Impact of audiovisual content on Instagram for the engagement of the university’s institutional image
DOI:
https://doi.org/10.33936/ecasinergia.v16i1.6683Keywords:
Audiovisual content, strategy, impact, Instagram, social mediaAbstract
This study analyzed the impact of audiovisual content on the digital communication strategy of the Universidad San Gregorio de Portoviejo on its official Instagram account (@usgpoficial) from January to June 2023. The objective was to evaluate the effectiveness of such content in generating engagement and strengthening the institutional image.Amixed methodology was used, with a quantitative approach based on interaction metrics (likes, comments, reach, and impressions) and a qualitative analysis of the type of content published. The results revealed that although they represented only
Downloads
References
Arriaga, A., Marcellán, I., & Reyes-González, M. (2016). Las redes sociales: espacios de participación y aprendizaje para la producción de imágenes digitales de los jóvenes. Revista estudios sobre educación, 30, 197-216.
Ballesteros, C. (2019). La representación digital del engagement:: hacia una percepción del compromiso a través de acciones simbólicas. Revista De Comunicación, 215-233.
Brech, F., Messer, U., Vander-Schee, B., Rauschnabel, P., & Ivens, B. (2017). Engaging fans and the community in social media: interaction with institutions of higher education on Facebook. Journal of Marketing for Higher Education, 27(1), 112-130. doi:https://doi.org/10.1080/08841241.2016.1219803
Constantinides, E., Lorenzo-Romero, C., & Alarcón-del-Amo, M. (2013). Social Networking Sites as Business Tool: A Study of User Behavior. Glykas, M. (eds) Business Process Management. Studies in Computational Intelligence, 444, 221-240. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-642-28409-0_9
Doña Toledo, L., & Luque Martínez, T. (2017). Relación entre marketing y universidad. Revisión teórica y propuesta de un modelo teórico y de marketing 3.0. Revista De Estudios Empresariales. Segunda Época, 2, 2-27. doi:https://doi.org/10.17561/ree.v0i1.3189
Eguzkitza-Mestraitua, G., Casado-del-Río, M., & Guimerá-i-Orts, J. (2023). Comunidades de personas usuarias de Instagram y Twitter de las plataformas audiovisuales online destinadas a la juventud: Playz, MTMAD y Flooxer. Revista Mediterránea de Comunicación/, 14(1), 51-67. doi:https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.23165
Global Web Index. (2017). GlobalWebIndex’s quarterly report on the latest trends in social networking. Recuperado el 12 de junio de 2023, de https://insight.gwi.com/hubfs/Reports/Social-Q1-2017/GWI-Social-Summary-Q1-2017.pdf?t=1504263414218
Jan, M., Soomro, S., & Ahmad, N. (2017). Impact of Social Media on Self-Esteem. European Scientific Journal, 329-341. doi:http://dx.doi.org/10.19044/esj.2017.v13n23p329
López, F., & Chiclana, C. (2017). Engagement, una plataforma para el desarrollo de la persona. Comunicación y Hombre , 53-62.
Martín, T., & Chaves, B. (2022). La influencia de Instagram en la crea-ción y reproducción del ideal de belleza femenino. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones”, 15(1), 1-17. doi:https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.11148
Martín-González, Y., & Santamaría, R. (2017). Universidades españolas en Youtube : gestión de canales institucionales y de sus contenidos. Cuadernos de Documentación Multimedia, 28(2), 147-169. doi:https://doi.org/10.5209/CDMU.57970
Motta, J., & Barbosa, M. (2018). Social Media as a Marketing Tool for European and North American Universities and Colleges. Journal of Intercultural Management, 10(3), 125-154. doi:https://doi.org/10.2478/joim-2018-0020
Pedreschi, R., & Nieto, O. (2021). Las redes sociales como estrategia de marketing en las pequeñas y medianas empresas del distrito de Aguadulce, provincia de Coclé, Panamá. Visión Antataura, 1-11.
Pérez-Bonaventura, M., & Rodríguez-Llorente, C. (2023). Activity of universities in social networks. Correlations of rankings, students, followers and interactions. Profesional De La información, 32(11), 1-12. doi:https://doi.org/10.3145/epi.2023.ene.09
Piragua-Rugeles, C., & Ñáñez-Rodríguez, J. (2021). ) Instagram, de red social a ambiente virtual de aprendizaje: una experiencia con resultados inesperados. Encuentros, 19(1), 203-218.
Rodríguez, B., Pérez, D., & Saura, J. (2017). Clasificación de información en redes sociales. Análisis de contenido en Twitter de empresas de comercio electrónico. Revista Espacios, 38(52), 1-16. Obtenido de https://www.revistaespacios.com/a17v38n52/17385217.html
Santillán, L., & Medrano, E. (2015). Las Redes Sociales una Alternativa al Marketing en las PYMES. Revista Publicando, 2(4), 111-121.
Ure, M. (2018). Engagement estratégico y encuentro conversacional en los medios sociales. Revista de Comunicación, 181-196.
Villagómez, A., & Acosta, E. (2020). Uso de redes sociales digitales como estrategia de mercadotecnia en pymes pirotécnicas de Tultepec en el estado de México. Revista de Comunicación de la SEECI(52), 73-93. doi:https://doi.org/10.15198/seeci.2020.52.73-93
WeAreSocial. (2020). More than half of the people on earth now use social media. Obtenido de https://wearesocial. com/uk/blog/2020/07/more-than-half-of-thepeople-on-earth-now-use-social-media/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cesar Enrique Andraus Quintero, Andy Enrique Cevallos Puya, Vladimiro Xavier Jácome Paredes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

