Nature and scope of a neuromarketing laboratory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/eca_sinergia.v13i2.4190

Keywords:

Neuromarketing, laboratorio, herramientas, rastreo visual, codificación facial

Abstract

 

Neuromarketing as an emerging field of market research, has brought the opportunity to use tools derived from neuroscience, this justifies the objective of this work to analyze the use of a neuromarketing laboratory, through the underlying exploration of perception in the commercial, service, industrial and automotive sectors in Ambato-Ecuador. After the application of a semi-structured survey, it is identified that, in the product component, the study of purchase behavior is the most significant, followed by the analysis of packaging, analysis of emotions, facial processing, reaction tests in stores, and analysis of advertising spots. In the price of services component, the perception is divided between very expensive and expensive. Regarding the communication component, the most evoked characteristics to make the laboratory known included social networks, training, personalized consulting. In relation to the place component, the qualifiers were cleanliness and accessibility while, in the service component, the benefits of conducting studies with a laboratory will allow the design of effective commercial strategies and increase sales. Finally, the four sectors materialize the intention to use the services, a measure that promotes the future structural design of the neuromarketing laboratory in Ambato-Ecuador. Keywords: Marketing, consumer research, market, product information

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alimardani, M. y Kaba, M. (2021). Aprendizaje Profundo para Neuromarketing; Clasificación de la Preferencia del Usuario usando Señales EEG. En 12th Augmented Human International Conference (págs. 1-7).

Almeida, D., & Oña, C. (2019). Análisis de la experiencia de consumo, basado en estudios de neuromarketing. Ciencia Digital, 3(3.1), 270-284. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v3i3.1.700

Alsharif, AH, SALLEH, NZM, Baharun, R. Y Yusoff, Me (2021). Comportamiento del consumidor a través del enfoque de neuromarketing. Revista de Temas Contemporáneos en Negocios y Gobierno| Vol . 27 (3), 345.

Alvarez, J., & García, I. (2016). Prospectiva de Marketing, Neuromarketing y Programación Neuro Lingüística. Ciencia Unemi, 9(19), 99-105. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol9iss19.2016pp99-105
Benassini, M. (2009). Investigación de mercado: Enfoque para América Latina. Atlacomulco: Pearson Education.

Benitez, G., Nakamura, T., & Kaneko, M. (2017). Facial Expression Recognition Based on Local Fourier Coefficients and Facial Fourier Descriptors. Scientific research, 8(2), 132–151. 10.4236/jsip.2017.83009

Bettiga, D., Lamberti, L. & Noci, G. (2017). ¿Cuerpo y mente están de acuerdo? Arousal inconsciente versus consciente en la formación de actitudes hacia el producto. Revista de Investigación Empresarial , 75 , 108-117. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.02.008

Bitbrain. (2018). Laboratorios y técnicas de neuromarketing habituales: EEG, eye-tracking, GSR, IRT. Obtenido de Bitbrain: https://www.bitbrain.com/es/blog/laboratorios-y-tecnicas-de-neuromarketing-habituales-eeg-eye-tracking-gsr-irt-etc

Bonilla, C., & Elsy, R. (1997). Más alla del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Santa Fé de Bogotá: Uniandes.

Botello, S., & Suárez, K. (2018). Tendencias de investigación en neuromarketing. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 16(27). https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v14i27.2654

Camacho, V. (2016). Neuromarketing y la ética en la investigación de mercados. Ingeniería industrial. Actualidad y nuevas tendencias,16, 69-82.

Castro, WRA, Pereira, HOL y Vera, GR (2021). Estrategias de neuromarketing visual en dos centros comerciales de la ciudad de Cúcuta, Colombia/Estrategias de neuromarketing visual en dos centros comerciales de la ciudad de Cúcuta, Colombia. Cuadernos de Administración , 37 (71), 1-15.

Carasila, M. (2008). El concepto de marketing pasado, presente y perspectivas. Revista de ciencias sociales (Ve), 14(2), 391-412.

Cardoso, A. y Ferreira, TS (2021). Data mining ppv una herramienta de neuromarketing deep leaning aplicada al desempeño de la promoción en el punto de venta: un estudio cuantitativo. Revista de la Academia de Gestión Estratégica , 20 (4).

Charles, D. (1902). La expresión de las emociones en el hombre y los animales. Valencia.

Elitza, B. & Allan, J. (2017). Prácticas de investigación de neuromarketing: actitudes, ética e intenciones conductuales, ética y comportamiento, 27:3, 179-200, DOI: 10.1080/10508422.2016.1162719

Farnsworth, B. (2018). Sistema de codificación de acciones faciales (FACS): una guía visual. Obtenido de https://imotions.com/blog/eye-tracking/

Fernandez, C., Baptista, P., & Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.

Garczarek-Bąk, U., Szymkowiak, A., Gaczek, P. y Disterheft, A. (2021). Un análisis comparativo de los métodos de neuromarketing para las predicciones de compra de marcas entre adultos jóvenes. Revista de gestión de marca , 28 (2), 171-185.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (2019). Informe de la clasificación nacional de actividades económicas.

Juarez, D. (2019). Análisis del diseño de packaging de juguete educativo, mediante neuromarketing. Cuadernos latinoamericanos,15(28). https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v15i28.2676

Kaheh, S., Ramírez, M., Wong, J. y George, K. (2021). Neuromarketing mediante Señales EEG y Eye-tracking. En 2021 IEEE International Conference on Electronics, Computing and Communication Technologies (CONECCT) (págs. 1-4). IEEE.

