Training and knowledge of inclusive education in tutors of the Technical University of Manabí
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v1i3.58Keywords:
tutoring; legislation; program; plan.Abstract
This research was carried out with the objective of knowing the level of training and knowledge in inclusive education in tutors and students. The study was carried out with the participation of 10 tutors and 130 students from the English Department of the Technical University of Manabí (UTM). A qualitative ethnographic study was carried out, questionnaires were applied to the students attending the tutoring classes, interviews with the tutors and observation guides were applied in some tutorial hours. According to the results, it is concluded that both tutors and students are not sufficiently trained to work with inclusion and there is ignorance of the current legislation in inclusive education. It is recommended to initiate continuing education programs in educational inclusion and to carry out an action plan for the dissemination of current legislation in inclusion.
Downloads
References
Carchi Calle, N. G. (2013). La inclusión educativa en la formación docente de la carrera de párvulos de Facultad de Filosofía Letras y Ciencias de la Educación. (Tesis de maestría inédita). Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Ec.Ciges, A. S. (2006). La formación inicial del profesorado ante la diversidad: una propuesta metodológica para el nuevo espacio europeo de educación superior. Revista interuniversitaria de Formación del Profesorado, (57), 200-218.
Gairín, J. ET AL. (2004). La tutoría académica en el escenario europeo de la Educacion Superior. Interuniversitaria de Formación del Docente, 18 (1), 61-77.
Iranzo, P. (2012). Asesoramiento Pedagógico al profesorado. Madrid: Síntesis.
Jansen, H. (2013). La lógica de la investigación por encuesta cualitativa y su posición en el campo de los métodos de Investigación. Paradigmas, 5 (1), 39-72.
McMillan, J.M. y Schumacher S. (2008). Investigación Educativa (5ª. ed.). Madrid: Pearson Educación.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2013). Acuerdo Ministerial No. 210-13 de 8 de julio, por el que se establece el nivel B2 (MCER).
Nieto, M.C., Cortés, L.y Cárdenas, M. L. (2013). La tutoría académica en lenguas extranjeras.
Expectativas y realidades. Educacion y Educadores,16(5), 472-500. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/v iew/3246/3353
UNESCO (2005) Guidelines for inclusion. Ensuring access to education for all. París: UNESCO.).

