The marketing chain of fine aroma cocoa, canton Pichincha, Ecuador

Authors

  • Letty Lastenia González Rosado Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Wilson Gabriel Moreira Sornoza Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Alex Alberto Dueñas Rivadeneira Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.33936/ecasinergia.v13i3.4689

Keywords:

precio, comercialización, cacao, producción, centro de acopio

Abstract

The objective of the research was to analyze the commercialization chain of fine aroma cocoa in the canton of Pichincha, Ecuador. The theoretical research method was inductive-deductive and the descriptive research study with a non-experimental research design. A survey was conducted to the representatives of the collection centers (3 in the urban sector and 3 in the rural sector) who acquire the product from small farmers in the locality. The main results showed that companies do not use intermediaries when purchasing the product, however, they do require it when marketing it in the national market. Another result shows that the current level of marketing has not changed in relation to sales before and after the pandemic. On the other hand, the impact is positive because profitability and economic sustainability are generated in the Pichincha canton.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad, A., Acuña, C., y Naranjo, E. (2020). El cacao ecuatoriano: estudio de su dimensión cultural y económica. Revista Internacional de Administración, Núm. 7, 59–83. DOI: https://doi.org/10.32719/25506641.2020.7.3.

Agrocalidad. (2022). Datos sobre la certificación del cacao en grano 2021. https://www.agrocalidad.gob.ec/en-2021-se-certificaron-mas-de-300-mil-toneladas-de-cacao-en-grano-hacia-40-destinos-mundiales/: Quito.

Alcívar, K., Quezada, J., Barrezueta, S., Garzón, V., y Carvajal, H. (2021). Análisis económico de la exportación del cacao 2014-2019. Polo del Conocimeinto, Vol. 6, Núm. 3, 2430-2444. DOI: 10.23857/pc.v6i3.2522.

Anecacao. (2017). El cacao Ecuatoriano. Asociación Nacional de Exportadores de Cacao, http://www.anecacao.com/index.php/es/noticias/el-cacao-.

Carreño, M. (2019). Análisis de los sistemas de comercialización interna del cacao. Repositorio Institucional Digital de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. Tesis de investigación, 1-113. http://201.159.223.180/bitstream/3317/13948/1/T-UCSG-POS-MAE-250.pdf.

Carrión, M., Álvarez, J., y Olivo, M. (2021). Calidad en los procesos de comercialización de cacao en marco del COVID 19. CIENCIAMATRIA, Vol. 7, Núm. 12, 97-123. DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.422.

Cedeño, E., y Dilas, J. (2022). Producción y exportación del cacao ecuatoriano y el potencial del cacao fino de aroma. Revista Científica y Tecnológica QANTU YACHAY, Vol. 2, Núm. 1, 8-15. DOI:10.54942/qantuyachay.v2i1.17.

García, A., Pico, B., y Jaimez, R. (2021). La cadena de producción del cacao en Ecuador: Resiliencia en los diferentes actores. Novasinergia, Vol. 4, Núm. 2 152-172, 152-172. DOI: https://doi.org/10.37135/ns.01.08.10.

Gavilánez, K. (2019). Los productores de Plántulas de cacao y las variaciones del precio internacional del cacao 2006-2018. Repositorio Institucional Digital de la Universidad de Guayaquil. Tesis de investigación, 1-78. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/40547/1/T-GAVILANEZ%20GARCIA%20KATTY%20KATIUSCA.pdf.

Guerrero, F. (2019). Cultivo de Cacao (Theobroma cacao linnaeus) como rubro para la sustentabilidad de los suelos (Investigación en Desarrollo). Revista Scientific, Vol. 4, Núm. 13, 78-89. DOI: https://doi.org/0000-0002-9971-5270.

Guzmán, J., y Chire, G. (2019). Evaluación de la cadena de valor del cacaoThe obroma cacao l. peruano. Enfoque UTE Vol.10, Núm.1 , 97-116. DOI: https://doi.org/10.29019/enfoqueute.v10n1.339 .

ICCO. (2012). Sustainability of the World Cocoa Economy. Organización Internacional del Cacao, https://www.icco.org/economy/#sustainability.

Instituto Nacional de Estadisticas y Censo - INEC. (2021). Análisis de la población economicamente activa del Ecuador. Instituto Nacional de Estadística y Censos , 1-152. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Bibliotecas/Estudios/Estudios_Socio-demograficos/Analisis%20y%20Proyeccion%20de%20la%20Poblacion%20Economicamente%20Activa%20(PEA)%20del%20Ecuador.pdf.

Macancela, M. (2020). Análisis de las exportaciones de cacao al resto del mundo, período 2013-2019. Repositorio Institucional Digital de la Universidad de Guayaquil. Tesis de investigación, 1-68. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/61827/1/MACANCELA%20PILAY%20FERNANDA%20TESIS%20FINAL-Rectificacion%202.pdf.

