Academic leadership: management styles and profiles of higher education institutions
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v3i1.1229Keywords:
Leadership; higher education; ethical actions; contemporary society; educational policies.Abstract
The importance of the leadership of the directors as one of the elements that contribute to the quality of education makes their assessment an issue of enormous interest. Leadership in higher education institutions is undoubtedly a challenge that educational institutions have as a fundamental premise in our contemporary society, this includes guiding, inspiring and encouraging followers to perform ethical actions with values and social responsibility, therefore the Leadership in the field of higher education should have these characteristics mentioned in order to improve society. When considering the effectiveness of higher education institutions and the quality of this area, leadership is usually considered one of the key factors. However, leadership remains one of the most controversial issues in the field of theoretical elaboration, in educational policies and practices concerning the organization of educational institutions in the higher field.
Downloads
References
Alfaro, A. (2010). Docencia superior y liderazgo. Madrid: Verbo Divino.
Bass, B. (2005). Liderazgo académico. California: Sage Publications.
Bolívar, R. (2002). La vanguardia en educación superior. La Habana: Instituto de Estudios e Investigaciones del Trabajo.
Borja, M. (2009). Cómo ser un buen líder. Madrid: Manantial.
Covey, E. (2010). Los líderes en las IES. Madrid: Omega.
Fernández, F. (2008). Liderazgo académico. Bogotá: El Nacional.
Garbanzo, G. y Orozco, V. (2010). Liderazgo para una gestión moderna de procesos educativos. Educación, 34, p. 15-29.
García, P. (2004). Claves para liderar. México DF: Plaza y Valdés.
Gardner, P. (2014). Espacios y generación de poder. Barcelona: Anagrama.
Gómez, A. (2002). Liderazgo en las instituciones de educación superior. México DF: Servel.
González, J. (2015). Sociología del liderazgo. Buenos Aires: Siglo XXI.
Gutiérrez, F. (2012). La dimensión del liderazgo. Barcelona: Ediciones Paidós.
Lashway, L. (2003). Roles y liderazgo académico. Oregon: University of Oregon.
Lussier, R. y Achua, C. (2010). Liderazgo. Teorías, aplicación y desarrollo de habilidades. México DF: Learning.
Martínez, J. (2002). La formación del líder. Valencia: Alfa.
Montemayor, L. (2011). Competencias del líder académico universitario. Revista de Investigación Educativa, 29, p. 219-227.
Narváez, A. (2010). Liderazgo y equidad. Bogotá: El Búho.
Osorio, N. (2010). Perspectivas de liderazgo educación superior. Buenos Aires: Ateneo.
Parra, E. (2012). Las raíces socioculturales del líder. Buenos Aires: Paidós.
Sander, M. (2009). La Formación del liderazgo en los docentes. Barcelona: Pomares.
Senge, L. (2014). Organizaciones en la educación superior. Chicago: Books.
Spillane, J. P. (2006). Distributed Leadership. San Francisco, Jossey-Bass.
Yarzabal, L. (2004). El líder universitario. Boston: IESALC.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Enrique Javier Macías Arias, Sandy Raúl Chum Molina, César Augusto Aray Intriago, Carlos Javier Rodríguez Vera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
