Program to promote food culture in the Physical Education of students in the Higher Basic School
Programa para fomentar la cultura alimenticia en la Educación Física de los estudiantes en la Básica Superior
DOI:
https://doi.org/10.33936/cognosis.v9iEE1.6355Abstract
This study focuses on addressing the issue of nutrition in the educational context with the primary objective of implementing a program promoting dietary culture among high school students at the "República del Ecuador" Educational Unit. Information was gathered through online surveys consisting of six closed-ended multiple-choice questions. These surveys were administered to 132 high school students. The results showed that 71% of students consume fats "sometimes." On the other hand, consuming proteins during the week indicates that 73% of students do it "always." Regarding consuming fruits during the week (such as rice, flour, yucca, and plantains), 52% of students do it "always." As part of this study, a program was implemented to promote a healthy dietary culture among students. The program included activities such as educational workshops on the food pyramid and the importance of fruits and nutrients. The study revealed that while most high school students report consuming regular meals, there are patterns of less healthy food consumption, such as carbohydrates and fats, which require attention. Promoting a balanced and varied diet is essential to improve students' dietary culture and their overall health.
KEYWORDS: healthy eating, dietary culture, nutrition, program
Downloads
References
Aulestia-Guerrero, E. M., & Capa-Mora, E. D. (2020). Una mirada hacia la inseguridad alimentaria sudamericana. Ciencia & Saúde Coletiva, 25(7). https://doi.org/10.1590/1413-81232020257.27622018
Calderón-Martínez, M. E., Rey Taboada-Gaytán, O., Argumedo-Macías, A., Ortiz-Torres, E., López, P. A., & Jacinto-Hernández, C. (2017). Cultura alimentaria: Clave para el diseño de estrategias de mejoramiento nutricional de poblaciones rurales. Colegio de Postgraduados, Campus Puebla.
Cevallos Pérez, M. J., Alarcón Veliz, B. J., Zavala Panchana, E. J., Moreira Zavala, J. A., & Herrera Velázquez, M. del R. (2022). Alimentación y nutrición en niños y jóvenes de educación básica media. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(4), 57-63. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n4.2022.525
Fernández, M. A., López, M., López, E., Gutiérrez, D., Martínez, A., & Pantoja, C. A. (2018). Educación en salud, práctica de actividad física y alimentación en grandes urbes: Perspectiva de los usuarios. Revista de la Universidad Industrial de Santander. Salud, 50(2), 116-125.
González Quinto, F. (2022). Hábitos saludables: La alimentación y la actividad física en alumnos de educación primaria (Tesis de grado, Grado en Maestro en Educación Primaria, Universidad Católica de Valencia).
Magallanes Cabrera, J. (2020). Alimentación saludable con frutas y verduras: Un tema más complejo que su propio consumo. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 20(4), 752-753. https://doi.org/10.25176/rfmh.v20i4.3222
Rodríguez Fernández, J. E., Gigirey Vilar, A., & Ramos Vizcaíno, A. (2018). Análisis de los hábitos alimentarios y de actividad física en estudiantes gallegos de educación primaria. Sportis Sci J, 4(3), 508-526. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.3.3398
UNICEF. (2019, 15 de octubre). La mala alimentación perjudica la salud de los niños en todo el mundo, advierte UNICEF. https://www.unicef.org/es/comunicados-prensa/la-mala-alimentacion-perjudica-la-salud-de-los-ninos-en-todo-el-mundo-advierte
Veramendi Villavicencio, N. G., Portocarrero Merino, E., & Barrionuevo Torres, C. N. (2020). Cultura alimentaria en estudiantes de educación básica regular: Un abordaje educativo. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 307-312. https://doi.org/10.18177/rus.2020.12.1.1688
Viteri Uquillas, D. A. (2016). La educación alimentaria en la educación física del subnivel superior de la educación general básica en Ecuador (Tesis de maestría en Pedagogía del Deporte y la Cultura Física). Universidad de Holguín.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Astudillo Ochoa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.