Processing and communication of research outcomes. Their valuation in three cuban journals of social sciences
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v6i2.2457Keywords:
Information processing, outcomes communication, social research, scientific journals, social sciencesAbstract
All process of scientific investigation should be rigorous in the obtaining and presentation of its results, to achieve effectiveness in its later application. The objective of this work was to determine the main weaknesses in the processing and communication of research results, across articles published in three social science journals of the Universidad de Oriente, Cuba. The investigation was exploratory. A sample of 187 articles from 2017 to 2019 was selected and quantitative methods were used to analyze them. The results indicate that there are inadequacies in the use of ICTs to process scientific information, in the application of research methods and techniques that fail to capture the complexity and diversity of social reality, in the processing of large volumes of data and in the aesthetics and creativity with which this information is presented. These results show the need for a pedagogical intervention, aimed at improving the performance of professionals in these sciences regarding the processing and communication of their scientific results.
Downloads
References
Antunes, M. L., Sanches, T., Lopes, C. y Alonso, J. (2020). Publicar en el ecosistema de la ciencia abierta.
Cuadernos de Documentación Multimedia, 31, e71449. http://dx.doi.org/10.5209/cdmu.71449
Asencio, C., Ibarra, N. E. y Medina, A. (2016). Superación profesional para promover las publicaciones en revistas
científicas. Universidad y Sociedad, 8(2), 79-88, https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/viewFile/372/367
Bresciani, S., & Eppler, M. J. (2015). The Pitfalls of Visual Representations: A Review and Classification of Common
Errors Made While Designing and Interpreting Visualizations. SAGE Open, 5(4), 1–14. http://dx.doi.org/10.1177
/2158244015611451
Cortizas, Y. y Ortiz, T. (2019). Una experiencia para la formación en comunicación científica de profesores
universitarios. Taller «Estrategias para publicar y visibilizar los resultados científicos». Revista Cubana Educación
Superior, 38(3), http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v38n3/0257-4314-rces-38-03-e1.pdf
Cuschieri, S., Grech, V., & Savona, V. C. (2019). WASP (Write a Scientific Paper): Structuring a scientific paper. Early
Human Development, 128, 114–117. http://dx.doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2018.09.011
Demerath, L., Reid, J., & Suarez, E. D. (2020). Teaching About the Social Construction of Reality Using a Model of
Information Processing. En V. V. Krzhizhanovskaya et al. (Eds.): ICCS 2020, LNCS 12143, 648–660.
http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-50436-6_48
Díaz, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista
Universum. Revista general de información y documentación, 28(1), 119-142. http://dx.doi.org/10.5209
/RGID.60813
Gómez, A., Jiménez, S. A. y Moreles, J. (2014). Publicar en revistas científicas, recomendaciones de investigadores
de ciencias sociales y humanidades. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(60), 155-185,
http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v19n60/v19n60a8.pdf
Gorina, A. y Alonso, I. (2016). La competencia informacional: reto en la formación de investigadores de las
Ciencias Sociales. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 4(3), 55-70,
http://runachayecuador.com/refcale/index.php/refcale/article/download/1119/836
Gorina, A. y Alonso, I. (2017). Perfeccionando el procesamiento de la información en investigaciones
pedagógicas desde una relación metodológica cualitativa-cuantitativa. Revista Encuentros, 15(2), 189-206.
http://dx.doi.org/10.15665/re.v15i2.1201
Gorina, A., Alonso, I. y Salgado, A. (2017). Visualización de información y de conocimiento en la formación
universitaria. Un acercamiento desde la Pedagogía. Conrado, 13(59), 7-15, https://conrado.ucf.edu.cu/index.php
/conrado/article/view/513
Gorina, A., Alonso, I., Salgado, A. y Álvarez, J. A. (2014). La gestión de la información científica proporcionada por
el criterio de expertos. Ciencias de la Información, 45(2), 39-4, http://www.redalyc.org/html/1814/181432443007/
Gorina, A., Martín, M. E. y Alonso, I. (2018a). Gestión universitaria de la difusión y divulgación científica: Dos
caras de una misma moneda. Maestro y Sociedad, Número Especial 4, 151-166, https://revistas.uo.edu.cu
/index.php/MyS/article/download/3900/3385
Gorina, A., Sierra, G., Alonso, I. y Salgado, A. (2018b). Profesionalización de profesores universitarios en la
gestión de publicaciones en revistas científicas de las ciencias sociales. Batey: Revista Cubana de Antropología
Sociocultural, 11(11), 134-155, https://www.revista-batey.com/index.php/batey/article/download/196/129
Harrison, R. L., Reilly, T. M., & Creswell, J. W. (2020). Methodological Rigor in Mixed Methods: An Application in
Management Studies. Journal of Mixed Methods Research, 14(2), 1-23, http://dx.doi.org/10.1177
/1558689819900585
Linares, M. y Santovenia, J. (2012). Buenas prácticas, comunicar e informar. La Habana, Cuba: Editorial Academia.
Mesa, P. (2018). Estrategias de posicionamiento del Autor en Artículos de Investigación de Ciencias Sociales,
Humanidades e Ingeniería: Novatos versus Expertos. Información Tecnológica, 29(2), 3-18. http://dx.doi.org
/10.4067/S0718-07642018000200003
Ribeiro, F., Gonçalves, G. y Portugal, M. (2008). Publicar é difícil ou faltam competências? O desafio de pesquisar
e publicar em revistas científicas na visão de editores e revisores internacionais. RAM: Revista de Administração
Mackenzie, 9(4), 32-55, http://www.redalyc.org/pdf/1954/195416776003.pdf
Torres, D. P. (2009). Aproximaciones a la visualización como disciplina científica. ACIMED, 20(6), 161-174,
http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v20n6/aci051209.pdf
Torres, D. y Cabezas, A. (2013). ¿Cómo publicar en revistas científicas de impacto? Consejos y reglas sobre
publicación científica. EC3 Working Paper, (13), 1-16, http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/28137/1/C%C3
%B3mo%20Publicar%20en%20Revistas%20Cient%C3%ADficas.pdf
Usova, T., & Laws, R. (2021). Teaching a one-credit course on data literacy and data visualisation. Journal of
Information Literacy, 15(1), 84-95. http://dx.doi.org/10.11645/15.1.2840
Valderrama, J. O. (2005). Principales aspectos sobre la preparación de un artículo para ser publicado en una
revista internacional de corriente principal. Información Tecnológica, 16(2), 3-14, http://www.scielo.cl
/scielo.php?pid=S0718-07642005000200002&script=sci_arttext
Vilaplana, A. J. (2019). Las infografías como innovación en los artículos científicos: valoración de la comunidad
científica. Enseñanza & Teaching, 37(1), 103-121. http://dx.doi.org/10.14201/et2019371103121
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alexander Gorina Sánchez, Taime Mayet Camerón, Isabel Alonso Berenguer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

