Design of the object dress and its physical location, habitable and formative: expression and aesthetic of dress in teaching
Diseño del vestido-objeto y su ubicación física, habitable y formativa. Expresión y estética del vestido en la enseñanza
DOI:
https://doi.org/10.33936/cognosis.v9i3.6308Abstract
The projection of an object towards the clothing opens the possibilities of the dress. The dress and clothing from its contextualization in the avant-garde do not have the exclusive character of fashion, since its permanence and influence become more meaningful and functional in the design concept when this dress is modified to occupy the space of an art object. Space where the expression of the object dress is naturalized and thus the student of aesthetics generates alterity between the relationship of the follower (student) from their cultural, academic and technical preparation, with the academic continuity of the examiner (teacher). Clothing as an object is then proposal loaded with functional value and proposal value; Thus, housing gives way to the humanization of art in clothing where to naturalize is to propose a development space that exactly works and generates new perspectives and new readings that add to the post-qualitative value. Then from the clothing object, which suggests the object to be inhabited by someone; the deconstruction that is manifested in exploded views and textile techniques, then formatting didactic material into features of inspiration, innovation, and applied design. It is where the re-initial experimentation of textiles and pattern making are the objective of this final work, a space for students to propose and develop prototypes from the understanding of their context. In the same way, the experimentation is understood from the imaginary of the re-initial to an independent way in the understanding and analysis of knowledge. Thus, creating a critical formative environment necessary for academic development and the subsequent appropriation of realities and contexts for a design of concepts.
KEYWORDS: habitable and formative; aesthetic; pattern making; dress-action.
Downloads
References
Arias, A. (2018). De la ausencia al exceso de realidad, de la visibilidad a la transparencia, y de la entronización del objeto a la estetización de la vida cotidiana: Una mirada a la desilusión estética de Jean Baudrillard. 1449 Revista Exagium, 7-15.
Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto: Elementos para una sociología de la cultura. Siglo Veintiuno Editores. Siglo XXI Argentina.
Dolor, G. (2012). El “Derecho a la Opacidad” y la Literatura Mundial, Vol. 2 n° 1616, Anuario de Literatura Comparada, 33-47.
Leó, J. (2020) noviembre 13. Frank Stella: lo que ves es lo que es. Fundación Cultural Estilo en Arte Minimalista. Revista Estilo /online. https://revistaestilo.org/2020/11/13/frank-stella-lo-que-ves-es-lo-que-ves/
Marchan S. (1994). Del Arte Objetual al Arte de Concepto. Ediciones Akal, S. A.
Martínez Barreiro, A. (2004). La Construcción Social del Cuerpo en las Sociedades Contemporáneas. 73, Revista Papers, 127-152.
Martínez Barreiro, A. (2004). La Hibridación de la Moda: la teoría del actor red, 150, Revista Mirada, 75-87.
Mussuto, M. G. (2007). Diseño no es Moda y Moda no es diseño de indumentaria. [Trabajo de Diploma] Universidad de Palermo.
Szpilbarg, D. y Saferstein, E (2014). De la industria cultural a las industrias creativas: un análisis de la transformación del término y sus usos contemporáneos. Vol. 16 n° 2 Revista INCIHUSA-CONICET, 99-112.
Tartás, C. y Guridi, R. (2013). Cartografías de la memoria. Aby Warburg y El Atlas Mnemosyne. Cartography of Memory. Aby Warburg and the Atlas Mnemosyne.
Vázquez, C. (2011). La ética en el diseño textil y modas. Repositorio Biblioteca Hernán Malo, Facultad de Arquitectura, Arte y Diseño, Universidad del Azuay. https://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/321
Vázquez, C. (2023). Objetos de diseño y su ubicación física para una metodología desde la formatividad del objeto y su acción: Expresión e impacto del objeto en los habitacionales del quién y naturalización del vestido en su visibilización estética para cada espacio. Mapa conceptual para enseñanza y exposición. https://www.canva.com/design/DAFi7Spauec/t8d1ic8-dj_aVf8hLqX5-g/view?utm_content=DAFi7Spauec&utm_campaign=share_your_design&utm_medium=link&utm_source=shareyourdesignpanel
Vázquez, C. (2023b). Diseño en el arte primitivo como las primeras tonalidades de la forma y geometría. Universidad de Palermo. Congreso para la Enseñanza del Diseño, edición 2023. https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/semanavirtualinternacionaldediseno/congreso/ficha_completa_congreso.php?id_conferencia=9035
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carolina Vázquez Córdova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.