Exercise system to improve active flexibility in school gymnasts
Sistema de ejercicios para el mejoramiento de la flexibilidad activa en las gimnastas escolares
DOI:
https://doi.org/10.33936/cognosis.v9iEE1.6379Abstract
The work carried out exposes the deficiency of active flexibility in school gymnasts. Being active flexibility a crucial training direction to guarantee improvements in gymnastic jumps. The main objective was to apply a system of exercises for the improvement of active flexibility in school gymnasts of the Manabi Sports Federation. The research was applied, with a mixed approach, predominantly quantitative with the collection of numerical data to verify the effectiveness of the exercise system and qualitative approach using textual and detailed data of what was observed of the studied reality. The sample consisted of 10 school gymnasts between 8 and 12 years old and 13 coaches. The physical condition test (Flexibility) provided by the International Gymnastics Federation was applied. This allowed identifying the deficiencies in the preliminary results of the pre-test, with an average of 3 out of 10 (3/10) and a limited amplitude in the range of motion (ROM). The amplitude range in degrees (°) of the split jump before and after was evaluated. The results were statistically evaluated using IBM SPSS Stadistics 22 software. The exercise system had a duration of application of 12 weeks focused on the repetitive method in each of the proposed exercises. The results show significant changes in relation to the active flexibility tests and to the Split jump.
KEYWORDS: Artistic gymnastics; flexibility; Range of movement.
Downloads
References
Armas, S. (2020). Comportamiento de la activación cortical en los deportistas de gimnasia artística. Acción, 16. Obtenido de http://200.14.49.137/index.php/accion/article/view/121
Batista, A., Garganta, R., & Ávila-Carvalho, L. (2019). Flexibility and functional asymmetry in rhythmic gymnastics. Athens Journal of Sports, 6(2), 77-94. doi: https://DOI: 10.30958/AJSPO.6-2-2
Berisha, M. (2021). A biomechanical examination of the inclusion of active flexibility in artistic gymnastic movements requiring mobility. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 25(5), 267-27
Capote. G., Rodríguez. Á., Analuiza. E., Alomoto. M. (2017). La estimulación temprana en la gimnasia artística. EfDeportes.com/Revista Digital. Obtenido de https://ww4. doi:https://doi.org/10.15561/26649837.2021.0501
Burt, L., Naughton, G., Higham, D., y Landeo, R. (2020). Carga de Entrenamiento en la Gimnasia Artística Femenina Pre-Puberal. PubliCE. Obtenido de https://g-se.com/carga-de-entrenamiento-en-la-gimnasia-artistica-femenina-pre-puberal-2820-sao5fd140610ca8e?utm_source=facebook_organic&utm_medium=post&utm_term=blog w.efdeportes.com/efd230/la-estimulacion-temprana-en-la-gimnasia-artistica.htm
CofreTaipe, C. F., Sosa Gutiérrez, G. P., & Guallasamín Díaz, F. (2021). Efectividad de la flexibilidad activa y pasiva en el entrenamiento de gimnasia rítmica. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3), 871-880.
CofreTaipe, C. F., Sosa Gutiérrez, G. P., & Guallasamín Díaz, F. (2021). Efectividad de la flexibilidad activa y pasiva en el entrenamiento de gimnasia rítmica. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3), 871-880. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1996-24522021000300871&script=sci_arttext
Colcha Paullán, M. J. (2018). Método de flexibilidad activa en el rango de movilidad articular del split de las niñas de la categoría menores en la rama femenina de gimnasia artística. Bachelor's thesis, Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación. Maestría en Cultura Física y Entrenamiento Deportivo). Obtenido de https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/27607
D’ANNA, C., & Paloma, F. G. (2015). Dynamic stretching versus static stretching in gymnastic performance. Journal of Human Sport and Exercise, 10(1), S437-S446. doi:https://DOI: 10.14198/JHSE.2015.10
Dallas, G., Smirniotou, A., Tsiganos, G., Tsopani, D., Di Cagno, A., & Tsolakis, C. (2014). Acute effect of different stretching methods on flexibility and jumping performance in competitive artistic gymnasts. J Sports Med Phys Fitness, 54(6), 683-90. Obtenido de https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25350026/
Echevarría, M., Govea, Y., Armenteros, Z., Noda, Y., y Ilisástigui, M. (2022). Ejercicios especiales para mejorar la flexibilidad en las atletas de gimnasia artística femenina. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(1), 132-148.