Machoa, S. (2018). La comercialización de cacao y el nivel de vida en los habitantes de la comunidad Canambu. Repositorio Institucional Digital de la Universidad Nacional de Chimborazo, 1-70. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/4665/1/UNACH-EC-FCP-ING-COM-2018-002.pdf.

Mata, D. (2018). Proceso de comercialización del cacao fino de aroma en la provincia de Los Ríos,. Avances, Vol. 20, Núm. 4, 385-400. URL: https://www.redalyc.org/journal/6378/637869147003/html/.

Montenegro, R. (2021). Estrategia de asociatividad para la comercialización de cacao. Repositorio Institucional Digital de la Universidad de Lima. Tesis de investigación, 1-91. https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12724/13849/Montenegro_Estrategia_de_asociatividad.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Morales, F., Carrillo, M., Ferreira , J., Peña, M., Briones, W., y Albán, M. (2018). Cadena de comercialización del cacao nacional en la provincia de Los Ríos. Ciencias Agrarias/Agricultural Science, Vol. 11, Núm. 1, 63-69. DOI: https://doi.org/10.18779/cyt.v11i1.131.

Moreno, C., Molina, I., Miranda, Z., Moreno, R., y Moreno, P. (2020). The cocoa value chain in Ecuador: proposal of strategies to support sustainability. Bioagro, Vol. 32, Núm 3, 205-214. URL:https://revistas.uclave.org/index.php/bioagro/article/view/2788.

Muñoz, M. (2019). Comportamiento del mercado del cacao en Colombia, Ecuador y Perú del año 2007 al 2018 y sus futuros. Repositorio Institucional Digital de la Fundación Universidad de América. Tesis de investigación para especialización., 1-75. https://repository.uamerica.edu.co/bitstream/20.500.11839/7225/1/474877-2019-I-NIIE.pdf.

Murillo, A. (2021). Análisis de la comercialización del cacao (Theobroma cacao L.) en el cantón Santa Ana, provincia de Manabí. Respositorio Institucional Digital de la Universidad de Guayaquil. Tesis de Investigación , 1-86. URL: http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/56262/1/Murillo%20Intriago%20Andrea%20Melissa.pdf.

Parada, O., y Veloz, R. (2021). Análisis socioeconómico de productores de cacao, localidad Guabito. Ciencias Holguín, Vol. 27, Núm. 1., 1-17. URL: https://www.redalyc.org/journal/1815/181565709001/html/.

ProEcuador. (2019). Analisis exportaciones no petroleras ecuatorianas. Ministerio de producción, comercio exterior, inversiones y pesca, 1-3. file:///C:/Users/SYSTEC/Downloads/AN%C3%81LISIS-exportaciones-Ene-Jul-2019.pdf.

Romero, E., Fernández, M., Macías, J., y Zúñiga, K. (2016). Producción y comercialización del cacao y su incidencia en el desarrollo socioeconómico del cantón Milagro. Revista Ciencia UNEMI, Vol. 9. Núm. 17, 56-64. DOI: 10.29076/issn.2528-7737vol9iss17.2016pp56-64p.

Sosa, A. (2019). Estudio del cacao fino de aroma. Repositorio Institucional Digital de la Universidad de los Hemisferios. Tesis de investigación, 1-48. http://dspace.uhemisferios.edu.ec:8080/jspui/bitstream/123456789/818/1/ESTUDIO%20DEL%20CACAO%20FINO%20DE%20AROMA.pdf.

Suárez, G. (2019). Caracterización y tipificación de fincas productoras de cacao (Theobroma cacao L.) Nacional y CCN51 en el Cantón Ventanas - Los Ríos, Ecuador. Respositorio Institucional Digital de la Universidad Técnica de Babahoyo, 1-122. http://dspace.utb.edu.ec/bitstream/handle/49000/6818/PI-UTB-FACIAG-ING%20AGROP-000002.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Vera, G. (3 de noviembre de 2016). Tipos de cacao. https://www.cocinayvino.com/mundo-gourmet/tipos-cacao-forastero-criollo-trinitario/

Zumba, L. (21 de febrero de 2022). El cacao ecuatoriano certificado arribó a 40 destinos, en el 2021. Diario Expreso. https://www.expreso.ec/actualidad/economia/cacao-ecuatoriano-certificado-arribo-40-destinos-2021-122113.html#:~:text=El%20a%C3%B1o%20pasado%2C%20Ecuador%20logr%C3%B3,325.208%2C04%20toneladas%20del%20producto.

Published

2022-09-30

How to Cite

González Rosado, L. L., Moreira Sornoza, W. G. ., & Dueñas Rivadeneira, A. A. . (2022). The marketing chain of fine aroma cocoa, canton Pichincha, Ecuador. ECA Sinergia, 13(3), 86–95. https://doi.org/10.33936/ecasinergia.v13i3.4689

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)