Psycho-legal conceptions that support inclusive education in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v1i2.29Keywords:
education, inclusion, education policies, university, inclusive psychology, Ecuador.Abstract
The test is intended to carry out an analysis on key policy - policies of international and local character of Ecuador, which have allowed and contribute to the Ecuadorian education system more inclusive, so it is imperative to address the psychological aspect because the lack of social recognition and the right (access) to education of persons with disabilities becomes a form of discrimination and violates the fundamental rights and freedoms of individuals. The implementation of the legal framework that protects the right of inclusive education at the Technical University of Manabí (Ecuador) was verified. The sense of analysis is flattering as it gave a more generalized idea of how they are evolving in Ecuador regulations in this area and places an exclusive focus that promotes inclusive education and strengthen policy development.Downloads
References
Asamblea Nacional (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Quito: Consejo de Educación Superior (CES). Recuperado de: http://www.ces.gob.ec/descargas/ley-organica-de-educacion-superior
Asamblea Nacional del Ecuador (2013). Reglamento a la Ley Orgánica de Discapacidades. Quito. Recuperado de: http://www.aduana.gob.ec/archivos/Boletines/2013/decreto_171_5-dic- 2013%20reglamento%20ley%20discapacidades.pdf
Asamblea Nacional. República del Ecuador (2012). Ley Orgánica de Discapacidades. Recuperado de: http://www.consejodiscapacidades.gob.ec/wp- content/uploads/downloads/2014/02/ley_organica_discapacidades.pdf
Asamblea Nacional del Ecuador (2014). Orgánica de los Consejos Nacionales para la Igualdad. Registro Oficial. Órgano del Gobierno del Ecuador. Año II. Nº 282, 7 de julio de 2014. Quito: Asamblea Nacional del Consejo de Educación Superior (2011). Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación Superior. Quito: Consejo de Educación Superior (CES). Recuperado de: www.espol.edu.ec/tribunal/reglamento_loes.doc
Ecuador. Recuperado de: https://www.ilo.org/dyn/natlex/docs/ELECTRONIC/98211/116788/F- 77326925/ECU98211.pdf
Educación Recuperado de: http://educacion.gob.ec/wp- content/uploads/downloads/2013/01/Marco_Legal_Educativo_2012.pdf
Foro Mundial sobre la Educación (2000). Marco de Acción de Dakar. Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes. Con los seis
Gobierno de Ecuador (2013). Plan Nacional de Buen Vivir 1913-17. Quito: Gobierno de Ecuador. Recuperado de: http://www.buenvivir.gob.ec/
Honorable Consejo Universitario (2012). Reglamento de Acceso, Permanencia y Profesionalización para Personas con Capacidades Diferentes. Discutido y aprobado en sesiones del 23 de octubre y 8 de noviembre de 2012. Portoviejo: Asamblea Nacional del Ecuador.
Marcos de Acción Regionales. Dakar, Senegal, 26 al 28 de abril de 2000.
Ministerio de Educación (2013a). Constitución de la República, Ley Orgánica de Educación Intercultural y Reglamento General. Quito: Ministerio de
Naciones Unidas (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. New York: United Nations. Recuperado de: http://www.un.org/disabilities/default.asp?navid=15&pid=1625
París: UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147s.pdf