Federación Dominicana de Gimnasia. (2023). Qué es la Gimnasia Artística Femenina. Obtenido de https://fedogim.com/gimnasia-artistica-femenina/
Federación Nacional de Gimnasia de Guatemala. (2023). Gimnasia Artística Femenina. Página Oficial de la Federación Nacional de Gimnasia de Guatemala. Obtenido de https://www.federaciondegimnasiaguatemala.com/gimnasia-artistica-femenina/
Fédération International de gymnastique. (2021). 2021-2024 Code of points, Women 's Artistic Gymnastics. Obtenido de https://gimnasialatina.com/wp-content/uploads/2019/11/WAG_CoP_2021-2024_draft_Parts_Sept_2019_pdf.pd
Fédération Internationale de Gymnastique. (2021). PROGRAMA DE DESARROLLO y ALTA COMPETENCIA DE GRUPOS DE EDAD Para Gimnasia Artística Femenil. Obtenido de www.fig-gymnastics.com
García, R., & López, J. (2019). ¿Más espectacular o más peligroso? Cambios recientes en el equilibrio de tensiones en gimnasia artística. RES. Revista Española de Sociología, 28(3), 461-474. doi: http://dx.doi.org/10.22325/fes/res.2019.11
García., A. (2014). Propuesta de planificación a largo plazo en gimnasia artística femenina para la etapa de tecnificación. Obtenido de https://oa.upm.es/41332/
Govea-Díaz, Y., Echevarría-Pérez, M., y LLanes-Galdo, I. (2014). Govea-Díaz, Y., Echevarría-Pérez, M., & LLanes-Galdo, I. I. (2014). El control de la intensidad del entrenamiento de los elementos de dificultad con aro en gimnastas individuales de gimnasia rítmica de la categoría 13-15 años de la EIDE “Ormani Arenado”. PODIUM-Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 9(1), 3-15. Obtenido de http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/403
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mcgraw-hill. Obtenido de https://nodo.ugto.mx/wp-content/uploads/2017/03/Metodologia-de-la-Investigacion.pdf
Marín, A. E. (2020). Manual metodológico de pruebas físicas para estudiantes de 11-12 años de la unidad educativa María de la Merced de Portoviejo, Ecuador. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 5(2), 135-144. Obtenido de https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/1661
Martínez, E. (2003). La evaluación de la condición física en la educación física. Opinión del profesorado: opinión del profesorado. European Journal of Human Movement, (10), 117-141. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2279118
O'Farrill, R. (2003). Mitos y realidades en los deportes de arte competitivo. EfDeportes.com/Revista Digital, 9(61). Obtenido de https://www.efdeportes.com/efd61/artecomp.htm#:~:text=El%20desarrollo%20de%20los%20deportes,crece%20de%20d%C3%ADa%20en%20d%C3%ADa.
Özer, Ö., & Soslu, R. (2019). The effects of specific artistic gymnastic training program on Pete students' balance, strength, and flexibility abilities. Obtenido de https://www.webofscience.com/wos/alldb/full-record/WOS:000464570500041
Pochini, H. (2017). El proceso de entrenamiento de la Gimnasia Artística Femenina. (Doctoral dissertation, Universidad Nacional de La Plata). Obtenido de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/64234
Rodríguez, L., Bofill, A., Grande Rodríguez, I., & Corbi, F. (2010). Importancia de la flexibilidad residual en la ejecución de saltos con amplitud de movimiento. Libro de Abstracts. XIII Congreso Nacional de la Federación Española de Medicina del Deporte (FEMEDE) y I Congreso Internacional de la Sociedad Vasca de Medicina del Deporte (EKIME). Bilbao, Palacio Euskalduna. Obtenido de https://oa.upm.es/62900/
Thakur, K. y Sahu, D. (2019). Efectos de las actividades gimnásticas sobre variables seleccionadas de aptitud física de niñas escolares. International Journal of Physiology, Nutrition and Physical Education, 4(1): 2652-2656. Obtenido de chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.journalofsports.com/pdf/2019/vol4issue1/PartAV/8-1-87-318.pdf
Vernetta, M. (2017). Batería Funcional ARISTO en Gimnasia Rítmica: protocolo de test específicos para la evaluación de jóvenes gimnastas en un ámbito de entrenamiento saludable. Revista Andaluza de Medicina del Deporte, 10(3), 112-119. doi: https://doi.org/10.1016/j.ramd.2017.02.001
Zhao, Y., Meng, X., Ren, X., Lian, C., Sun, J., Sha, X., & Li, W. J. (2021). Quantitative Evaluation of Gymnastics Based on Multiple MEMS Sensors. IEEE Sensors Journal, 21(21), 24531-24539. doi:https://DOI: 10.1109/JSEN.2021.3114758
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lady Reyes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.