Information management: a challenge of education for development in Cuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v3i2.1376

Keywords:

information management, education for development, Cuba

Abstract

The present essay is carried out with the objective of reflecting, from a qualitative perspective, on the importance that information management represents for developing education. Analyzing the process of information management as a tool for the individual to be protagonist of changes to their reality from the local scale to the global macro-environment. This theme has been focused on the changing Cuban context, in which social networks and the forms of access to them, play a preponderant role. I hope that this writing will lead, not only to the reflection on the pertinence that is the realization of changes to the curricula in force in Cuban education, but also to the transformation of attitudes in function of the challenges of education for development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, J. (2007). Gestión de la información, gestión de contenidos y conocimientos. Salamanca. Recuperado de: http://eprints.rclis.org/11273/1/Jornadas_GRUPO_SIOU.pdf

Argibay, M., y Celorio, G. (2005). La educación para el desarrollo. Vitoria: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.

Estrada, M., Madrid, E., y Marina L. (2000). La participación está en juego. Bogotá: Fundación Antonio Restrepo Barco.

Guerra M. (2015). Pedagogía 2015: retos de la educación en el siglo XXI. Recuperado de: http://www.radiorebelde.cu/noticia/pedagogia-2015-retos-educacion-siglo-xxi-audio-20150127/

Guerra, A. (2013). Introducción al curso de economía mundial: la globalización: dimensiones y características. Granada: Global. Recuperado de: http://www.ugr.es/~anaisabelguerra/GTAMundial.pdf

Kaplinski, R. (2005). Globalización, pobreza y desigualdad. entre una roca y un ligar duro. Cambridge: Policy Press.

Martínez, A. y Ríos. F. (2006). Los Conceptos de Conocimiento, Epistemología y Paradigma, como Base Diferencial en la Orientación Metodológica (Trabajo de Grado). Santiago de Chile. Recuperado de: www.revistas.uchile.cl/index.php/CDM/article/download/25960/27273

Medina, F. (2017). Los números de la wifi en Cuba. La Habana, Cuba. Recuperado de: http://www.cubahora.cu/ciencia-y-tecnologia/etecsa-extendera-nauta-hogar-a-siete-municipios-de-la-habana

Molina, S., Iglesias, M., & Diego C. ( 2008). Gestión de la información y uso de herramientas tecnológicas en educación superior. Revista de enseñanza universitaria, 2(31), 73-83. Recuperado de:http://institucional.us.es/revistas/universitaria/31/7MolinaMartin.pdf

Ponjuán, G. (2004). Gestión de Información: Dimensiones e Implementación para el éxito organizacional. Buenos Aires: Nuevo Paradigma.

Rodríguez, L., Martínez. J. y Merencio, J. (2017). Educación en línea con las tecnologías. Granma. Recuperado de: http://www.granma.cu/cuba/2017-06-22/educacion-en-linea-con-las-tecnologias-22-06-2017-22-06-02

Sequeira, D. (2012). Nuevas competencias para gestionar los datos, la información y el conocimiento. Revista e-Ciencias de la Información, 2 (2), 1-12. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476848736002
Severin, E. (2013). Enfoques estratégicos sobre las (TICs) en la educación en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Unesco.


Tedesco. J. (2011). Los desafíos de la educación básica del siglo XXI. Revista iberoamericana de educación, 2(55), 31-47. Recuperado de: http://www.rieoei.org/rie55a01.pdf

UNESCO. (2015). Informe mundial de Seguimiento de la EPT en el Mundo. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/santiago/previous-international-agenda/efa-post-2015/efa-global-monitoring-report/efa-report-regional-launching-2015/

Published

2018-05-03