Design of a virtual environment for learning Mathematics for first-year students of the Unified General Baccalaureate at the Olmedo Educational Unit

Diseño de un entorno virtual para el aprendizaje de Matemáticas de alumnos de primer año de Bachillerato General Unificado en la Unidad Educativa Olmedo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/cognosis.v9i3.6814

Abstract

To improve the teaching process of basic mathematical operations in first-year BGU students, research was carried out in three stages: diagnosis, analysis of results and design of a virtual environment. The initial diagnosis evaluated the mathematical knowledge of 44 students, followed by a survey agreed upon with parents and guardians, answered by 30 students, and individual interviews with 5 teachers. The findings revealed that students have skills and willingness to use digital resources, while teachers present a diversity of pedagogical approaches and varied opinions about the benefits of technology. Based on these results, a virtual environment focused on basic mathematical skills was designed, which was positively evaluated by a panel of experts. This proposal represents an innovative approach to personalize learning and foster a positive attitude towards mathematics, promoting the inclusion and effective use of digital resources in the classroom.

KEYWORDS: Teaching Mathematics; Digital Technologies; Virtual Environment; Personalized Learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Walter Alexander Piloso Mieles, Facultad de Posgrado. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador

Ingeniero Civil. Estudiante de la Maestría en Educación. Mención Pedagogía en Entornos digitales. Ecuador. 

Jorge Luís Alpízar Muní, Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador

Ingeniero Agrónomo. Máster en Ciencias de la Educación. Docente.

References

Al-Ataby, A. (2020). Technology-enhanced learning and teaching in COVID-19 era: Challenges and recommendations. International Journal for Innovation Education and Research, 8(10), 317-331. https://doi.org/https://doi.org/10.31686/ijier.vol8.iss10.2684

Ayil, J. (2018). Entorno virtual de aprendizaje: una herramienta de apoyo para la enseñanza de las Matemáticas. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 6(11), 34-39. https://doi.org/https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7107366

Barrera, V., & Guapí, A. (2018). La importancia del uso de las plataformas virtuales en la educación superior. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, (julio). https://doi.org/https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/07/plataformas-virtuales-educacion.html?fb_comment_id=1945683888795709_4146938658670210

CEPAL-UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. UNESCO Biblioteca Digital. https://doi.org/https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075

Corrales, J. (2021). Revisión actualizada: enseñanza de las Matemáticas desde los entornos virtuales de aprendizaje. . Ciencia y Educación, 5(2), 25-40. https://doi.org/https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i2.pp25-40

Cronbach, L. (1951). Coeficiente alfa y la estructura interna de pruebas. . Psicometrika, 16(3), 297-334. https://doi.org/://cda.psych.uiuc.edu/psychometrika_highly_cited_articles/cronbach_1951.pdf

Ecuador, E. (2018). Resultados de PISA para el Desarrollo. https://doi.org///evaluaciones.evaluacion.gob.ec/archivosPD/uploads/dlm_uploads/2020/08/CIE_InformeGeneralPISA18_20181123.pdf

El Universo . (2023). Ser Estudiante . Nota de prensa.

Gadner, H. (1987). La teoría de las inteligencias múltiples. . Colegio Santa Bernardita. Madrid. España. https://doi.org/://santabernardita.es/wp-content/uploads/2018/02/teoriadelasinteligenciasmultiples.pdf

ISO 25000. (2024). Calidad de Software y datos Requisitos y Evaluación de Calidad de Productos de Software (SQuaRE - System and Software Quality Requirements and Evaluation). https://doi.org///iso25000.com/index.php/normas-iso-25000/iso-25010/27-portab

Jaramillo, M., & Coy, M. (2017). Una experiencia en el uso de metaversos para la enseñanza de la física mecánica en estudiantes de ingeniería. . Revista educación en ingeniería, 12(24), 129-158. https://doi.org///doi.org/10.26507/rei.v12n24.77

Keengwe, J., Onchwari, G., & Wachira, P. (2008). Integración de la tecnología informática y aprendizaje de los estudiantes: barreras y promesas. Revista de educación científica y tecnología. 17, 560-565. https://doi.org/://link.springer.com/article/10.

Ortíz, E. (2023). PISA 2022: ¿Cómo le fue a América Latina y el Caribe? https://doi.org/https://blogs.iadb.org/educacion/es/pruebas-pisa-2022-america-latina-caribe/

Piaget, J. (1985). Jean Piaget Psicología y epistemología. Traducción de Francisco J. Fernández. Editorial Planeta-De Agostini, S. A. https://. https://doi.org/riofa.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/03/psicologia-y-epistemologia-piaget.pdf

Reyes, H., Beltrán, E., & Vargas, C. (2021). . Análisis de las experiencias de enseñanza y aprendizaje digitales aplicadas durante la pandemia de COVID-19 en el nivel superior desde el enfoque de las buenas prácticas educativas. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12(52). https://www.redalyc.org/journal/5216/521665144048/

Published

2024-07-04

How to Cite

Piloso Mieles, W. A., & Alpízar Muní, J. L. (2024). Design of a virtual environment for learning Mathematics for first-year students of the Unified General Baccalaureate at the Olmedo Educational Unit: Diseño de un entorno virtual para el aprendizaje de Matemáticas de alumnos de primer año de Bachillerato General Unificado en la Unidad Educativa Olmedo. Cognosis Journal. ISSN 2588-0578, 9(3), 228–241. https://doi.org/10.33936/cognosis.v9i3.6814

Issue

Section

Aplicación Educativa de las TIC