Mindfulness: Theoretical Analysis for the Improvement of Literacy
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v7i1.3763Keywords:
Mindfulness, literacy, academic performance, students, proposalAbstract
People retain the need to train to express and develop different types of abilities, one of them literacy. Mindfulness is a technique that helps improve literacy development, optimizing knowledge and increasing motivation to apply it properly in learning situations. The technique consists of instructing students through mental training that stimulates the development of attention skills and interest in study, achieving the connection of the body and its environment. Thus, the objective of this research is declared to recognize the weaknesses and strengths present in the students at the Simón Bolívar Educational Unit regarding literacy and the use of Mindfulness in the teaching and learning process. The research was carried out at the “Simón Bolívar” school in the Membrillo parish of the Bolívar canton, this Educational Unit has a population of 37 students, and 3 teachers, from which a sample was taken to collect data and information for the r research. The methodology used was quali-quantitative, with a descriptive study, applying bibliographic analysis instruments, observation guide and interviews. The results showed the need for the insertion of the mindfulness technique and the improvement of literacy.
Downloads
References
proposed operational definition. Clinical psychology: Science and practice, 11(3), 230-241.
Cabello, B. J. J. (2020). Mindfulness y rendimiento académico en estudiantes universitarios–Huacho 2018. [Tesis
de doctorado, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. http://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle
/UNJFSC/4205
Castiblanco, P. M. N. y Gómez, V. A. P. (2020). Estrategias didácticas para minimizar dificultades en el proceso de
lectura y escritura de niños de grado primero del Colegio José Antonio Galán IED Bosa-Bogotá. [Tesis de
Maestría, Universidad Cooperativa de Colombia]. https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/16700
Cedillo N. (2019). Actividades lúdicas para estimular el desarrollo del lenguaje. Universidad Politécnica Salesiana-
sede Cuenca.
Fernández, S. I. (2019) Mindfulness y educación. Beneficios y aplicaciones educativas de la atención plena y su
relación con el bachillerato internacional. [Tesis de Maestría, Universidad de Navarra]. https://dadun.unav.edu
/handle/10171/58259
González, B. D. (2019). Mindfulness en la educación primaria como estrategia para ayudar a niños con trastornos
por déficit de atención o hiperactividad (Bachelor's thesis, Universidad Casa Grande Facultad de Ecología
Humana).
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación (3ª ed.). México: Editorial Mc
Graw-Hill.
Hick, S. (Ed.) (2009). Mindfulness and Social Work: Paying attention to ourselves, our clients, and Society. Chicago:
Lyceum.
Hick, S., & Bien, T (Eds.) (2008). Mindfulness and the Therapeutic Relationship. NY: Guilford (traducción castellana
de Kairos, 2010).
Hyland, T. (2011) Mindfulness and Learning: Celebrating the Affective Dimension of Education. Lifelong Learning
Book Series 17, Dordrecht : Springer Netherlands.
Lantieri, L., & Zakrzewski, V. (2015). How SEL and mindfulness can work together. Greater Good Magazine
Science-Based Insights for a Meaningful Life. http://greatergood.berkeley.edu/article
/item/how_social_emotional_lear ning_and_mindfulness_can_work_together
López, G. J. y Morales, A. F. (2019). Taller de lectura y escritura creativa a través de la técnica mindfulness en el
Grado en Educación Primaria. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 26, 299-318.
Mañas, I. (2009). Mindfulness (Atención Plena): La meditación en psicología clínica. Gaceta de psicología, 50,
13-29.
Martínez, E. y Pacheco, M. (2012). El incremento de mindfulness con el ejercicio de la psicoterapia. Acción
psicológica, 9(2), 111-116.
Montealegre, R. y Forero, L. A. (2006). Desarrollo de la lectoescritura: adquisición y dominio. Acta colombiana de
psicología, 9(1), 25-40.
Moñivas, L. A. (1991). Representación e intervención social. Cuadernos de trabajo Social, 4, 69.
Oblitas, L. y Ferrel, R. (2016). Terapia cognitiva y mindfulness para el control del estrés en diabetes. Acta
Psicológica Peruana, 1(1), 125-138.
Palomero, F. P. y Valero, E. D. (2016). Mindfulness y educación: posibilidades y límites. Revista interuniversitaria
de formación del profesorado.
Pardo, C. C y González, C. R. (2019). El impacto de un programa de meditación Mindfulness sobre las estrategias
de afrontamiento al estrés en estudiantes universitarios. European Journal of Health Research, 5(1), 51-61.
Perdomo, M. E. T. (2003). La lectura. Factores y actividades que enriquecen el proceso. Educere, 6(20), 389-396.
Pineda, L. J. A. (2021). Revisión sistemática: efecto del Mindfulness en el contexto escolar. [Tesis de grado,
Universidad Antonio Nariño]. http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2182
Redero, E. (2016). Aplicación de mindfulness en el proceso de enseñanza-aprendizaje en educación primaria.
Sevilla: UNIR.
Romero, B. A. C. (2021). Manual de estrategias de relajación para niños y niñas de 5 a 6 años con dificultades de
comportamiento del primer año de EGB de la Unidad Educativa Fray Vicente Solano, período lectivo 2019-2020
(Bachelor's thesis).
Rueda, C. P. N., Contreras-Colmenares, A. F. y Mercado, E. J. V. (2020). Sincronía pedagógica emocional y
dificultades lectoras en los primeros grados de escolaridad. Revista Cambios y Permanencias, 11(2), 626-651.
Salamea, R., Fernández, J. y Cedillo, L. (2019). Programa de conciencia plena (mindfulness) y compasión para la
alimentación consciente en estudiantes universitarios obesos. Revista ESPACIOS, 40(40).
http://www.revistaespacios.com/a19v40n40/19404026.html
Shapiro, S. L., & Carlson, L. E. (2009). The art and science of mindfulness: Integrating mindfulness into
psychology and the helping professions. American Psychological Association.
Soler, J. (2016). Congreso Internacional de Inteligencia Emocional y Bienestar. Ediciones Universidad San Jorge.
Varela, F. J., Thompson, E., Rosch, E., & Gardini, C. (1997). De cuerpo presente: las ciencias cognitivas y la
experiencia humana. Gedisa. (Original en inglés, 1991).
Villacis, M. T. P. (2020). Diseño de un plan de Intervención basado en Mindfulness para mejorar el Autoconcepto
en un grupo de adolescentes de la escuela permanente de Danza de la Ciudad de Ambato. [Tesis de grado,
Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/3006
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carmen Cecilia Ortiz Quijije, José Leonardo Avila

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

