Training and knowledge of inclusive education in tutors of the Technical University of Manabí

Authors

  • Liliana Loor Salmon

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v1i3.58

Keywords:

tutoring; legislation; program; plan.

Abstract

This research was carried out with the objective of knowing the level of training and knowledge in inclusive education in tutors and students. The study was  carried  out  with  the  participation  of  10  tutors  and  130  students  from  the  English  Department  of  the  Technical  University  of  Manabí  (UTM).  A qualitative ethnographic study was carried out, questionnaires were applied to the students attending the tutoring classes, interviews with the tutors and observation guides were applied in some tutorial hours. According to the results, it is concluded that both tutors and students are not sufficiently trained to  work  with  inclusion  and  there  is  ignorance  of  the  current  legislation  in  inclusive  education.  It  is  recommended  to  initiate  continuing  education programs in educational inclusion and to carry out an action plan for the dissemination of current legislation in inclusion. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. y César, M. (2006). Inclusive Education ten years after Salamanca: Setting the agenda. European Journal of Psychology of Education, XXI (3), 231-238.

Carchi Calle, N. G. (2013). La inclusión educativa en la formación docente de la carrera de párvulos de Facultad de Filosofía Letras y Ciencias de la Educación. (Tesis de maestría inédita). Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Ec.Ciges, A. S. (2006). La formación inicial del profesorado ante la diversidad: una propuesta metodológica para el nuevo espacio europeo de educación superior. Revista interuniversitaria de Formación del Profesorado, (57), 200-218.

Gairín, J. ET AL. (2004). La tutoría académica en el escenario europeo de la Educacion Superior. Interuniversitaria de Formación del Docente, 18 (1), 61-77.

Iranzo, P. (2012). Asesoramiento Pedagógico al profesorado. Madrid: Síntesis.

Jansen, H. (2013). La lógica de la investigación por encuesta cualitativa y su posición en el campo de los métodos de Investigación. Paradigmas, 5 (1), 39-72.

McMillan, J.M. y Schumacher S. (2008). Investigación Educativa (5ª. ed.). Madrid: Pearson Educación.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2013). Acuerdo Ministerial No. 210-13 de 8 de julio, por el que se establece el nivel B2 (MCER).

Nieto, M.C., Cortés, L.y Cárdenas, M. L. (2013). La tutoría académica en lenguas extranjeras.

Expectativas y realidades. Educacion y Educadores,16(5), 472-500. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/v iew/3246/3353

UNESCO (2005) Guidelines for inclusion. Ensuring access to education for all. París: UNESCO.).

Published

2016-12-20