The conformation of the university identity in contexts of imprisonment: from agonism to antagonism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v3i1.1224

Keywords:

Prison centers; penitentiary institution; prison environment; university identity; educational process

Abstract

From the political philosophy of Ernesto Laclau, the category of antagonism is retaken as the nodal element for the construction of identity, antagonism by the penitentiary institution and even some groups of inmates who deploy a whole series of practices, values and strategies to prevent "Being" university students; The prison area and its practices limit other forms of being that are not those of inmate-inmate-delinquent, this antagonism is solved in the formula "them or us”. Faced with this original antagonism, we were able to show how the presence of the Autonomous University of the City of Mexico (UACM) with its Higher Education Program in Federal District Detention Centers (PESCER) introduces a dynamic different from that of prison dynamics, in so much so that all educative process does not part of the "they or we", but of the "they and we"; It is the inclusive conjunction that allows to break with the practices and values of the prison institution, becoming a space for meeting and construction and not for the assimilation, disappearance or dissolution of differences and identities, in these practices also put into play the contingency as well as the decision and the choice on the part of the university students. In this construction of the university identity is also displayed the membership of an institution, the affiliation to certain values and the construction of new practices and relationships as a university community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALDF. V Legislatura. (2012). Reglamento de la Ley de ejecución de sanciones y reinserción social para el Distrito Federal. México: Gaceta Oficial del Distrito Federal.

Bauman, Z. (2010). Identidad. Buenos Aires: Lozada

Bech, T. (2008). Lo político y la política en el análisis del discurso. México: FCE.

Critchley, S. y Marchart, O. (2008). Laclau. Aproximaciones críticas a su obra. México: FCE.

De Alba, A. (2000). Articulaciones conceptuales y analíticas para el estudio de la educación. México: Plaza y Valdés.

Foucault, M. (2001). El sujeto y el poder. Buenos Aires: Nueva Visión.

Hall, S. (2007). Introducción: ¿Quién necesita identidad? Cuestiones de identidad cultural. Buenos Aires: Amorrortu.

Laclau, E. (2011). Identidad y hegemonía: el rol de la universalidad en la constitución de lógicas políticas. Buenos Aires: FCE

Laclau, E. y Mouffe, C. (2011). Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Buenos Aires: FCE.

Mouffe, Ch. (1999). El retorno de lo político. Comunidad, ciudadanía, pluralismo, democracia radical. Madrid: Paidós.

Scarfó, F. (2008). La educación pública en los establecimientos penitenciarios en Latinoamérica: garantía de una igualdad sustantiva. París: UNESCO.

Reinhard, K. (2010). Hacia una teología política del prójimo. Tres indagaciones en teología política. Buenos Aires: Amorrortu.

UACM. (2005). Ley de la Universidad Autónoma de la Ciudad de México. México: UACM.

UACM. (2009). El proyecto educativo de la UACM. Versión para estudiantes. México: UACM

UCM-PESCER. (2004). Convenio de colaboración interinstitucional para la ejecución de programas de educación superior, investigación, difusión de la cultura y extensión universitaria. México: UACM-Gobierno del Distrito Federal.

Published

2018-04-02