Measuring the impact on training: an effective tool within the company

Authors

  • María Sonia Fleitas Triana Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría, Cuba
  • Luis Alberto Hernández Medina Director de Gestión de Recursos Humanos del Ministerio de la Industria Alimentaria, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v4i2.2025

Keywords:

Training, training management, process, evaluation, human resources

Abstract

In the current context people constitute the fundamental capital of an organization and therefore the success in fulfilling the projected mission depends increasingly on the knowledge, skills and abilities of its workers, that is why training becomes a of the main tools that companies, organizations and administrations have to strengthen and develop their human resources. In the current context, people constitute the fundamental capital of an organization and therefore the success in fulfilling the projected mission depends increasingly on the knowledge, skills and abilities of its workers. Training for the improvement of human capital constitutes an investment, so it is necessary to assess its impact from the improvements that occur with the introduction of knowledge, skills and techniques acquired by workers once trained, in the improvement of performance and therefore of organizational results. The calculation of the return on investment is an effective tool for organizations and their training management system. This research aims to implement a procedure that contributes to the projection and evaluation of the training management process. It is based on the conception that the training of human resources constitutes a necessary and essential investment with a view to the progressive development of the entity and society and the importance of measuring the impact of training within the organization is analyzed. proposes a procedure for the projection and evaluation of the training management process in a public institution with the purpose of contributing to the improvement of performance in the organization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boyatzis, R. (1999). Clustering competence in emotional intelligence: Insights from the emotional competencie inventory (ECI), (www.eiconsortium.org).

Cuesta, A. (2010). Tecnología de Gesión de Recursos Humanos. Tercera edición corregida y ampliada. La Habana: Félix Varela.

Davenport, T. O. (2000). Capital Humano.Creando ventajas competitivas a través de las personas. España: Editorial Gestión 2000.

Esquivel, R; García, I. R. & Delgado, M. (2013). "Procedimiento para registrar los costos de la capacitación de dirigentes en Cuba." Ingeniería Industrial 34(3): 267.

Escalona, Y. (2014). Procedimiento para la proyección y evaluación del proceso de gestión de formación en el Instituto de Refrigeración y Climatización (IRC) Tesis para optar por el título de Máster.

Fernández, N. (2002). El desarrollo profesional de los trabajadores como ventaja competitiva de las empresas. Cuadernos de Gestión Vol. 2. Nº 1.

Fleitas, S. (2003). La Formación: actividad clave de la gestión de los Recursos Humanos. La Habana: Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría.

Kirkpatrick, D. L. (2004). Evaluating training programs: the four levels. San Francisco: Berrett-Koehler.

Machado, D., (2011). Procedimiento para la evaluación y proyección del proceso de gestión de formación empresarial en el Registro Cubano de Buques. Tesis para optar por el título académico de Máster en Gestión de Recursos Humanos. Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría. La Habana.

Mamolar, P. (2001). Las competencias desde la perspectiva de los individuos. Capital Humano 149.

Morales, A. C. (2009). Capital Humano. Hacia un sistema de gestión en la empresa cubana, Política, La Habana.

Muñiz, A. A. & Machado, D. (2007). Diseño y validación de un procedimiento para evaluar el impacto de la capacitación basado en un enfoque por competencias en el Hotel Habana Libre Tryp., CUJAE, La Habana.

Neilson, J. (2003). Evaluación de impacto de la capacitación. Una reflexión desde la práctica. Obtenido de www.canalwork.com.

Oficina Cubana de Normalización. (2007). NC: 3000, 3001 y 3007:2007. SGICH. La Habana.

Ordaz, C. (2000). La importancia de la detección de necesidades en un programa de capacitación para una empresa de servicios. Tamaulipas, México. Universidad Autónoma de Tamaulipas.

Owen, R. (2008). Biografía extraída de Encarta Microsoft Corporation.

Pérez, T. (2014) Proyección y evaluación del proceso de gestión de formación en el Instituto Nacional de Ciencias Agrícolas. La Habana: Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría. Tesis para optar por el título de Máster.

Phillips, J. (2003). Return on Investment in Training and Performance Improvement. Burlington, EEUU: Butterworth- Heinemann, Second Edition.

Pineda, P. (2000). Evaluación del impacto de la formación en las organizaciones. Universidad Autónoma de Barcelona. Departamento de Pedagogía Sistemática y Social. Educar 27.

Rutty, M. G. (2007). Evaluación de impacto en la capacitació³n de recursos humanos, Tesis Doctoral, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad de Buenos Aires.

Sánchez, Y. (2014). Procedimiento para la proyección y evaluación de la gestión del proceso de formación en la empresa CITMATEL. La Habana: Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría. Tesis para optar por el título de Máster.

Simms, H. (2005). HRM and competitive advantage. In S. Knowledge (Ed.), Human Resource Planning, 8.

Soltura, A. (2009). Tecnología de integración estratégica del sistema de competencias de la organización. La Habana: Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría. Tesis para optar por el título de Doctor.

Thang, N., Quang, T., & Buyens, D. (2010). The Relationship Between Training and Firm Performance: A Literature Review. Research and Practice in Human Resource Management, 18(1), 28-45.

Published

2019-08-22

Issue

Section

Cooperación y gestión interinstitucional