Application of ICT, cuban experience in postgraduate courses for inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.33936/recus.v2i1.746Keywords:
Disability; knowledge; quality.Abstract
The work has as its title: Application of ICT, Cuban experience in postgraduate courses for inclusive education. The technologies of the information and communication (TIC) allow students to develop an integrated by favoring the perfection of logical operations such as analysis, synthesis, abstraction, induction and deduction. The use of hypertexts and hypermedia has a value that is not limited to informative results that can be achieved, but extends to the processes that are followed to reach them. When a student navigates with a hypertext not only is building knowledge, but is also adapting to their particular needs, even contributing to their cognitive development. The novelty of the research consisted in the development of a methodology of distance education, with the support of ICT for postgraduate courses in inclusive education that is adapted to the current conception of pedagogical training. The work developed responds to the demands of the environment and to the current challenges and challenges that the Ministry of Education of Cuba has raised in the field of informatics for students with special educational needs.
Downloads
References
Dossey, J.A. (1992). The nature of mathematics: its role and its influence. En: Handbook of research on the teaching and learning of mathematics. (E. Grouws, Ed.), pp.38-48.
Hernández, F. (1995) Del Constructivismo cognitivo al constructivismo crítico: una lectura dialógica. En: Departamento Académico de Estudios Generales. "Estudios". No. 39-40. Instituto Tecnológico Autónomo de México. México, D.F., pp.107-121.
McIsaac, M.S. & Gunawardena, C.N. (1996). Distance Education. In D.H. Jonassen, ed. Handbook of research for educational communications and technology: a project of the Association for Educational Communications and Technology. 403-437. New York.
Simon & Schuster Macmillan. Romo, A. (2002) El enfoque sociocultural del aprendizaje de Vigotsky. Recuperado dehttp://www.monografias.com/trabajos107gotsky/gostky.shtml.
Rubinstein, S. L. (1974) El pensamiento y los caminos de su investigación. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana.
Tarifa, L. et al. (2002) Una contribución a la formación y superación de docentes: Torres Fernández, P. (1996) Didácticas cubanas de la enseñanza de la Matemática. Editorial Academia. Ciudad de la Habana.
Torres Fernández, P. (1999a) La Educación Matemática en la Escuela Cubana de los años ' 90. Tendencias y retos. En: Revista Desafío Escolar. Ciudad México.
Torres Fernández, P. (1999b) Métodos problémicos en la enseñanza de la Matemática. Editorial Academia. Ciudad de la Habana.
Torres Fernández, P. (2000) La enseñanza de la Matemática en Cuba en los umbrales del siglo XXI: logros y retos. ISPEJV. Ciudad de la Habana. (Inédito).
Torres, P. et al. (2001) Tendencias Iberoamericanas en la Educación Matemática. Universidad Autónoma de Sinaloa. Dirección general de Escuelas Preparatorias. Culiacán.
Torres, P. et al. (1986 b) El método heurístico en la enseñanza de la Matemática del nivel medio general. En: Revista Educación No.60/ Año XVII / Enero- Marzo. MINED. Ciudad de la Habana, pp.114-120.
Torres, P. et al. (1992) Hacia una metodología de la enseñanza de la Matemática. ¿Cuál? En: Boletín de la Sociedad Cubana de Matemática y Computación No.14. MINED. Ciudad Habana, 1992; pp.21-31.
Torres, P. et al. (1994) La Didáctica de la Matemática en la escuela cubana actual: origen, fundamentos, estructura, y proyecciones. En: Educación Matemática, Vol.6 No.3, Editorial Iberoamérica. Ciudad México, pp.82-89.
Torres, P. et al. (2001b) Programa de la Disciplina Metodología de la Enseñanza de la Matemática. Facultad de Ciencias. ISPEJV. Ciudad de la Habana.
Torres, P. et al. (1987) Consideraciones sobre las guías metodológicas para la enseñanza de la Matemática del nivel medio general. En: Revista Educación No.64/ Año XVIII / Enero-Marzo; MINED. Ciudad de la Habana, pp.76-82.
Torres, P. et al. (1989) Utilización de procedimientos heurísticos en la formación metodológica En: Revista "Pedagogía Cubana" No.2 MINED. Ciudad Habana, pp.22-30.
Torres, P. et al. (1993) La Enseñanza Problémica de la Matemática del nivel medio general. Tesis Doctoral. ISPEJV. Ciudad Habana.
Torres Lima, P. (2001) Didáctica de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. En: Pedagogía´2001. MINED. Ciudad de la Habana. (Curso).
Vigotsky, L.S. (1966) Pensamiento y lenguaje. Edición Revolucionaria. La Habana.
Vigotsky, L.S. (1979) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grupo Editorial Grijalbo. Barcelona.
Zillmer, W. (1981) Complementos de Metodología de la enseñanza de la Matemática. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Lesvia Leonides Rodríguez Gardó, Arael Benigno Escobar Fernández, Bárbara Marina Cruz Alba, Omara Gardó Jiménez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

