Evaluative study of the teaching-learning process in times of COVID 19. Teacher's perspective
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v6i1.2655Keywords:
Teaching, learning, technologyAbstract
This paper is about the use of the new Information and Communications Technologies in the teaching-learning process. The study reveals the opinion of a group of mid-level teachers on virtual education under the conditions imposed by the COVID-19 pandemic. The objective was to assess the perception of teachers about the impact of virtual teaching during the confinement generated by the health emergency. A descriptive cross-cutting study was applied, based on an ad hoc questionnaire consisting of 10 proposals on a Likert scale, it has an additive character with direct and reverse items that give points according to that condition and allows to determine the trends in the opinion of teachers of the province of Manabí, on the effectiveness or not of virtual teaching or face-to-face teaching with the use of technologies. 62 teachers participated who responded to an online survey. All of them have more than three years of experience. The results show a contradictory state of opinion related to the inconsistencies of the current educational model that is characterized by face-to-face teaching through technology.
Downloads
References
Álvarez, Q. G. B., & Romero, J. C. B. (2015). Percepciones de los docentes rurales sobre las TIC en sus prácticas
pedagógicas. Ciencia, docencia y tecnología, 26(51), 371-394.
Bautista, R. R. Y. (2017). El uso didáctico de las TICS en el mejoramiento de la labor didáctica en la escuela
colombiana. Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, 5(2), 2-8.
Coll, C. (2016). La personalización del aprendizaje escolar, una exigencia de la nueva ecología del aprendizaje.
Eduforics. http://www.eduforics.com/es/la-personalizacion-del-aprendizaje-escolar-una-exigencia-de-la-nueva-
ecologia-del-aprendizaje
Del Valle, P. R. (2019). El uso de las Tics en las aulas universitarias. http://hdl.handle.net/123456789/13867
Dorrego, E. (2016). Educación a distancia y evaluación del aprendizaje. Revista de Educación a Distancia (RED),
(50).
Falco, M. (2017). Reconsiderando las prácticas educativas: TICs en el proceso de enseñanza-aprendizaje.
Tendencias pedagógicas.
Iraburo, J. M., Coronado, R., Monroy, M. O., Vallejo, C. R., & Dávalos, H. (2018). Uso de TICs para reforzar
habilidades de redacción en segundo de primaria. N/A.
Moreno, C. S. M. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus, 6(1),
14-26.
Quispe, L. D., & Ferro, H. R. (2019). Uso de las TICs en el aprendizaje de los niños y niñas de 5 años de la IEP Juan
Pablo II Abancay 2018. Universidad Nacional Micaela Bastidas de Apurímac. http://repositorio.unamba.edu.pe
/bitstream/handle/UNAMBA/716/T_0431.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rechy, J. Á. T. (2020). Propuestas para el mejoramiento de la educación universitaria virtual después del brote
del COVID-19. UVserva, (9), 4-7.
Rodríguez, G. A. M., Raso, S. F., & Ruiz, P. J. (2019). Competencia digital, educación superior y formación del
profesorado: Un estudio de meta-análisis en la Web of Science. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 54,
65-81.
Rodríguez, L. O., Díaz, M. I. C., & Pandiella, R. L. (2020). Herramientas digitales para la comunicación, la tele-
docencia y la tele-orientación educativa en tiempos de COVID-19. Revista AOSMA, (28), 92-103.
Sanz, J. I. M. (2020). Uso de TIC en orientación educativa en tiempos de COVID-19. Revista AOSMA, (28), 88-91.
Sagñay, M. A. G., Chavez, W. G. Y., Falconi, A. F. I., Guananga, G. P. T., & Chávez, R. F. S. (2019). Las TICs en los
procesos de enseñanza y aprendizaje. Ciencia Digital, 3(2.6), 422-439.
Sunkel, G. (2006). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en educación en América Latina:
una exploración de indicadores. CEPAL.
Torrano, F., Fuentes, J. L., & Soria, M. (2017). Aprendizaje autorregulado: estado de la cuestión y retos
psicopedagógicos. Perfiles educativos, 39(156), 160-173.
Villafuerte, J., Cevallos, Y. P., & Vidal, J. O. B. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del Covid-19, una mirada
desde el enfoque humano. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8(1), 134-150.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Carlos Ariel Mendoza Giler, Lázaro Clodoaldo Enriquez Caro, Idelisa Esther Castro Bermúdez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

