez, E. (2011). Programa modular para el desarrollo de la competencia cultural profesional del profesor en formación de 1er año de Lenguas Extranjeras desde la práctica integral de la lengua inglesa [Tesis de maestría, Universidad de Ciencias Pedagógicas "Félix Varela"].

Enríquez, I., Mijares, L., & Font, S. (2019). The teaching of English in the Cuban context I. Editorial Pueblo y Educación.

Espinosa, J. (2008). Gestión de la cultura profesional en la educación superior [Tesis doctoral, Universidad de Granma].

Mair, J. (2022). El desarrollo intercultural del docente de lenguas extranjeras en formación [Taller de tesis doctoral, Universidad de Camagüey].

Mair, J., & Quintana, M. (2017). El aprendizaje de la lengua y el metalenguaje de la cultura anglófona. Transformación, 13(2), 304–314. http://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1431

Matos, E., & Rizo, L. (2011). La práctica investigativa: Una experiencia en la formación doctoral en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Modelo del profesional, Plan E, carrera Licenciatura en Educación Lenguas Extranjeras. Inglés [Versión digital]. La Habana.

Montejo, L., Alberteris, O., & Rodríguez, M. (2020). El enfoque profesional del inglés como lengua extranjera en la universidad. Educación y Sociedad, 18(1), 56–69.

Naranjo, Y., Tamayo, A., & Espinosa, J. (2021). Formación de la cultura profesional pedagógica en la secundaria básica. Revista Científico-Educacional, 17(1), 117–129. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1986

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2016). Directrices de la UNESCO sobre la educación intercultural. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244752

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017a). Competencias interculturales: Marco conceptual y operativo. Cátedra UNESCO, Universidad Nacional de Colombia. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000251592

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017b). Formación inicial docente en competencias para el siglo XXI y pedagogías para la inclusión en América Latina. UNESCO OREALC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000250400

Pérez, E. (2015). Disquisición teórica alrededor de la función supervisora. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(4), 161–168. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55141382011

Pérez, J., & Gardey, A. (2009). Definición de glosario, qué es, significado y concepto. Definición.de. https://definicion.de/glosario/

Rodríguez, O. (2008). Metodología integradora para el desarrollo de la competencia metalingüística en los estudiantes de la carrera de lengua inglesa [Tesis doctoral inédita, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”].

Rodríguez, O., Ledo, M., & Hernández, Y. (2011). Exigencias de un enfoque profesionalizado en la enseñanza-aprendizaje del inglés para maestros en formación de la especialidad de lengua inglesa. Revista Transformación, 7(1), 37–43. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1583

Velázquez, M., Pérez, S., & Frómeta, E. (2016). Plan de estudio E. Carrera Licenciatura en Educación Lenguas Extranjeras, Inglés con segunda lengua: Indicaciones metodológicas para la disciplina Historia de la Cultura de los Pueblos de Habla Inglesa. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”.

Vigotsky, L. S. (1979). Historia de las funciones psíquicas superiores. Editorial Crítica.

Published

2025-04-07

How to Cite

Mair Samuel, J. de las M., Montejo Lorenzo , M. N., Quintana López, M., & Pérez Companioni, M. (2025). The technolect of professional pedagogical culture in the training of foreign language teachers: El tecnolecto de la cultura profesional pedagógica en la formación del docente de lenguas extranjeras. Cognosis Journal. ISSN 2588-0578, 10(2), 139–151. https://doi.org/10.33936/cognosis.v10i2.6201

Issue

Section

Idiomas Nacionales y Extranjeros