YouTube like tool for the construction of the society of the knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v3i1.1225

Keywords:

Youtube, youtubers, knowledge society, educomunication

Abstract

This paper is inserted in the thematic “Inclusive education and human development”, within the subtopic “Virtualization and learning scenarios”. It corresponds to a first approach of a wider research within the development of a doctoral thesis. The objective is to examine YouTube’s potential as tool to share knowledge. Firstly, the State of the Question of this research is based on the theoretical positions on this new stage in the history of humanity. The information society (IS), which emerges largely as a result of the massification of the new information and communication technologies. Secondly, the research is contrasted with the point of view of other authors who argue that the information society is not the same as the knowledge society. Then, the characteristics of the new internet-based media system are explored, with emphasis on collaborative media, as a significant axis of the knowledge society. Finally, the study focuses on YouTube, where its characteristics, formats, production practices are analyzed. Youtubers phenomena are also analyzed as important actors in the construction of a new culture of knowledge dissemination. It is concluded that YouTube is a space whose characteristics make it a potential tool whose use can contribute to the consolidation of the knowledge society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonzo, R. M. (2013). El prosumidor de internet. Santiago de Chile: ESCYT.

Ardèvol, E., y San Cornelio, G. (2007). Si quieres vernos en acción: YouTube.com. Prácticas mediáticas y autoproducción en internet. Revista Chilena de Antropología Visual, 10, 1-29. Recuperado de: http://www.rchav.cl/2007_10_art01_ardevol_&_san_cornelio.html#Layer2

Berzosa, M. (2017). Youtubers y otras especies. Barcelona: Ariel.

Castell, M. (1996). La era de la información. La sociedad red. Barcelona: Alianza Editorial.

Díaz, A. (2011). Información y Sociedad del Conocimiento en América Latina. México: Biblioteca Universitaria.

Dominick, J. (2014). La dinámica de la comunicación masiva. Los medios en la era digital. México: McGraw-Hill.

Eulam Producciones. (2012). Educación prohibida [EN LINEA]. De: http://educacionprohibida.com/

Fernández, C. (2014). Prácticas transmedia en la era del prosumidor: Hacia una definición de contenido generado por el usuario. Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 53-67. Doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_CIYC.2014.v19.43903

Kim, J. (2012). The institutionalization of YouTube: from user-generated content to professionally generated content. Media Culture & Society, 34(1) 53-67. Doi: https://doi.org/10.1177/0163443711427199

López, A. (2016). Youtubers. Nueva lógica comercial y narrativa en la producción de contenidos para la web. L.I.S 8(15), 225-241. Recuperado de: http://www.revistalis.com.ar/index.php/lis/article/view/225

Majo, J. (2012). Evolución de las tecnologías de la comunicación. Barcelona: Alfa.

Marín, M.M. (5 de noviembre de 2016). YouTube: herramienta educativa. [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://sites.google.com/a/correo.unimet.edu.ve/03marinmarreromazzaeacfgtce03/youtube-herramienta-educativa


Masuda, Y. (1984). La sociedad informatizada como sociedad postindustrial. Madrid: FUNDESCO.


McDonald, R. (2012). ¿Vivivmos en una sociedad de la información o del conocimiento? Internet y la comunicación móvil. Revista Cultura de Guatemala, 2(33) 63-93.

Moreno, M. (2013). Homecasting: Visualidades contemporaneas. Acerca de los contenidos audiovisuales de producción casera, publicador en el portal Youtube. (Tesis doctoral). Universidad Nacional de la Plata: La Plata.

Pérez, J., y Gómez, F. (2013). Nuevos formatos audiovisuales en internet: cuando el usuario es quien innova. Recuperado de: https://goo.gl/M1qxNy

Sabich, M., y Esteinberg, L. (2017). Discursividad youtuber: afecto, narrativas y estrategias de socialización en comunidades de internet. Mediterráneo, 2(8), 171-188. Recuperado de: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/67634/1/ReMedCom_08_02_15.pdf

Saez, B Producciones. (2014). Nobbot [EN LINEA]. De: https://goo.gl/eYznDW

Sanz, S., & Creus, A. (2014). Homo socialis: aprender y compartir conocimiento en la sociedad de la red. En D. Aranda, J. Busquet, J. Carbonell, G. Cardoso, C. Ana, M. Kaplan, J. Xifra, D. Aranda, A. Creus, & S. Jordi (Edits.), Educación, medios digitales y cultura de la participación (p. 19-34). Barcelona: Editorial UOC.

Tobón, S., Guzmán, C., Hernández, J., y Cardona, S. (2015). Sociedad del Conocimiento: Estudio documental desde una perspectiva humanista y compleja. Paradigma, 5(2), 7-36. Recuperado de: file:///C:/Users/Biblioteca/Downloads/3023-7000-1-PB.pdf

Toffler, A. (1980). La tercera ola. Nueva York: Bantam Books.

Tomasello, M. (2013). Los orígenes de la comunicación humana. Madrid: Katz Editores.

Univisión. (2017). Univisión noticias. Recuperado de: https://goo.gl/ZhFEgC

Webster, F. (2006). La sociedad de la información revisitada. México: Biblioteca Universitaria.

Published

2018-04-02