Internationalization of public universities in the state of Barinas - Venezuela

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v9i2.5684

Keywords:

Barinas; external focus; internal focus; internationalization; public university

Abstract

Enter Internationalization of universities has become a global society requirement.For this reason, this research is proposed to analyze the internationalization process of public universities in the state of Barinas, Venezuela, which presents some weaknesses such as the absence of institutional planning that contribute to internationalization, the weak exchange of teachers at the international level, and the non-existence of international cooperation, among each other. To study the internationalization of universities (internal - external), the internationalization of universities and the university education subsystem were investigated. The empirical approach, a quantitative paradigm, and a non-experimental type field with a correlational level were all associated with this study.Using the survey as a technique and a questionnaire with a Likert scale as the instrument,The population was nine public universities, and the sample was made up of 45 employees. The instrument was validated by experts in addition to generating reliability in the SPSS 0.99 system. For the correlation, Spearman's rho correlation coefficient was used. The main findings reflect the lack of institutional policies at the universities associated with the internationalization of the curriculum, in terms of mobility and exchange of students as well as academics, which is very sporadic. In most cases, internationalization is not part of the organizational values, the greatest international exchange occurs through virtual mobility. It also presents the absence of policies that promote international cooperation in the substantive functions of the university, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, C. R. (2007). Estadística aplicada para ciencias de la salud. Díaz de Santos.

Balestrini, A. M. (2006). Cómo se elabora el proyecto de investigación. Consultores Asociados Servicio Editorial.

Cabrero, M. T. (2004). Adaptación del estadístico de Geray para pruebas de normalidad con muestra censuradas [Tesis doctoral, Universidad de Salamanca].

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. (2000). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5.453 (Extraordinaria), 24 de marzo de 2000. Con la Enmienda Nº 1 aprobada en Referendo Constitucional, 15 de enero de 2009.

De Souza, C. D., De Filipo, D., & Sanz, E. (2020). El papel de la internacionalización de la educación superior en la producción científica brasileña. Ensaio: Evaluación y Políticas Públicas en Educación, 28(108). https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701721

Didou, A. S. (2019). La internacionalización de las universidades mexicanas hacia Asia del Este: ¿Una modalidad de cooperación Sur-Sur?. Perfiles educativos, 41(163), 159-175. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982019000100159&lng=es&tlng=e

Enciclopedia Humanidades. (2022). Google Drive. https://humanidades.com/google-drive/

Gacel, A. J., & Rodríguez, S. R. (2018). Internacionalización de la educación superior en América Latina y el Caribe: Un balance. Unesco.

Gacel, A. J. (2005). La internacionalización de la educación superior en América Latina: El caso de México. Cuaderno de Investigación en la Educación, 20. http://cie.uprpr.edu

Gacel, A. J. (s. f.). La internacionalización de la educación superior en América Latina y el Caribe hacia el 2050. Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). https://www.iesalc.unesco.org/eng/wp-content/uploads/2021/03/Gacel-Avila-ES.pdf

Gentil, A. (2021). La universidad en inglés es la clave para atraer el talento internacional. Cinco Días, 45. El País. https://cincodias.elpais.com/cincodias/2021/03/25/fortunas/1616698084_873842.html

González, P. M. (2017). Preámbulo. En E. A. Pérez, L. Howard, L. E. Rumbley, & H. Wit (Eds.), Internacionalización de la educación superior en España. Reflexiones y perspectivas. Servicio Español para la Internacionalización de la Educación (SEPIE). http://sepie.es/doc/comunicacion/publicaciones/SEPIE-ESP_internacionalizacion.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. del P. (2010). Metodología de la investigación (5.ª ed.). McGraw Hill.

Hurtado de Barrera, J. (2012). El proyecto de investigación: Compresión holística de la metodología de investigación. Edición Quirón.

Ley de Universidades. (1970). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 1.429 (Extraordinaria), 8 de septiembre de 1970.

Ley Orgánica de Educación. (2009). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5.929 (Extraordinaria), 15 de agosto de 2009.

Moctezuma, P., & Navarro, C. A. (2011). Internacionalización de la educación superior: Aprendizaje institucional en Baja California. Revista de la Educación Superior, 40(3), 47-66.

Padrón, J. (1998). La estructura de los procesos de investigación. http://padron.entretemas.com.ve/WebForms/preguntasfrecuentes.html

Palella, S., & Martins, F. (2010). Metodología de la investigación cuantitativa (3.ª ed.). FEDUPEL.

Parra, L. F. (1983). Elementos para una teoría formal del sistema social (2.ª ed.). Editorial Complutense.

Parra, S. M. C. (2018). Internacionalización de la educación superior en Venezuela: Estado actual y estrategias implementadas. Revista Venezolana de Gerencia, 1 (Edición especial). https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/24455/24903

Plan Patria 2025. (2019). http://www.mppp.gob.ve/wp-content/uploads/2019/04/Plan-Patria-2019-2025.pdf

Sebastián, J. (2005). La internacionalización de las universidades como estrategia para el desarrollo institucional. Innovación Educativa, 5(26). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421475009

SPSS. (2022). ¿Qué es SPSS? https://spssgratis.com/que-es-spss/

Tamayo, M. (2011). El proceso de la investigación científica (5.ª ed.). Editorial Limusa.

Published

2024-05-05

Issue

Section

Cooperación y gestión interinstitucional