Efficacy of the projects of connection with the society of the Lay University Eloy Alfaro of Manabí
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v5i1.1991Keywords:
Linkage, projects, community, evaluationAbstract
Improving the quality of life of people living in a community is a relevant issue and community projects play an important role in achieving this. To develop these projects, it is necessary to combine human, material, financial and technical resources. In its formulation, important elements are specified to generate a monitoring system for the execution and consecutive evaluation of the effects and impacts they produce. In this context, the objective of this study was to analyze the effectiveness of the projects of link with society at the Laica Eloy Alfaro University in Manabí, from the perception of the beneficiaries around indicators that add value and show the generation of responses to the needs of the community. The research has a quantitative approach, a questionnaire was used as an instrument for data collection, while the survey technique was used for its application, a sample was selected for convenience. The results denote a high degree of effectiveness in the evaluated criteria, which allows us to affirm with certainty that the community in general has a considerable level of conformity with the work carried out by the student-teacher binomial.
Downloads
References
Brito, L., Quezada, C., & Gordillo, I. (2017). La vinculación con la sociedad y la universidad pública en el Ecuador. In La Universidad y la Vinculación con la Sociedad. Una condición impostergable (1st ed., pp. 28–53). Machala-Ecuador: Editorial UTMACH.
Cevallos, D., Alcívar, A., Andino, T., Arteaga, J., Pincay, J., & Rivadeneira, F. (2018). Educación Superior y formación del profesorado en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. In Educación Superior y formación del profesorado: gobernanza y política, dimensión social, pertinencia curricular e innovación docente (1st ed., p. 1403). Valencia-España: Monografies & Aproximacions.
Chávez, G. (2016). Universidad, Vinculación Con La Sociedad y procesos de mejoramiento. Quipukamayoc, 24(45), 15. https://doi.org/10.15381/quipu.v24i45.12456
Cobos, V., Torres, M., Vargas, I., & Arosa, C. (2018). Medición del impacto ex post de las actividades de proyección social: caso Unillanos. Universidad de Los Llanos.
Consejo de Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior (CACES). (2019). Modelo Evaluación Externa de Universidades y Escuelas Politécnicas.
Consejo de Educación Superior (CES). (2010). Ley Orgánica de Educación Superior (LOES).
Consejo de Educación Superior (CES). (2019). Reglamento de Régimen Académico.
Fresán, M. (2004). La extensión universitaria y la Universidad Pública. Reencuentro, (39), 47–54.
Grasso, L. (2006). Encuestas. Elementos para su desarrollo y análisis (1st ed.; G. Encuentro, Ed.). Argentina: Editorial Encuentro.
Guzmán, C., & Mariño, M. (2016). La Vinculación con la Sociedad y la Práctica preprofesional en la Universidad Ecuatoriana. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 4(1), 149–164.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. In Metodología de la investigación (6th ed.). https://doi.org/- ISBN 978-92-75-32913-9
Hurtado, I., & Toro, J. (2007). Paradigmas y métodos de investigación en tiempos de cambio (1st ed.; Yolanda Pérez, Ed.). Caracas-Venezuela: Editorial CEC, S.A.
Hurtado, J. (2016). El proyecto de Investigación (8th ed.). Caracas-Venezuela: Quirón Ediciones.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censo (INEC). (2010). Resultados del censo 2010 de población y vivienda en el Ecuador.
Lemoine, F. (2015). Rediseño de imagen comercial y de servicio para el desarrollo sustentable socioeconómico empresarial de los pequeños negocios de la parroquia Leónidas Plaza del cantón Sucre, año 2015-2019 (p. 4). p. 4. Bahía de Caráquez-Sucre: Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí.
Moreano, O., Santana, E., & Hidrovo, P. (2015). Mejora continua de los procesos productivos en la microempresa “Natupal” ubicada en San Miguel de Palo Largo, parroquia Ayacucho, cantón Santa Ana (pp. 5–6). pp. 5–6. Manta-Ecuador: Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí.
Moreira, J. (2017). Establecimiento de huertos orgánicos y compostaje en hogares de la zona rural y urbano marginal de la ciudad de Chone como alternativa para la reducción del uso de agroquímicos en la producción de
hortalizas, pp. 6–7. Chone-Manabí: Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí.
Pico, F. (2018). La Universidad como ente dinamizador del Desarrollo Socioeconómico de la Zona 4 a través de la Vinculación con la Sociedad aplicando el Enfoque Sistémico (1st ed.). Manta-Ecuador: Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí.
Polaino, C., & Romillo, A. (2017). Vinculación con la sociedad en la Universidad de Otavalo, Ecuador. Formación Universitaria, 10(3), 21–30. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000300004
Ramiréz, R. (2016). Universidad Urgente para una sociedad emancipada. SENESCYT, Quito - Ecuador.
Reyes, A. (2016). Modelo Educativo de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí (1st ed.). Manta-Ecuador: Editorial Mar Abierto.
Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo Ecuador (Senplades). (2013). Plan Nacional del Buen Vivir.
Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí (ULEAM). (2016a). Reglamento de Vinculación con la Sociedad.
Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí (ULEAM). (2016b). Plan Estratégico de Desarrollo Institucional (1st ed.).
Manta-Ecuador: Editorial Mar Abierto.
Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí (ULEAM). (2019). Estatuto de la Universidad.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Isidro Ignacio Alcívar Vera, Sonia Patricia Andrade Alvarado, Katherine Ivonne Marín Gutiérrez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

