Training of school-age football referees

Formación de árbitros de fútbol en edad escolar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/cognosis.v9i4.7004

Abstract

This work was born due to the lack of school-age soccer referees. It is imperative to plan training programs at school ages, this not only strengthens the sports environment, but also has positive impacts on the personal and community development of students. The objective of this research is to propose strategies for the training of junior referees. The methodology was based on a mixed, qualitative-quantitative, descriptive approach. In its initial phase, and, projected in its second phase, with field design. The instruments used were: Initial diagnostic test of knowledge of the rules and a psychological test of referee behavior. To evaluate physical performance, Cooper's basic physical test was applied. The study sample is 32 students between 14 and 16 years old from the Unified General Baccalaureate of the Ernesto Alban Mosquera Educational Unit. Preliminary results in the diagnostic test reveal little knowledge of soccer rules with a percentage of 64%, in the Cooper test of 0-2, with low aerobic resistance and general physical condition. Furthermore, they showed some psychological attitudinal inconsistencies regarding the refereeing task. Strategies for the training of soccer referees were considered according to the deficiencies found. This proposal is intended to be a starting point for future research that measures the effect of the proposal in school referees.

KEYWORDS: referees; soccer; school age; strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Llimis Castillo-Angulo, Facultad de Posgrado. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

 

 

 

 

References

Aguilar, R. V. (2023). El arbitraje en materia deportiva: Los conflictos derivados del derecho del fútbol [Tesis doctoral, Universidad Rey Juan Carlos].

Alcayne, M. I., Lazarraga, P. C., & Barrero, A. M. (2023). Los valores del fútbol formativo en la educación deportiva actual. Una revisión sistemática. Journal of Sport and Health Research, 15(2). https://doi.org/10.58727/jshr.89500

Almeida, A. S., & Betancor, M. Á. (2021). La formación en el arbitraje deportivo. Dykinson.

Almeida, A. S., Arbinaga, F., & Betancor, M. Á. (2022). Arbitraje y juego deportivo: Un análisis desde la pedagogía y la psicología. Ediciones Octaedro.

Barrueco, M., Ramis, Y., Cruz, J., & Alcaraz, S. (2019). No es solo pitar: Diseño e implementación de un taller de formación para árbitros y jueces de deporte escolar. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico, 4(2). https://doi.org/10.5093/rpadef2019e11

Bisquerra, R., & López, È. (2020). Educación emocional: 50 preguntas y respuestas. Editorial El Ateneo.

Cálao, S. S., Rivera, R. O., & Coronado, S. R. V. (2023). Metodología para el aprendizaje del fútbol en instituciones educativas. GADE: Revista Científica, 3(6), 156-164. https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/view/327

Collins, J., Maughan, R. J., Gleeson, M., Bilsborough, J., Jeukendrup, A., Morton, J. P., Phillips, S. M., Armstrong, L., Burke, L. M., & Close, G. L. (2021). UEFA expert group statement on nutrition in elite football. Current evidence to inform practical recommendations and guide future research. British Journal of Sports Medicine, 55(8), 416. https://doi.org/10.1136/bjsports-2019-101961

Durán, J. R. (2022). Análisis descriptivo de las capacidades físicas condicionales de los árbitros profesionales de fútbol del Azuay 2020 [Tesis doctoral, Universidad de Cuenca].

González, J. (2006). Psicología aplicada al árbitro de fútbol. Wanceulen Editorial.

Mallo, J. (2006). Análisis del rendimiento físico de los árbitros asistentes durante la competición en el fútbol [Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Madrid].

Mendes, S., Travassos, B., & Oliveira, E. P. (2021). El impacto de la capacitación en el desempeño del arbitraje en fútbol. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(1), 43-59. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-84232021000100043&lng=es&tlng=pt

Ministerio de Educación. (2016). Currículo de Educación Física.

Millán, I. (2020). Diabetes tipo 1 y ejercicio. Revista Española de Endocrinología Pediátrica, 11(Supl 1), 93-98. https://www.endocrinologiapediatrica.org/revistas/P1-E33/P1-E33-S2635-A601.pdf

Muñoz, C., Fernandes, B., Dos Santos, T. D., Onetti, W., & Castillo, A. (2022). Efecto de la experiencia del árbitro de fútbol en la competición deportiva. Cultura, Ciencia y Deporte, 17(51). https://doi.org/10.12800/ccd.v17i51.1562

Panzeri, D. (2020). Fútbol: Dinámica de lo impensado. Capitán Swing Libros.

Pineda, D. P., Bravo, W. H., Ávila, C. M., & Heredia, D. A. (2020). La preparación física en la toma de decisiones arbitrales del fútbol. Polo del Conocimiento: Revista Científico-Profesional, 5(11), 3-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7659458

Prados, H. M., López, D. M., & Chocano, O. G. (2023). Inteligencia emocional, resiliencia y satisfacción vital en el arbitraje deportivo. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación (48), 749-760. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8855881

Prieto, J. M., & Ramírez, A. (2021). Percepción de jugadores de fútbol jóvenes sobre el entorno deportivo. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación (39), 267-270. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7594122

Ruiz, P. J., Extremera, A. B., Ortiz, M. D., & Escaravajal, J. C. (2022). Actividad física y deporte como herramientas metodológicas útiles en el ámbito educativo. Wanceulen SL.

Sampieri, R., & Fernández, C. (2010). Metodología de investigación.

Velázquez Naranjo, C. (2021). Alternativa metodológica para el desarrollo de la resistencia en los futbolistas de la categoría Sub-14 del equipo Santa Rita del cantón Vinces [Tesis de maestría, Universidad Estatal de Milagro].

Published

2024-10-01

How to Cite

Castillo-Angulo, J. L., & Reyes Saldarriaga, L. D. (2024). Training of school-age football referees: Formación de árbitros de fútbol en edad escolar. Cognosis Journal. ISSN 2588-0578, 9(4), 355–369. https://doi.org/10.33936/cognosis.v9i4.7004

Issue

Section

Actividad Física y Deporte