The influence of artificial intelligence on the development of critical reflective thinking of high school students

La influencia de la inteligencia artificial en el desarrollo del pensamiento crítico reflexivo de estudiantes de Bachillerato

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/cognosis.v10i1.6828

Abstract

The incorporation of technology is increasingly present in our lives and is transforming the way we teach and learn. The present study analyzed the influence of artificial intelligence (AI) on the development of critical reflective thinking of third-year high school students of the “Jama” Educational Unit, located in the Jama Canton, and its impact on the learning process; Potential benefits and risks were discussed, including concerns about potential abuse of the technology. This mixed study with the application of a survey to third-year high school students, the results of which show a wide acceptance of Artificial Intelligence in education, with most students using Artificial Intelligence applications mainly to complement learning and obtain information, especially in subjects with high factual content such as History and Biology. However, there is a moderate perception about the impact of Artificial Intelligence on the development of critical reflective thinking, with most students considering that these applications have a limited effect on this skill. Although the value of Artificial Intelligence for academic development is recognized, it is also warned about the risks of over-reliance on technology, which could compromise students' ability to think critically and make informed decisions in the future. A balanced approach is suggested in the integration of Artificial Intelligence in education, which encourages both access to personalized information and the development of analytical and critical thinking skills.

KEYWORDS: Artificial Intelligence; Critical Thinking; Development of thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jessica Lourdes García Chica, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador.

Ingeniera en Agropecuaria Acuícola. Maestrante del Programa de Educación con Mención Innovaciones Pedagógicas.

Ericka Vanessa Almeida Lino, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador.

Ingeniera en Sistemas Informáticos por la Universidad Técnica de Manabí. Magister en Telecomunicaciones por la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. Magister en Gestión de Empresas Turísticas por la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Doctorante del Programa en Educación e Innovación de la Universidad de Investigación e Innovación de México. Docente de la Extensión Sucre de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Miembro del Proyecto de Investigación Observatorio Turístico ULEAM Manabí - Santo Domingo de los Tsáchilas.

References

Albuja Sánchez, B., & Guadalupe Almeida, J. (2022). Áreas de estudio y aplicación de inteligencia artificial en las universidades mejor puntuadas del Ecuador. Científica y Tecnológica UPSE, 9(2), 58-74. https://doi.org/https://doi.org/10.26423/rctu.v9i2.705

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica. Episteme. Obtenido de https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf-1.pdf

Gutiérrez, K. F. (2020).

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Education. Obtenido de https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Jara, I., & Ochoa, J. M. (2020). Usos y efectos de la Inteligencia Artificial en la Educación. BID Banco Interamericano de desarrollo, 7. Obtenido de https://ie42003cgalbarracin.edu.pe/biblioteca/LIBR-NIV331012022134652.pdf

Marina, J. (2019). La Educación del talento. Barcelona: Editorial Ariel.

Ocaña-Fernandez, Y., Valenzuela-Fernandez, L., & Garro-Aburto, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 536-568. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274

OpenAI. (2014). GPT-4. Obtenido de https://openai.com/gpt-4

Pérez, M., & Gutierrez, M. (2019). Impacto del uso excesivo de la tecnología en el desarrollo de los estudiantes de secuandaria. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 473-490.

Rodriguez, J. (2020). Introducción a la Inteligencia Artificial. Pearson Education.

Rubio Gómez, M. (2018). El desarrollo del pensamiento crítico en la formación universitaria: una experiencia en el ámbito de la ingeniería. Revista de Docencia Universitaria, 16(3), 17-34.

Sabino, C. (2006). El proceso de investigación. Lumen. Obtenido de https://www.perio.unlp.edu.ar/tif/wp-content/uploads/2021/04/CarlosSabino-ElProcesoDeInvestigacion_0.pdf

Published

2025-01-06

How to Cite

García Chica, J. L., & Almeida Lino, E. V. (2025). The influence of artificial intelligence on the development of critical reflective thinking of high school students: La influencia de la inteligencia artificial en el desarrollo del pensamiento crítico reflexivo de estudiantes de Bachillerato. Cognosis Journal. ISSN 2588-0578, 10(1), 10–20. https://doi.org/10.33936/cognosis.v10i1.6828

Issue

Section

Aplicación Educativa de las TIC