Standards and Competency Frameworks for Administrators in Technical and Vocational Education Schools (TVET) in Latino American countries.

  • Claudia Patricia Ovalle Ramírez Pontificia Universidad Católica de Chile

Resumen

 
The paper provides a preview of the standards and frameworks of management used in general or in Technical and Vocational Education and Training (TVET) in Latino countries. From a comparative education point of view the article will contribute to understand how management is understood in the context of Latino schools and the aims and scope of the role. It will also contribute by comparing different standards and it will offer suggestions regarding the relevance and possibilities of the standards for an adequate management in TVET education.
 
Keywords: technical and vocational education, Standards and competency frameworks, school administrators, school management, Education in Latin-American countries

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Citas

ACER (2006). Standards for School Leadership. A Critical Review of Literature. Teaching Australia: Australia. https://n9.cl/3j978
Avalos B. (2011) Problemas y experiencias de liderazgo en América Latina. En: Townsend T., MacBeath J. (eds) Manual internacional de liderazgo para el aprendizaje. Springer International Handbooks of Education, vol. 25. Springer. Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1350-5_4
Dirección de Estándares Educativos (2017). Estándares de Gestión Escolar y Desempeño Profesional Directivo y Docente. Recuperado de: https://bit.ly/3zAAU1g
Murillo, F. J. (2012). La dirección escolar en Chile: una visión en el contexto de América Latina. En J. Weinstein & G. Muñoz (Eds.), ¿Qué sabemos sobre los directores de escuela en Chile? (pp.19-40). Santiago de Chile: CEPPE-Fundación Chile. https://n9.cl/1emie
OECD (2018). Education Country Profiles. OECD Publishing Paris. https://n9.cl/fcbmm
Pont, B., Nusche, D. y Moorman, H. (2008). Improving school leadership. Volume 1: Policy and practice. París. https://www.oecd.org/education/school/40545479.pdf
Rodríguez, E. (2017). Dirección escolar en Ecuador, Breve Análisis. Revista Gestión de la Educación, 7(2), 20-42. http://dx.doi.org/10.15517/rge.v7i2.30600
Sammons, P., Hillman, J. & Mortimore, P. (1998). Características clave de las escuelas efectivas. México D.F, México: Secretaría de Educación Pública. https://n9.cl/vsha0
Spillane, J. (2005). Distributed leadership. The Educational Forum, 69 (2), 143–50. http://www.leadrighttoday.com/uploads/9/4/1/6/9416169/ql-myt9pbiw.pdf.pdf
Weinstein, J. y Hernández, M. (2014). Políticas hacia el liderazgo directivo escolar en Chile: Una mirada comparada con otros sistemas escolares de América Latina. Psicoperspectivas, 13(3), 52-68. https://n9.cl/m6mq2
Ministerio de Educación Perú (2017) Marco del Buen Desempeño del Directivo. Directivos construyendo escuela. https://n9.cl/kkq1q
Murillo, F.J. (2007). Investigación iberoamericana sobre eficacia escolar Bogotá: Convenio Andrés Bello, 2007. https://n9.cl/bzrb5x
Unesco (2015). Experiencias innovadoras de formación de directivos escolares en la región. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. OREALC/ Unesco, Santiago de Chile, Chile. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244075
Unesco (2016). Recomendaciones de Políticas Educativas en América Latina en base al TERCE. Publicado por Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, París, Francia. https://n9.cl/437
Vaillant, D. (2011). Improving and supporting principals’ leadership in Latin America. En J. MacBeath y T. Townsen. International Handbook of Leadership Learning. Springer: NY. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1350-5_32
Weinstein, J., Cuellar,C., Hernandez, M., Flessar, J.(2016). Experiencias innovadores y renovación de la formación directiva latinoamericana. Revista Iberoamericana de Educación, vol. 69 (2015), pp. 23-46. https://doi.org/10.35362/rie69094
Weinstein, J, Muñoz, G., Rackzynsky, D.. (2013). Subvención escolar preferencial en chile: Un intento por equilibrar la macro y micro política escolar. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. https://revistas.uam.es/reice/article/view/2902
Publicado
2022-01-06
Sección
Artículos