Analysis of cultural hegemony and its impact on communicative devices in latin america

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v3i1.1234

Keywords:

cultural hegemony; neoliberal globalization; social marketing; Mass Media; national spaces.

Abstract

The present work is a scientific essay that aims to perform an analysis of cultural hegemony from its functionality in the current world from the mass media. The central theme of the study is focused on understanding the importance of the cycles of domination and dependence in the neoliberal globalization that is managed from the mass media and that form a process with the type of development historically understood. Similarly, the contribution of consumption by the human being to satisfy basic individual and collective needs is deepened without reaching the superlative of the term, that is, consumerism. As conclusions, it is proposed that the answer lies in finding new ways, in better managing social marketing, in business competitions that we achieve in national spaces, in creating values that are more similar to current times. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, C. (2009). Hegemonía. México DF: académica.

Alonso, L., y Fernández, C. (2013). Un análisis de los imaginarios sociales contemporáneos. Arxius de Ciències Socials, 31(1), 229-234. Recuprado de: https://www.researchgate.net/profile/David_Munoz-Rodriguez/publication/283713691_Alonso_Luis_Enrique_Fernandez_Carlos_Jesus_Los_discursos_del_presente_Un_analisis_de_los_imaginarios_sociales_contemporaneos/links/566e9c5308aea0892c529e58/Alonso-Luis-Enrique-Fernandez-Carlos-Jesus-Los-discursos-del-presente-Un-analisis-de-los-imaginarios-sociales-contemporaneos.pdf

Coca, J., Valero, J., Randazzo, F., y Pintos, J. (2011). Nuevas posibilidades de los imaginarios sociales. CEASGA: Centro de Estudio y Analisis Social de Galicia, 4(1), 1-139. Recuperado de: http://libros.metabiblioteca.org:8080/jspui/bitstream/001/449/1/Nuevas%20posibilidades%20de%20los%20imaginarios%20sociales.pdf

Cegarra, J. (2012). Fundamentos Teórico Epistemológicos de los Imaginarios Sociales. Cinta Moebio, 43(1). 1-13. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0717-554X2012000100001&script=sci_arttext

Cortés, E. (2014). La hegemonía cultural hoy: la hegemonía como método analítico en los estudios culturales. Universidad de Costa Rica: Costa Rica.

De Moraes, D. (2007). Hegemonía cultural y comunicación en el imaginario social contemporáneo. Revista de estudios literarios. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Galeano, E. (2009). Las venas abiertas de América Latina. Fondo Editorial Casa de las Américas: La Habana.

García, N. (1989). Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Paidós.

Gramsci, A. (1973). Cultura y literatura. Barcelona: Ediciones Península.

Gramsci, A. (2003). Los intelectuales y la organización de la cultura. Buenos Aires: Nueva Visión.

Gruppi, L. (1978). El concepto de hegemonía en Gramsci. México DF: Ediciones de Cultura Popular.

Lerma, R. (2013). Espacio vivido: del espacio local al reticular. Notas en torno a la representación social del espacio vivido en la globalización. Revista Pueblos y Fronteras Digital, 8(15), 225-250. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/906/90627463009.pdf

Pintos, J. (2004). Inclusión – Exclusión de los imaginarios sociales de un proceso de construcción social. SEMATAS Ciencias Sociales e Humanidades, 16(1), 17-52. Recuperado de: https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/4572/pg_019-054_semata16.pdf?sequence=1

Published

2018-04-03