The resource water, it importance to inclination de didactic proceedings in mathematical contents
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v7i3.4334Keywords:
Mathematical content; didactic procederes; resource water.Abstract
The resource water it is a priority, a necessity of first order to guarantee the economic and social development, mainly, for the health and survival of the human species in the whole planet. To achieve a level of environmental education by means of a process of teaching-learning developer is our purpose, however, this process at the present time presents inadequacies. He/she was carried out the study of the theoretical, methodological and practical conditions in that is developed, in order to reach the appropriate preparation about the knowledge of the water and their importance for their acting ulterior.Los applied methods they allowed to corroborate the current state, as well as the revision of documents, on the content to establish the theoretical and methodological foundations of the investigation. The results obtained through the application of these methods allowed the elaboration of reports and to carry out the corresponding qualitative valuations. In the reached preparation, by means of the execution of a system of activities they are identified: that these they manifested in all moment motivation and interest to achieve their preparation, what allowed them the change in their performance way. They elevated the level of commitment, interest and creativity, they were nurtured of knowledge for their present and future application.
Downloads
References
Caraballo, G. (2004). La educación ambiental con enfoque interdisciplinario para la preparación de docentes de secundaria básica. (Tesis en opción al título académico de Máster en Ciencias de la Educación). Universidad de La Habana, La Habana.
Carnero, (2008). Sistema de actividades para la preparación de los métodos generales integrales en la dirección de las ciencias naturales educación media superior. (Tesis en opción al título académico Máster en Ciencias de la Educación). Universidad de Ciego de Ávila, Ciego de Ávila.
Ley del medio ambiente, 11 de julio de 1997. Gaceta oficial de la República de Cuba, Año Xcv, número 7 Página 47. http://juriscuba.com/wp-content/uploads/2015/10/Ley-No.-081-Del-Medio-Ambiente1.pdf
Coya, M. (2000). La ambientalización de la universidad. [Tesis doctoral, Universidad Miguel de Cervantes]. Repositorio Institucional file:///C:/Users/UTM/Downloads/la-ambientalizacion-de-la-universidad--0%20(1).pdf
Díaz, J.A. (2018). El agua en Cuba: un desafío sostenibilidad. Ingeniería Hidráulica y Ambiental,39 (2), 46-59.
Ministerio de Obras Públicas y Transporte, Secretaría General Técnica. (1991). Educación ambiental : principios para su enseñanza y aprendizaje. Centro de publicaciones.
Espinosa, J. y Morales A. (1995). Una isla robada al mar. Cayo Coco.
Fernández. G.(2008). Metodología para el desempeño del docente de la educación preuniversitaria en el procesamiento pedagógico de la información ambiental. (Tesis presentada para optar por el grado científico de Doctor en Pedagógicas). Universidad Ciego de Ávila.
Fe & Rodrigo, A. (2001). Historia de Morón Integración del Manejo de Cuencas Hidrográficas y Área costera. Cuba.
Jara, R. y Mendoza, O. (2019). Análisis de sostenibilidad de los sistemas de agua potable del distrito de Jesús-Cajamarca. (Tesis de licenciatura). Universidad Privada del Norte. http://hdl.handle.net/11537/23574
Lorences, J. (2003). Aproximación al sistema como resultado científico. ISP ”Félix Varela”.
Pla, R. (2009). Sistematización del cuerpo teórico de la pedagogía como ciencia desde el enfoque histórico cultural. Centro de Estudio e Investigación “José Martí” Ciego de Ávila.
Quiroz, T A. (2017). Estrategia de Educación Ambiental para el Instituto Superior Pedagógico Ascunce Doménech. (Tesis en opción al Título Académico de Máster en Educación Ambiental Instituto Superior Pedagógico), Universidad Privada del Norte PE. Perú.
Lorences, J. (2005). Aproximación al sistema como resultado científico. (Monografía). Universidad de La Habana. La Habana.
Reyes, L.(2003). Propuesta metodológica para el tratamiento de la educación para la salud con enfoque ambiental en las Ciencias Naturales. (Tesis presentada en opción al título de Máster en Educación ambiental). Instituto Superior Pedagógico José Martí. Camagüey.
Rosental, M. & Ludin, P .(1981). Diccionario Filosófico. Editora Política.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Elen Dolores Álvarez Pardo, Oslaidys Abreu Alonso, Nismel Crespo O´Relly

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

