Strategic analysis of the Technical University of Manabí as a basis for the organizational design of the University Cooperation Unit

Authors

  • Zoraida Gorozabel Lucas
  • Sebastiana Ruiz Cedeño
  • Daniel Alfonso Robaina
  • Sonia Fleitas Triana

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v2i2.978

Keywords:

university management; cooperation; strategic management and process management.

Abstract

This paper presents a strategic analysis of the Technical University of Manabí (UTM), as part of the bases for the organizational design of the university cooperation activity. The creation of the Unit of University Cooperation of the UTM has as main objective to strengthen and promote links of academic and scientific cooperation and of work in networks with institutions of higher education of national and international prestige, to increase the access to the new technologies of the information and communication, advise the process of creation and implementation of the public companies created by the UTM as a way to maintain organizational sustainability, and the promotion of networks for the management of knowledge, innovation and local development endogenous . The organizational design of the UTM cooperation area starts from the analysis of the strengths, weaknesses, threats and opportunities identified in the strategic diagnosis of the institution. Elements of great significance for the improvement of its function as a university process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Constituyente (2008). Constitución de la República del Ecuador. Disponible en http://biblioteca.defensoria.gob.ec/handle/37000/823.

CEAACES. Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2015). Resultados de la acreditación y categorización vigentes. pp. 47. Disponible en: http://www. ceaaces.gob.ec/sitio/acreditación-y-categorización.

CEAACES (2015). Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Modelo genérico de evaluación del entorno de aprendizaje de carreras presenciales y semipresenciales de las universidades y escuelas politécnicas del ecuador. pp. 51-53. http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/wp-content/uploads/2015/10/1.-Modelo_generico_carreras-presentacion.pdf

HCU (2013). Estatuto Orgánico de la UTM. Honorable Consejo Universitario (16 de septiembre del 2013). Título I, Capítulo I, Artículos 1,2, p. 1. Disponible en: http://www.utm.edu.ec/la-universidad/quienes-somos.

HCU (2013). Estatuto Orgánico de la UTM. Honorable Consejo Universitario (16 de septiembre del 2013). Título II, Capítulo I, Artículos 16,17, pp. 5-7. Disponible en: http://www.utm.edu.ec/la-universidad/quienes-somos.

HCU (2013). Estatuto Orgánico de la UTM. Honorable Consejo Universitario (16 de septiembre del 2013). Título III, Capítulo I, Artículos 21, p. 7. Disponible en: http://www.utm.edu.ec/la-universidad/quienes-somos.

HCU (2013). Estatuto Orgánico de la UTM. Honorable Consejo Universitario (16 de septiembre del 2013). Título IX, Capítulo I, Artículos 131, p. 39. Disponible en: http://www.utm.edu.ec/la-universidad/quienes-somos.

LOES (2010). Ley Orgánica de Educación Superior, Título I, Capítulo 1, Artículo 1, 2010, p. 6.

LOES (2010). Ley Orgánica de Educación Superior, Título V, Capítulo 1, Artículo 94, 2010, p. 27.

PEDI (2013). Plan estratégico de desarrollo institucional de la UTM para el periodo 2013 - 2017, pp. 39.

Veliz, B. V. F., Alonso, B. A., Fleitas, T. M. S., & Alfonso, D (2016). Una gestión universitaria basada en los enfoques de gestión de proyecto y por proceso. Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-17. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-3.23.

Published

2017-08-19

Issue

Section

Cooperación y gestión interinstitucional