Didactic strategy to promote cultural hygiene habits in 3-5 year-old children

Authors

  • Yanet Samada Grasst Autora
  • Gema Yaritza Moreira Ubillus UNIVERSIDAD TÉCNICA DE MANABÍ

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v6i3.2850

Keywords:

Cultural, habits, hygienic, children, health

Abstract

Cultural hygiene habits, as well as other psychological formations, are related to the sensitive periods of development. They are inserted in the processes of satisfaction of basic needs from the earliest ages as it is the most conducive stage for the emergence and formation of psychic qualities. It is necessary to develop skills that guarantee the acquisition of actions, which will later become habits, through the example shown by the adult around the child. From a mixed research approach, with a qualitative approach, supported by the quantitative paradigm, a didactic strategy was proposed in the research to promote cultural hygiene habits in 4-5 year-old children; based on a descriptive methodology where the approach of these habits by teachers and the most relevant aspects depending on the children is evidenced. Among the main results found, the leading role that puppets acquire as a potential didactic resource for learning cultural hygiene habits in children of this educational stage was demonstrated, presenting as one of the main findings that their practice is reduced to work isolated by the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gema Yaritza Moreira Ubillus, UNIVERSIDAD TÉCNICA DE MANABÍ

Estudiante egresada de la carrera de Educación Inicial,Facultad de Flosofía,Letras y Ciencias de la Educación

References

Cedillo, N. (2019). Los títeres como estrategia didáctica para la estimulación del lenguaje y la expresión oral en
niños de 5 a 6 años de la Escuela de EGB Dr. Alfredo Pérez Guerrero de la comunidad de Caliguiña-Pucara
durante el año lectivo 2018-2019. Tesis de grado. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/17538/4/UPS-
CT008355.pdf

Chacha, S. (2013). Los títeres como estrategia para el desarrollo del hábito de cuidado personal en los niños de
primer grado paralelo B del centro educativo Cristóbal Vela Ortega de la parroquia Picaihua cantón Ambato,
provincia de Tungurahua. Tesis de Grado. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/5834/1
/Tesis%20Sandra%20Chacha.pdf

Dueñas, J. (2010). Cuidados de Enfermería en la Higiene Escolar. Universidad Pedagógica Nacional. Tesis de
Grado. http://200.23.113.51/pdf/25321.pdf

Hamre, I. (2015). Educación afectiva a través del arte de la animación teatral. Unidad Internacional de el títere.
https://www.unima.org/wp-content/uploads/2016/10/El_poder_de_la_Marioneta.pdf

Lesmes, V. I. S., Ramírez, O. J. G., Parrado, Y. M., Hernández-Rodríguez, P., y Gomez, A. P. (2017). Caracterización
de hábitos de higiene y ambientes en lugares de atención integral a población infantil. Revista da Escola de
Enfermagem da USP, 51. https://www.scielo.br/pdf/reeusp/v51/0080-6234-reeusp-
S1980-220X2016042103264.pdf

León, E. y Pacheco, H. (2010). Practicando la higiene cuidamos nuestra salud. Manual de Capacitación a Familias.
OPS/OMS. https://www1.paho.org/per/images/stories/PyP/PER37/26.pdf

Loren, N. y Fonseca, Y. (2010). En busca de una orientación oportuna a la familia en la formación de hábitos
higiénicos culturales en los niños de 2 a 3 años. EduSol, 10 (33), 67-76. https://www.redalyc.org
/articulo.oa?id=4757/475748672007

Majaron, E. (2015). El arte como un sendero hacia los niños. Unidad Internacional de el títere.
https://www.unima.org/wp-content/uploads/2016/10/El_poder_de_la_Marioneta.pdf

Martín, M. y Ocaña, L. (2011). Desarrollo socioafectivo. Paraninfo: Madrid.

Massini, J. (1995). El Niño Preescolar y su relación con lo Social. México UPN.

Mayo, M. (2015). Desarrollo de higiene y su influencia en el desarrollo integral de los niños y niñas de la Escuela
Fiscal Mixta Carlos Burneo Arias, y a intervención de la trabajadora social. Tesis de Grado.
https://dspace.unl.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/11034/1/Tesis%20Lista%20Maria%20Mayo.pdf

Mello, J. (2013). Promoción de Salud. Higiene personal. Hospital Psiquiátrico de la Habana.
http://www.psiquiatricohph.sld.cu/boletines/higienepersonal.html

Ministerio de Educación de Ecuador. (2014). Currículo de Educación Inicial. https://educacion.gob.ec/wp-content
/uploads/downloads/2016/03/CURRICULO-DE-EDUCACION-INICIAL.pdf

Muñoz, L. y Pérez, G. (2013). Intervenciones de enfermería para la adquisición de hábitos de higiene en los
escolares. Universidad Estatal Península de Santa Elena. Tesis de Pregrado. https://repositorio.upse.edu.ec
/bitstream/46000/999/1/TESIS%20LUIGI%20MU%C3%91OZ%20-%20GEOMAIRA%20PEREZ.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (2020). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org
/sustainabledevelopment/es/water-and-sanitation/

Organización Mundial de la Salud. (2020). Ambientes saludables para los niños. https://www.who.int/world-
health-day/previous/2003/backgrounder/es/

Palomino, N. (2015). Los títeres, recurso de aprendizaje en un contexto lúdico. MINEDUC (DRELM) Perú.
http://www.drelm.gob.pe/drelm/wp-content/uploads/2015/12/TITERES.pdf

Parada, J. (2011). Proyecto Educativo sobre higiene personal. http://dspace.espoch.edu.ec/bitstream/123456789
/2056/1/104T0019.pdf

Rogoff, B. (1993). Aprendices del Pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona: Ediciones
Paidós. https://www.javeriana.edu.co/prin/sites/default/files/Resena_Rogoff.pdf

Sánchez, M. (2014). Programa educativo para promover la higiene personal en los estudiantes del primer grado
de educación secundaria en las instituciones estatales de la provincia de Chiclayo. Universidad de Málaga. Tesis
de Doctorado. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630
/7454/TDR_SANCHEZ_OLIVA.pdf?sequence=1

Tacuri, C. (2016). Técnicas de Higiene en el Desarrollo de la Autonomía en los niños de 4 a 5 años. Universidad
Central del Ecuador. Tesis de Grado. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/5866/1/T-
UCE-0010-1038.pdf

Unicef. (2001). Los hábitos de higiene. https://www.unicef.org/venezuela/sites/unicef.org.venezuela/files
/2019-02/Los%20h%C3%A1bitos%20de%20higiene.pdf

Tierra, V. (2016). Los hábitos de higiene para el mejoramiento de la salud en los niños de segundo año de
Educación Básica de la Escuela 11 de noviembre del cantón Riobamba, provincia de Chimborazo, periodo lectivo
2015-2016. Universidad Nacional de Chimborazo. Tesis de Grado. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000
/2902/1/UNACH-FCEHT-TG-E.BASICA-2016-000068.pdf

Vizhñay, F. (2019). Guía para mejorar las buenas prácticas de higiene, alimentación y salud personal y colectiva
en niños de 4 a 5 años inicial 2, en la Unidad Educativa Remigio Crespo Toral en el año lectivo 2018. Universidad
Politécnica Salesiana. Tesis de Grado. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/17167/1/UPS-
CT008199.pdf

Published

2021-12-30

Issue

Section

Cooperación y gestión interinstitucional