Design of a virtual environment for learning Mathematics for first-year students of the Unified General Baccalaureate at the Olmedo Educational Unit
Diseño de un entorno virtual para el aprendizaje de Matemáticas de alumnos de primer año de Bachillerato General Unificado en la Unidad Educativa Olmedo
DOI:
https://doi.org/10.33936/cognosis.v9i3.6814Abstract
To improve the teaching process of basic mathematical operations in first-year BGU students, research was carried out in three stages: diagnosis, analysis of results and design of a virtual environment. The initial diagnosis evaluated the mathematical knowledge of 44 students, followed by a survey agreed upon with parents and guardians, answered by 30 students, and individual interviews with 5 teachers. The findings revealed that students have skills and willingness to use digital resources, while teachers present a diversity of pedagogical approaches and varied opinions about the benefits of technology. Based on these results, a virtual environment focused on basic mathematical skills was designed, which was positively evaluated by a panel of experts. This proposal represents an innovative approach to personalize learning and foster a positive attitude towards mathematics, promoting the inclusion and effective use of digital resources in the classroom.
KEYWORDS: Teaching Mathematics; Digital Technologies; Virtual Environment; Personalized Learning.
Downloads
References
Al-Ataby, A. (2020). Technology-enhanced learning and teaching in COVID-19 era: Challenges and recommendations. International Journal for Innovation Education and Research, 8(10), 317-331. https://doi.org/https://doi.org/10.31686/ijier.vol8.iss10.2684
Ayil, J. (2018). Entorno virtual de aprendizaje: una herramienta de apoyo para la enseñanza de las Matemáticas. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 6(11), 34-39. https://doi.org/https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7107366
Barrera, V., & Guapí, A. (2018). La importancia del uso de las plataformas virtuales en la educación superior. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, (julio). https://doi.org/https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/07/plataformas-virtuales-educacion.html?fb_comment_id=1945683888795709_4146938658670210
CEPAL-UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. UNESCO Biblioteca Digital. https://doi.org/https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075
Corrales, J. (2021). Revisión actualizada: enseñanza de las Matemáticas desde los entornos virtuales de aprendizaje. . Ciencia y Educación, 5(2), 25-40. https://doi.org/https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i2.pp25-40
Cronbach, L. (1951). Coeficiente alfa y la estructura interna de pruebas. . Psicometrika, 16(3), 297-334. https://doi.org/://cda.psych.uiuc.edu/psychometrika_highly_cited_articles/cronbach_1951.pdf
Ecuador, E. (2018). Resultados de PISA para el Desarrollo. https://doi.org///evaluaciones.evaluacion.gob.ec/archivosPD/uploads/dlm_uploads/2020/08/CIE_InformeGeneralPISA18_20181123.pdf
El Universo . (2023). Ser Estudiante . Nota de prensa.
Gadner, H. (1987). La teoría de las inteligencias múltiples. . Colegio Santa Bernardita. Madrid. España. https://doi.org/://santabernardita.es/wp-content/uploads/2018/02/teoriadelasinteligenciasmultiples.pdf
ISO 25000. (2024). Calidad de Software y datos Requisitos y Evaluación de Calidad de Productos de Software (SQuaRE - System and Software Quality Requirements and Evaluation). https://doi.org///iso25000.com/index.php/normas-iso-25000/iso-25010/27-portab
Jaramillo, M., & Coy, M. (2017). Una experiencia en el uso de metaversos para la enseñanza de la física mecánica en estudiantes de ingeniería. . Revista educación en ingeniería, 12(24), 129-158. https://doi.org///doi.org/10.26507/rei.v12n24.77
Keengwe, J., Onchwari, G., & Wachira, P. (2008). Integración de la tecnología informática y aprendizaje de los estudiantes: barreras y promesas. Revista de educación científica y tecnología. 17, 560-565. https://doi.org/://link.springer.com/article/10.
Ortíz, E. (2023). PISA 2022: ¿Cómo le fue a América Latina y el Caribe? https://doi.org/https://blogs.iadb.org/educacion/es/pruebas-pisa-2022-america-latina-caribe/
Piaget, J. (1985). Jean Piaget Psicología y epistemología. Traducción de Francisco J. Fernández. Editorial Planeta-De Agostini, S. A. https://. https://doi.org/riofa.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/03/psicologia-y-epistemologia-piaget.pdf
Reyes, H., Beltrán, E., & Vargas, C. (2021). . Análisis de las experiencias de enseñanza y aprendizaje digitales aplicadas durante la pandemia de COVID-19 en el nivel superior desde el enfoque de las buenas prácticas educativas. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12(52). https://www.redalyc.org/journal/5216/521665144048/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ulises . Mestre Gómez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.