Self-perception of occupational health in teachers of the Sucre Higher Technological Institute

Authors

  • Darwin Raul Noroña Salcedo Instituto Superior Tecnológico Sucre, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.33936/eca_sinergia.v13i1.3831

Keywords:

Autopercepción de salud, docentes de un instituto, variables socio demográficas, Pandemia Covid 19

Abstract

The objective of the study was to quantify and interpret the indicators and meanings of the self-perception of health of the teachers of a Higher Technological Institute. Mixed study. The quantitative phase involved the application of the Goldberg GHQ-30 General Health questionnaire to 106 teachers. Through Chi square, crammer’s V and the odds ratio, the relationship between mental health and sociodemographic variables was determined. The qualitative phase was developed through a focal interview with purposeful sampling, the thematic axes were the same dimensions of the Goldberg questionnaire. As main results: 39 teachers presented mental health disorders. The ailments are due to working conditions, change of modality, learning of virtual environments, precariousness and fear of being fired. It is concluded that the occurrence of the Covid19 pandemic increased the exposure of risk factors related to the characteristics of the teaching task, affecting mental health.   Keywords: Health, tele-education, stress, tension, pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrea, S. B., Messer, L. C., Marino, M., & Boone-Heinonen, J. (2018). Associations of tipped and untipped service work with poor mental health in a nationally representative cohort of adolescents followed into adulthood. American journal of epidemiology, 187(10), 2177-2185.

Avilés, A. E. B., Alava, L. A. R., Urra, R. G., & Rivadeneira, M. L. (2020). Reacciones psicosomáticas producidas por el estrés y la salud mental de los docentes universitarios. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 5(3), 16-25.

Dos Santos, B., Scorsolini-Comin, F., & Dalri, R. (2020). Ser docente en el contexto de la pandemia de COVID-19: reflexiones sobre la salud mental. Index de Enfermería, 29(3), 137-141.

Fernández, M. P. (2018). Relación entre desgaste ocupacional y manifestaciones psicosomáticas en una muestra de docentes colombianos de la ciudad de Santa Marta. Archivos de Medicina (Col), 17(1), 78-90.

García Padilla, A. A., Escorcia Bonivento, C. V., & Perez Suarez, B. S. (2017). Síndrome de Burnout y sentimiento de autoeficacia en profesores universitarios. Propósitos y Representaciones, 5(2), 65-126.

Guerrero-Barona, E., del Amo, R. G., Moreno-Manso, J. M., & Guerrero-Molina, M. (2018). Factores de riesgo psicosocial, estrés percibido y salud mental en el profesorado. Psychosocial risk factors, perceived stress and mental health in teachers. Revista Clínica Contemporánea, 9(e2), 1-12.

Lazarus R. y Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. Nueva York: Springer.

Noroña, D., Baltazar, R., & Contreras, R. (2020). Psychosocial Risk Factors, Labor Violence and Gender in Teachers in Higher Institutes of Ecuador. TEST Engineering & Management, 83(1), 25795-25802.

Ortiz, G., Toro, P., & Hermosa, A. (2019). Riesgos para la salud de profesores universitarios derivados de factores psicosociales laborales. Universitas Psychologica, 18(3), 1-15.

Peralta, J. (2018). Estrés y factores psicosomáticos en docentes de una escuela normal particular: una comparación de grupos de sexos. Kinesis Revista Veracruzana de Investigación Docente, 3(3), 45-53.

Quintero, S., & Calle, J. A. H. (2021). Síntomas de Depresión asociados al Síndrome de Burnout y a condiciones socio-laborales de Docentes de Colegios Públicos de Envigado-Colombia. Psicología desde el Caribe, 38(1).

Rodríguez, A., Bermello, I., Pinargote, E., & Durán, U. (2018). El estrés y su impacto en la salud mental de los docentes universitarios. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 3.

Sucari, W., & Quispe, J. (2019). Trabajo docente en equipo y su relación con los compromisos de gestión escolar en educación secundaria. Revista Innova Educación, 1(2), 156-171.
Innova Educación, 1(2), 156-171.

Published

2022-01-31

How to Cite

Noroña Salcedo, D. R. (2022). Self-perception of occupational health in teachers of the Sucre Higher Technological Institute. ECA Sinergia, 13(1), 80–92. https://doi.org/10.33936/eca_sinergia.v13i1.3831