Contributions and challenges of play and expression in vulnerable school contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v9i2.6628

Keywords:

play, creativity, chilhood, education, human rigth

Abstract

This article aims to contribute to generating notes to systematize, understand and deepen the relationships between “playing in a playful way” (Pavía, 2006), “creative expression” (Dinelo, 1989) and emancipatory education (Garcés, 2020) in Public Primary Schools in contexts of socio-cultural vulnerability. Thinking about “playfulness”, “creative expression” and teaching/learning as Rights, proposes not subordinating or justifying one or the other, from forced or foreign objectives to the characteristics or importance of play, creativity and education in themselves. The importance of stimulating Play & Creativity in educational settings is valued, and not postponing them, playing is as necessary as shelter, care or food. Playfulness & creativity are proposed as essential rights and their importance in Development, Health, Citizenship, and Emancipatory Education, among other aspects linked to community life, is claimed. For the development of the article, the experience of the APEX Program (Learning and Extension) of the University of the Republic (Udelar) in the Primary Schools of the western area of Montevideo is presented, with the insertion of students and university teachers from various areas of the knowledge, in the school space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castel, R. (2013). Problemas del riesgo y sentimiento de inseguridad. En R. Castel, G. Kessler, D. Merklen y N. Murad, Individuación, precariedad, inseguridad: ¿Desinstitucionalización del presente? (pp. 33–43). Paidós.

Criado, M. (1998). Producir la juventud: Crítica de la sociología de la juventud. Ediciones Istmo.

Cussiánovich, A. (2021). Protagonismo, participación y ciudadanía como componentes de la educación y ejercicio de derechos de la infancia. En Historia del pensamiento social sobre la infancia (pp. xx–xx). Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Dinelo, R. (2021). Expresión lúdico creativa. Norman.

Espiga, H. (2013). Encastres: Propuestas para una escuela en juego. ANEP.

Garcés, M. (2020). Escuela de aprendices. Galaxia Gutenberg.

Hart, R. (1993). La participación de los niños: De la participación simbólica a la participación auténtica. UNICEF - Gente Nueva.

Huizinga, J. (2021). Homo ludens. Espíritu Guerrero.

Intendencia de Montevideo, Unidad de Estadística y Gestión Estratégica. (2013). Informe Censos 2011: Montevideo y Área Metropolitana. http://www.montevideo.gub.uy/sites/default/files/informe_censos_2011_mdeo_y_area_metro.pdf

Morillas González, C. (1990). Huizinga-Caillois: Variaciones sobre una visión antropológica del juego. Enrahonar, 16, 11–39.

Organización de las Naciones Unidas. (1989). Convención sobre los Derechos del Niño (Resolución 44/25).

Pavía, V. (2006). Jugar de un modo lúdico: El juego desde la perspectiva del jugador. Noveduc.

Pavía, V. (2011). [Editorial]. Acción Motriz, (7).

Pavía, V. (2021). Con-vivir en modo lúdico: Cuando la escuela entra en juego. Espíritu Guerrero.

Restrepo, E. (2018). Etnografía: Alcances, técnicas y éticas (2.a ed.). Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Sarlé, P., Rodríguez, I. y Rodríguez, E. (2010). El juego en el nivel inicial: Fundamentos y reflexiones en torno a la enseñanza. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Skliar, C. (2020). Mientras respiramos (en la incertidumbre). Noveduc.

Tonucci, F. (2012). Peligro, niños. Graó.

Torrado, C. y Di Landro, G. (2014). Jugar, lo que se entrevé, lo que se vislumbra. It, Salud Comunitaria y Sociedad, 3(3), 127–140.

Villa, M. E., Nella, J., Taladriz, C. y Aldao, J. (2020). Una teoría del juego en la educación: Tras su dimensión estética, ética y política. Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. https://www.libros.fahce.unlp.edu.ar/index.php/libros/catalog/book/159

Viscardi, N. y Alonso, N. (2020). Gramática(s) de la convivencia. ANEP.

Wittgenstein, L. (2008). Investigaciones filosóficas. Crítica.

Published

2024-05-05

Issue

Section

Responsabilidad social