Marketing of responsibility social: experiences in companies of the territory of Manabí

Authors

  • Jairo Isaac Mendoza García Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Mercedes Noemí Veliz Valencia Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v3i3.1583

Keywords:

Social responsability, marketing, policies, decision making

Abstract

Social responsibility in companies has become in recent years one of the main issues and axes to be addressed. Companies within their strategies have integrated how to develop this social responsibility by adopting policies, making decisions and other actions, in order to benefit society and meet their corporate objectives. Marketing known as marketing plays an important role within social responsibility; It studies the behavior of markets and consumers, seeking in this way to know the needs and also the satisfaction of customers based on a social conscience. Through surveys conducted in several companies in the province of Manabi, it was known that there are companies in the territory that have managed to integrate social responsibility into their strategies, obtaining positive experiences and benefits. This confirms the growing need to apply social responsibility and that is a daily practice in marketing.

  What do you want to do ? New mailCopy   What do you want to do ? New mailCopy

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jairo Isaac Mendoza García, Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

 

  What do you want to do ? New mailCopy   What do you want to do ? New mailCopy

Mercedes Noemí Veliz Valencia, Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

 

  What do you want to do ? New mailCopy

References

Asamblea Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador.

Vives, A., & Peinado, V., E. (2011). La responsabilidad social de la empresa en América Latina. Washington, DC: Banco Interamericano de Desarrollo.

Schwalb, M., 2009, “Un estudio de la valoración del consumidor limeño sobre la Responsabilidad Social del Marketing”, Universidad de Deusto – ESTE, San Sebastián, tesis doctoral.

Barranco Sáiz, F. J. (1990). El panel de consumidores. MK. Marketing y Ventas para Directivos, (35), 36-39.

Cox, S., y Dupret, X. (2004). La Responsabilidad Social Corporativa como Aporte a la Ética y Probidad Publicas. Banco Interamericano de Desarrollo. Washington.

Della, D & Mosca, L. (2005). Globalización, movimientos sociales y protesta. En La sociedad civil en la encrucijada los retos de la ciudadanía en un contexto global. México, D.F: Tecnológico de Monterrey, Campus Estado de México: M.A. Porrúa.

El Diario. (25 de junio de 2007). Un modelo que implica responsabilidad social en los procesos empresariales aterriza en Manabí. Corsede impulsa empresas socialmente responsables. Obtenido de http://www.eldiario.ec/noticias-manabi-ecuador/42002-corsede-impulsa-empresas-socialmente-responsables/

EKOS. (octubre de 2012). Revista EKOS. Obtenido de Responsabilidad Social en Ecuador: http://www.ekosnegocios.com/negocios/verarticulocontenido.aspx?idart=906

ETHOS. (2016). Los indicadores Ethos de responsabilidad social empresarial. Instituto Ethos de Empresas y Responsabilidad Social. Obtenido de https://www.ethos.org.br/conteudo/sobre-o-instituto/#.W9NN_JNKjcs

Fabril, L. (2018). Obtenido de https://fabril.tebusco.com.ec/calidad-certificaciones/

García, J., Palacios, B., & Espasandín, F. (2014). Manual Práctico de Responsabilidad Social Corporativo Gestión, Diagnóstico e Impacto en la Empresa.

ISO, O. (2010). ISO 26000 visión general del proyecto. Ginebra, Suiza. Obtenido de https://www. iso. org/files/live/sites/isoorg/files/archive/pdf/en/iso_26000_project_o verview-es. pdf.

Jaramillo, J. P., Urgiles, C., G. & Medina, V., R (2018). La responsabilidad social empresarial como estrategia exitosa de marketing.

Moya, J. R. V., & Villacrés, M. B. J. (2011). La Responsabilidad Social como modelo de gestión empresarial. Eidos, (4), 92-100.

Ramos e Silva, J. A., & Periáñez Cañadillas, I. (2003). Delimitación del Marketing con Causa o Marketing Social Corporativo mediante el análisis de empresas que realizan acciones de responsabilidad social.

Ortiz, C., J. F., Sarango, L., P., Valladares, J. A., & Santos, A. A. (2018). Prácticas de Responsabilidad Social Empresarial en las Asociaciones Productivas de Ecuador. Revista ESPACIOS, 39(19).

Maldonado, P. (13 de marzo de 2017). Los planes de responsabilidad social aún no son una prioridad. Obtenido de Revista: Lideres: https://www.revistalideres.ec/lideres/planes-responsabilidad-social-prioridad-empresa.html

Almeida P., M., & Arrechavaleta, G., C. N. (2018). Responsabilidad social empresarial y sus limitaciones en el contexto académico universitario. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 87-103.

SA 8000:2014. (2014). Social Accountability International. Obtenido de http://www.sa-intl.org/_data/global/files/SA8000Standard_Espaol(1).pdf

Sanclemente - Téllez. (2017). Marketing y Responsabilidad Social Corporativa (RSC). Avanzando entre ampliar el concepto de marketing y los factores sociales como estrategia de marketing. Revista Española ESIC, 24.

SUMMARATINGS. (enero de 2017). SUMMARATINGS S.A - Calificadora de Riesgos. Obtenido de informe de actualización de la calificación de riesgos correspondiente a la primera emisión de obligaciones de empacadora BILBO S.A. BILBOSA: http://summaratings.com/wp-content/uploads/2017/11/Informe-Bilbosa-S.A.-1EO-31-Ene-2017.pdf.

Published

2018-12-28

Issue

Section

Responsabilidad social

Most read articles by the same author(s)