Educommunication today: a necessary challenge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v3i2.1372

Keywords:

Educommunication; education; communication; educational institution, communicative potential.

Abstract

This article aims to analyze the role of education actors from the orientations of educommunication. For this, a descriptive study was carried out using the method of documentary analysis in the bibliographic review, as well as the logical history in the presentation of the ideas. As results, it is highlighted that this framework between communication and education encourages the construction of scaffolding and the mediation between the information that the student receives, the pressure of relations in society and what the educational institution can provide. Likewise, it is significant that educommunication becomes valid when conceiving the processes of communication and interaction in the classroom as main sources of the social construction of knowledge and the structuring of invaluable spaces-times for the valuation of the other and the gestation of a society based on in principles and ideal values ​​of the human being. Among the conclusions is the fact that the teacher is valued from an educommunicative perspective, going from his criticized banking role to the actions and attitudes of an authentic mediator and guide, considering the actors of education in all their communicative potential. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrieta-Espinoza, A. & Guido-Guido E. (2017). Comunicar e informar al estudiantado: retos de los compromisos de mejoramiento de las carreras universitarias. Revista Calidad en la Educación Superior 8 (1), 54-93. http://dx.doi.org/10.22458/caes.v8i1.1773

Castro, E. (2012). Metacomunicación. Revista Académica de Comunicación y Ciencias Sociales (1), 117-128.

Davis, F. (1994). El lenguaje de los gestos. Buenos Aires, Argentina: Editorial Emecé.

Fernández, E. (2015). Educomunicación. Las Tecnologías de la Información y la Comunicación, en la educación. (tesis de pregrado). Universidad de Valladolid, Valladolid, España. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/14145/1/TFG-N.340.pdf

Freire, P. (2006). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires, Argentina: Editorial Siglo XXI.

Gil-Quintana, J. (2017). La nueva realidad sMOOC: una ventana abierta a la Educomunicación. Revista Mediterránea, 7 (2), 59-68. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.2.5

Hall, E. (1979). The silent languaje. Nueva York: Doubleday.

Kaplún, M. (2002). Del educando oyente al educando hablante. En J. Suárez y J.R. Vidal (ed.), Una Pedagogía de la Comunicación, p.219-239. La Habana, Cuba: Editorial Caminos.

Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid, España: Editorial La Torre.

Knapp, M. (1997). La comunicación no verbal. El cuerpo y el entorno. México: Editorial Paidós.

Ojalvo, V., et al. (2017). Comunicación Educativa: una invitación al diálogo. La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela.

Oliveira, I. (2009). Caminos de la educomunicación: utopías, confrontaciones, reconocimientos. Revista Nómadas, (30), 194-207. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/noma/n30/n30a15.pdf

Parejo, J. (1995). La comunicación no verbal y la educación. Barcelona, España: Editorial. Paidós.

Prieto, D. y Gutiérrez, F. (1999). La mediación pedagógica. Buenos Aires, Argentina: Editorial La Crujía.

Valderrama, C. E. (2000). Comunicación-Educación: coordenadas, abordajes y travesías. Santa Fe de Bogotá, Colombia: Editorial. Siglo del Hombre.

Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Buenos Aires, Argentina: Editorial. La Pléyade.

Published

2018-05-03