Educommunication today: a necessary challenge
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v3i2.1372Keywords:
Educommunication; education; communication; educational institution, communicative potential.Abstract
This article aims to analyze the role of education actors from the orientations of educommunication. For this, a descriptive study was carried out using the method of documentary analysis in the bibliographic review, as well as the logical history in the presentation of the ideas. As results, it is highlighted that this framework between communication and education encourages the construction of scaffolding and the mediation between the information that the student receives, the pressure of relations in society and what the educational institution can provide. Likewise, it is significant that educommunication becomes valid when conceiving the processes of communication and interaction in the classroom as main sources of the social construction of knowledge and the structuring of invaluable spaces-times for the valuation of the other and the gestation of a society based on in principles and ideal values of the human being. Among the conclusions is the fact that the teacher is valued from an educommunicative perspective, going from his criticized banking role to the actions and attitudes of an authentic mediator and guide, considering the actors of education in all their communicative potential.
Downloads
References
Castro, E. (2012). Metacomunicación. Revista Académica de Comunicación y Ciencias Sociales (1), 117-128.
Davis, F. (1994). El lenguaje de los gestos. Buenos Aires, Argentina: Editorial Emecé.
Fernández, E. (2015). Educomunicación. Las Tecnologías de la Información y la Comunicación, en la educación. (tesis de pregrado). Universidad de Valladolid, Valladolid, España. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/14145/1/TFG-N.340.pdf
Freire, P. (2006). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires, Argentina: Editorial Siglo XXI.
Gil-Quintana, J. (2017). La nueva realidad sMOOC: una ventana abierta a la Educomunicación. Revista Mediterránea, 7 (2), 59-68. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.2.5
Hall, E. (1979). The silent languaje. Nueva York: Doubleday.
Kaplún, M. (2002). Del educando oyente al educando hablante. En J. Suárez y J.R. Vidal (ed.), Una Pedagogía de la Comunicación, p.219-239. La Habana, Cuba: Editorial Caminos.
Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid, España: Editorial La Torre.
Knapp, M. (1997). La comunicación no verbal. El cuerpo y el entorno. México: Editorial Paidós.
Ojalvo, V., et al. (2017). Comunicación Educativa: una invitación al diálogo. La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela.
Oliveira, I. (2009). Caminos de la educomunicación: utopías, confrontaciones, reconocimientos. Revista Nómadas, (30), 194-207. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/noma/n30/n30a15.pdf
Parejo, J. (1995). La comunicación no verbal y la educación. Barcelona, España: Editorial. Paidós.
Prieto, D. y Gutiérrez, F. (1999). La mediación pedagógica. Buenos Aires, Argentina: Editorial La Crujía.
Valderrama, C. E. (2000). Comunicación-Educación: coordenadas, abordajes y travesías. Santa Fe de Bogotá, Colombia: Editorial. Siglo del Hombre.
Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Buenos Aires, Argentina: Editorial. La Pléyade.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ana María Narváez Garzón, Ana Victoria Castellanos Noda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.