Processing and communication of research outcomes. Their valuation in three cuban journals of social sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v6i2.2457

Keywords:

Information processing, outcomes communication, social research, scientific journals, social sciences

Abstract

All process of scientific investigation should be rigorous in the obtaining and presentation of its results, to achieve effectiveness in its later application. The objective of this work was to determine the main weaknesses in the processing and communication of research results, across articles published in three social science journals of the Universidad de Oriente, Cuba. The investigation was exploratory. A sample of 187 articles from 2017 to 2019 was selected and quantitative methods were used to analyze them. The results indicate that there are inadequacies in the use of ICTs to process scientific information, in the application of research methods and techniques that fail to capture the complexity and diversity of social reality, in the processing of large volumes of data and in the aesthetics and creativity with which this information is presented. These results show the need for a pedagogical intervention, aimed at improving the performance of professionals in these sciences regarding the processing and communication of their scientific results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexander, E., Eppler, M. J., & Comi, A. (2020). Data Integration: A Real-Time, Participant-Driven, and Visually Supported Method. Journal of Mixed Methods Research, 14(4), 1-27. http://dx.doi.org/10.1177/1558689820902294

Antunes, M. L., Sanches, T., Lopes, C. y Alonso, J. (2020). Publicar en el ecosistema de la ciencia abierta.
Cuadernos de Documentación Multimedia, 31, e71449. http://dx.doi.org/10.5209/cdmu.71449

Asencio, C., Ibarra, N. E. y Medina, A. (2016). Superación profesional para promover las publicaciones en revistas
científicas. Universidad y Sociedad, 8(2), 79-88, https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/viewFile/372/367

Bresciani, S., & Eppler, M. J. (2015). The Pitfalls of Visual Representations: A Review and Classification of Common
Errors Made While Designing and Interpreting Visualizations. SAGE Open, 5(4), 1–14. http://dx.doi.org/10.1177
/2158244015611451

Cortizas, Y. y Ortiz, T. (2019). Una experiencia para la formación en comunicación científica de profesores
universitarios. Taller «Estrategias para publicar y visibilizar los resultados científicos». Revista Cubana Educación
Superior, 38(3), http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v38n3/0257-4314-rces-38-03-e1.pdf

Cuschieri, S., Grech, V., & Savona, V. C. (2019). WASP (Write a Scientific Paper): Structuring a scientific paper. Early
Human Development, 128, 114–117. http://dx.doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2018.09.011

Demerath, L., Reid, J., & Suarez, E. D. (2020). Teaching About the Social Construction of Reality Using a Model of
Information Processing. En V. V. Krzhizhanovskaya et al. (Eds.): ICCS 2020, LNCS 12143, 648–660.
http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-50436-6_48

Díaz, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista
Universum. Revista general de información y documentación, 28(1), 119-142. http://dx.doi.org/10.5209
/RGID.60813

Gómez, A., Jiménez, S. A. y Moreles, J. (2014). Publicar en revistas científicas, recomendaciones de investigadores
de ciencias sociales y humanidades. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(60), 155-185,
http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v19n60/v19n60a8.pdf

Gorina, A. y Alonso, I. (2016). La competencia informacional: reto en la formación de investigadores de las
Ciencias Sociales. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 4(3), 55-70,
http://runachayecuador.com/refcale/index.php/refcale/article/download/1119/836

Gorina, A. y Alonso, I. (2017). Perfeccionando el procesamiento de la información en investigaciones
pedagógicas desde una relación metodológica cualitativa-cuantitativa. Revista Encuentros, 15(2), 189-206.
http://dx.doi.org/10.15665/re.v15i2.1201

Gorina, A., Alonso, I. y Salgado, A. (2017). Visualización de información y de conocimiento en la formación
universitaria. Un acercamiento desde la Pedagogía. Conrado, 13(59), 7-15, https://conrado.ucf.edu.cu/index.php
/conrado/article/view/513

Gorina, A., Alonso, I., Salgado, A. y Álvarez, J. A. (2014). La gestión de la información científica proporcionada por
el criterio de expertos. Ciencias de la Información, 45(2), 39-4, http://www.redalyc.org/html/1814/181432443007/

Gorina, A., Martín, M. E. y Alonso, I. (2018a). Gestión universitaria de la difusión y divulgación científica: Dos
caras de una misma moneda. Maestro y Sociedad, Número Especial 4, 151-166, https://revistas.uo.edu.cu
/index.php/MyS/article/download/3900/3385

Gorina, A., Sierra, G., Alonso, I. y Salgado, A. (2018b). Profesionalización de profesores universitarios en la
gestión de publicaciones en revistas científicas de las ciencias sociales. Batey: Revista Cubana de Antropología
Sociocultural, 11(11), 134-155, https://www.revista-batey.com/index.php/batey/article/download/196/129

Harrison, R. L., Reilly, T. M., & Creswell, J. W. (2020). Methodological Rigor in Mixed Methods: An Application in
Management Studies. Journal of Mixed Methods Research, 14(2), 1-23, http://dx.doi.org/10.1177
/1558689819900585

Linares, M. y Santovenia, J. (2012). Buenas prácticas, comunicar e informar. La Habana, Cuba: Editorial Academia.

Mesa, P. (2018). Estrategias de posicionamiento del Autor en Artículos de Investigación de Ciencias Sociales,
Humanidades e Ingeniería: Novatos versus Expertos. Información Tecnológica, 29(2), 3-18. http://dx.doi.org
/10.4067/S0718-07642018000200003

Ribeiro, F., Gonçalves, G. y Portugal, M. (2008). Publicar é difícil ou faltam competências? O desafio de pesquisar
e publicar em revistas científicas na visão de editores e revisores internacionais. RAM: Revista de Administração
Mackenzie, 9(4), 32-55, http://www.redalyc.org/pdf/1954/195416776003.pdf

Torres, D. P. (2009). Aproximaciones a la visualización como disciplina científica. ACIMED, 20(6), 161-174,
http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v20n6/aci051209.pdf

Torres, D. y Cabezas, A. (2013). ¿Cómo publicar en revistas científicas de impacto? Consejos y reglas sobre
publicación científica. EC3 Working Paper, (13), 1-16, http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/28137/1/C%C3
%B3mo%20Publicar%20en%20Revistas%20Cient%C3%ADficas.pdf

Usova, T., & Laws, R. (2021). Teaching a one-credit course on data literacy and data visualisation. Journal of
Information Literacy, 15(1), 84-95. http://dx.doi.org/10.11645/15.1.2840

Valderrama, J. O. (2005). Principales aspectos sobre la preparación de un artículo para ser publicado en una
revista internacional de corriente principal. Información Tecnológica, 16(2), 3-14, http://www.scielo.cl
/scielo.php?pid=S0718-07642005000200002&script=sci_arttext

Vilaplana, A. J. (2019). Las infografías como innovación en los artículos científicos: valoración de la comunidad
científica. Enseñanza & Teaching, 37(1), 103-121. http://dx.doi.org/10.14201/et2019371103121

Published

2021-10-22

Issue

Section

Cooperación y gestión interinstitucional