Organizational redesign to improve processes approach in organizations

Authors

  • Silvio Alberto García García Empresa Transcontenedores, Cuba
  • Norbel Romero Abreu Empresa Transcontenedores, Cuba
  • Mabel Sánchez Plasencia Universidad de Pinar del Río, Cuba
  • Lianet Meléndez Breijo Universidad de Pinar del Río, Cuba
  • Daniel Alfonso Robaina Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v4i3.2171

Keywords:

Organizational redesign, process approach, integration, management system

Abstract

The process-based approach is a management strategy that organizations currently use. This allows to interrelate the processes that are carried out in them. The study was conducted by the Center for Studies of Management Techniques of the Technological University of Havana "José Antonio Echeverría". The objective of this article is to present the results of the application of an organizational redesign procedure to improve the focus of processes in the Office of the Conservator of Viñales, Pinar de Rio, Cuba. The procedure applied in the investigation starts from the analysis of the integration of the management system of a company.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvio Alberto García García, Empresa Transcontenedores, Cuba

Jefe de Grupo RRHH de la Empresa

Norbel Romero Abreu, Empresa Transcontenedores, Cuba

Director de la  Empresa Transcontenedores, La Habana

Daniel Alfonso Robaina, Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría, Cuba

Vicerrector de la Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría

References

Acevedo, S. J. A., et al. (2002). Organización de la producción y los servicios. La Habana, ISPJAE.

Alfonso, R, D. (2007). Modelo de Dirección Estratégica para la Integración del Sistema de Dirección de la Empresa. [tesis de doctorado]. La Habana, Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría, CUJAE, Centro de Estudios de Técnicas de Dirección (CETDIR).

Beltrán, S. J. (2002). Guía para una Gestión basada en procesos. Andalucía, España, Instituto Andaluz de Tecnología, 9-45.

Gómez, A. M. I., & Acevedo, S. J. A. (2001). Diseño del servicio al cliente. LOGESPRO. CETA. Ediciones ISPJAE. Ciudad de la Habana, Cuba.

Gómez, A. M. I., & Acevedo, S. J. A. (2007a). La Logística Moderna en la Empresa. vol. 1, La Habana, LOGICUBA, 2007.

Gómez, A. M. I, & Acevedo, S. J. A. (2007b). La Logística Moderna en la Empresa. vol. 2, La Habana, LOGICUBA, 2007.

Hernández, L. A., & García, G. J. J. (2001). Experiencias de la introducción del enfoque por proceso en la industria del ocio. Memorias del Simposio Internacional Turismo y Desarrollo (TURDES’ 2001), Varadero, Matanzas. Cuba.

Hernández, N. A. (2009). Importancia de la Gestión Hospitalaria para la Competitividad del Turismo de Salud en Cuba. Retos Turísticos. (aceptado para publicación).

Robaina, D. A., Gómez, A. V., Milanés-Amador, P. E., González, A. R., & Espín-Alonso, R. (2011). Procedimiento General de Rediseño Organizacional para mejorar el enfoque a procesos. Revista Ingeniería Industrial, 32(3), 238-248.

Román, V. M. E. (2006). Ámbito Empresarial: la Gestión por Procesos. Su implementación e importancia a en la práctica empresarial. Revista Informativa del Centro CIMEX de Capacitación. V IX, N3, p. 28-31.

Rummler, G. A., & Brache, A. P. (1995). Improving Performance. How to Manage the White Space on the
Organization Chart San Francisco, California, EE. UU, Jossey Bass, ISBN 0-7879-0090-7.

Vialog Group Communications. (2004). Introduction to process redesign. 2nd. ed., USA, VIALOG.

Published

2019-12-30

Issue

Section

Cooperación y gestión interinstitucional