Kühn, S., Strelow, E., & Gallinat, J. (2016). Multiple "buy buttons" in the brain: Forecasting chocolate sales at point-of-sale based on functional brain activation using fMRI. NeuroImage, 136, 122–128. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2016.05.021

Khurana, V. (2021). "Una encuesta sobre neuromarketing utilizando señales de EEG". IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems , vol. 13, núm. 4, págs. 732-749. doi: 10.1109/TCDS.2021.3065200.

Kushaba, R., Wise, C., Louriere, J., & Kahn, B. (2013). Consumer neuroscience: Assessing the brain response to marketing stimuli using electroencephalogram (EEG) and eye tracking. Expert Systems With Applications, 40, 3803-3812. http://dx.doi.org/10.1016/j.eswa.2012.12.095.

Lee, N., Broderick, A. J., & Chamberlain, L. (2007). What is "neuromarketing"? A discussion and agenda for future research. International journal of psychophysiology : official journal of the International Organization of Psychophysiology, 63(2), 199–204. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2006.03.007

Malhotra, N. (2008). Investigación de mercados. Mexico: Pearson.

Mayordomo, MJ (2008). Neuromarketing y la percepción del conocimiento. Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review , 7 (4‐5), 415-419.

McCarthy, J., & Perrault, W. (2004). Basic Marketing. A global managerial approach. España: Richard Irwin.

Mileti, A., Guido, G., & Prete, M. (2016). Nanomarketing: A New Frontier for Neuromarketing. Psychology & Marketing.

Moreta, M. (2020). Ambato activó su sector productivo al 50%. El Comercio.

Muñoz, M. (2015). Conceptualización del neuromarketing: su relación con el mix de marketing y el comportamiento del consumidor. Revista Académica & Negocios, 1(2), 91-104.

Navarro, O., Molina, A., & Lacruz, M. (2016). Utilizazción de eye tracking para evaluar el uso de información verbal en materiales multimedia. Pixel bit, 48, 51-66. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i48.04

Nielsen, J. & Pernice, K. (2010). Tecnicas de Eyetracking para usabilidad Web / Eyetracking Techniques for Web Usability. Anaya Multimedia-Anaya Interactiva

Pereira, VC, & Cruz-Silva, J. (2021). Neuromarketing como Nueva Metodología para Broadcasters: Una Comparación de Canales Públicos y Privados Europeos. En Marketing y Tecnologías Inteligentes (pp. 585-593). Springer, Singapur.

Pop, C., Radomir, L., & Zaharia, M. (2009). Neuromarketing - Getting inside the costumer´s mind. Annals of faculty of economics,4(1), 804-807.

Rivas, J., & Grande, I. (2013). Comportamiento del consumidor. Decisiones y estrategia de marketing. Madrid: Esic.

Robaina-Calderín, L., & Martín-Santana, JD (2021). Una revisión de la investigación sobre neuromarketing utilizando análisis de contenido: enfoques clave y nuevas vías. Neurodinámica cognitiva , 15 (6), 923-938.

Scopus. (12 de abril del 2021). Publicaciones científicas de neuromarketing por año. Recuperado de https://www.elsevier.com/search-results?query=neuromarketing

Sánchez-Núñez, P., Cobo, MJ, Vaccaro, G., Peláez, JI, & Herrera-Viedma, E. (2021). Citaciones clásicas en neurociencia del consumidor, neuromarketing y neuroestética: identificación y análisis conceptual. Ciencias del cerebro , 11 (5), 548.

Tejada Escobar, F., Fajardo Vaca, L., & Vasquez Fajardo, C. (2015). Neuromarketing: gestión de ventas de las empresas comercializadoras de vestido / Neuromarketing: sales management marketing companies of dresses. CIENCIA UNEMI, 8(15), 32-39. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol8iss15.2015pp32-39p

Tinoco, R., Juanatey, O., & Martínez, V. (2020). Neuromarketing: Estretegias para potenciar el aprendizaje y el rendimiento académico en estudintes universitarios. Revista venezolana de gerencia, 25(90), 613-631.

Vecchiato, G., Maglione, A., Cherubino, P., Wasikowska, B., Wawrzyniak, A., & Latuszynska, A. (2014). Neurophysiological Tools to Investigate Consumer’s Gender Differences during the Observation of TV Commercials. Computational and Mathematical Methods in Medicine, vol. 2014 , artículo ID 912981 , 12 pp. https://doi.org/10.1155/2014/912981

Reimann, M., Zaichkowsky, J., Neuhaus, C., Bender, T. y Weber, B. (2010). Diseño de paquete estético: una investigación conductual, neural y psicológica. Revista de psicología del consumidor , 20 (4), 431-441.

Yang, T., Lee, S., Seomoon, E. & Kim, S. (2018). Características de la actividad del cerebro humano durante la evaluación de la extensión de marca de servicio a servicio. Fronteras en la neurociencia humana , 12 , 44. https://doi.org/10.3389/fnhum.2018.00044
Zaltman, G. (2003). Cómo piensan los clientes: información esencial sobre la mente de los mercados. Boston: Prensa de la Escuela de Negocios de Harvard.

Zito, M., Fici, A., Bilucaglia, M., Ambrogetti, FS y Russo, V. (2021). Evaluación de la respuesta emocional en la comunicación

Published

2022-05-20

How to Cite

Castro, J., Beltrán, C., & Amaya, J. (2022). Nature and scope of a neuromarketing laboratory. ECA Sinergia, 13(2), 36–52. https://doi.org/10.33936/eca_sinergia.v13i2.4190

Issue

Section

Artículos