Training activities for the initiation class (kindergarten) educators about care and preservation of the environment, Lunda North's, Angola.
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v3i3.1478Keywords:
Initiation Class Educators (Kindergarten); environment; environmental training.Abstract
The Initiation Class (Kindergarten) in Angola, the contents related with Environmental Education can be approached in different moments of the teaching-learning process at different development areas. As a result of the initial research a problem was appreciated: How contribute to Initiation Class educators' training about care and preservation of the environment? In the solution of the referred problem we pronounces as general objective: To elaborate a training activities system for the Initiation Class educators in order to contribute on child’s Environmental Education of Lunda North's Schools, Angola. For the accomplishment of the investigation, methods as analysis - synthesis, induction - deduction, and systemic, structural and functional among others are used. Also interviews and scientific inquiries were applied to the educators selected as sample.Downloads
Download data is not yet available.
References
Acosta, P. A. (2006). La formación energética en la secundaria básica: una propuesta desde la asignatura de física. (Tesis de maestría). Universidad Hermanos Saíz de Pinar del Río. Pinar del Río: Cuba.
Aragón, N. L., & Cruz, L. M. (2016). Del Huerto Ecológico Universitario al aula de infantil. Experiencias educativas en torno a problemas ambientales en la etapa de Infantil. Revista Internacional de Educación Preescolar e Infantil. 2(1), 43-48.
Brandão, Z. (. (2007). A crise dos paradigmas e a educação. São Paulo: Cortez Editora.
Cárdenas, R. A., & Gómez, D. C. (2014). La exploración del medio en la educación inicial. Recuperado de http://www.deceroasiempre.gov.co/Paginas/deCeroaSiempre.aspx
Carvalho, I. C. (2005). Discutindo a educação ambiental a partir do diagnóstico em quatro ecossistemas do Brasil. Educação e Pesquisa. São Paulo, 31(2), p. 301-316.
Contreras, G., Pérez, C., y Hernández Acosta, R. (2018). La preparación familiar sobre educación ambiental para el desarrollo sostenible comunitario. Mendive, 16(3), 396-408. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1428
Descola, P. (2012). Más allá de naturaleza y cultura. Barcelona: Amorrortu.
Flórez, M., & al, e. (2013). Medio ambiente: deterioro o solución. Asociación Ambiente y sociedad. Bogotá: Aurora.
Galán, C., Balvanera, P., & Castellarini, F. (2013). Políticas públicas hacia la sustentabilidad: integrando la visión ecosistémica. México: Conabio.
Galván. (2010). De las escuelas de párvulos a preescolar. Recuperado de http://biblioweb.tic.unam.mx/diccionario/htm/articulos/sec_25.htm
Gerais, D. C. (2014). O projeto Escola Ecológica em rede: O olhar de alumnos/as do ensino fundamental da rede Pública municipal de Uberaba-mg. Recuperado de www.meioambientepocos.com.br
Gomes, C. A. (2013). O desafio da protecção do ambiente em Angola. Campo Jurídico. Revista de Dereito agroambiental e teoría do dereito, 1(1), 1 - 23. Recuperado de http://www.fasb.edu.br/revista/index.php/campojuridico/article/view/6
Gómez-Montilla, C., & Ruiz-Gallardo, J. R. (2016). El rincón de la ciencia y la actitud hacia las Ciencias en Educación Infantil. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(3), 643–666. Recuperado de http://hdl.handle.net/10498/18503
Hernández, P. O., Díaz del Sol, I., y Suárez, M. J. (2017). Preparación de los maestros en formación de las escuelas pedagógicas para la prevención de riesgos. Pedagogía y Sociedad, 21(51). Recuperado de: http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/612
Ministério dos Petróleos. (1998). Lei nº 5/98 de 19 de Junho. Lei de Bases do Ambiente. Recuperado de de https://www.google.com.mx/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjBo-TTheXbAhVJjlkKHZ_zB8YQFgglMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.saflii.org%2Fao%2Flegis%2Fnum_act%2Fldbda149.
pdf&usg=AOvVaw0vpTxFeRrBIh_h6KpjU5Fn
Nalufe, C. A., & Graça, M. V. (2005). Programa "Classe de iniciaçao". Luanda: Edimel.
Ribeiro, O. M., Silva Fonseca, A. B., Bosco, D., A., B. I., Custódio, M., & Lopes Sabino, M. (s.f.). A escola na praça: a educação ambiental nas escolas do Município de Uberaba. Recuperado de https://www.google.com.mx/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjg2ZXo6q3cAhVO1lMKHWEtA2EQFggmMAA&
url=http%3A%2F%2Fendipe.pro.br%2Fanteriores%2F13%2Fposteres%2Fposteres_autor%2FT2421-1.doc&usg=AOvVaw3VfSFeUnBk-79fl0a-MH2r
Suárez, W. I. (2016). Cuidado y conservación del medio ambiente en la escuela primaria. Recuperado de http://vinculando.org/ecologia/cuidado-conservacion-medio-ambiente-escuela-primaria.html
Terry, B., Rodríguez, A., Valdés, O., Rodríguez, L., & Quintana, L. (2011). Adolescentes por la protección y conservación del medio ambiente. Metodología para educadores. La Habana: Molinos Trade.
Aragón, N. L., & Cruz, L. M. (2016). Del Huerto Ecológico Universitario al aula de infantil. Experiencias educativas en torno a problemas ambientales en la etapa de Infantil. Revista Internacional de Educación Preescolar e Infantil. 2(1), 43-48.
Brandão, Z. (. (2007). A crise dos paradigmas e a educação. São Paulo: Cortez Editora.
Cárdenas, R. A., & Gómez, D. C. (2014). La exploración del medio en la educación inicial. Recuperado de http://www.deceroasiempre.gov.co/Paginas/deCeroaSiempre.aspx
Carvalho, I. C. (2005). Discutindo a educação ambiental a partir do diagnóstico em quatro ecossistemas do Brasil. Educação e Pesquisa. São Paulo, 31(2), p. 301-316.
Contreras, G., Pérez, C., y Hernández Acosta, R. (2018). La preparación familiar sobre educación ambiental para el desarrollo sostenible comunitario. Mendive, 16(3), 396-408. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1428
Descola, P. (2012). Más allá de naturaleza y cultura. Barcelona: Amorrortu.
Flórez, M., & al, e. (2013). Medio ambiente: deterioro o solución. Asociación Ambiente y sociedad. Bogotá: Aurora.
Galán, C., Balvanera, P., & Castellarini, F. (2013). Políticas públicas hacia la sustentabilidad: integrando la visión ecosistémica. México: Conabio.
Galván. (2010). De las escuelas de párvulos a preescolar. Recuperado de http://biblioweb.tic.unam.mx/diccionario/htm/articulos/sec_25.htm
Gerais, D. C. (2014). O projeto Escola Ecológica em rede: O olhar de alumnos/as do ensino fundamental da rede Pública municipal de Uberaba-mg. Recuperado de www.meioambientepocos.com.br
Gomes, C. A. (2013). O desafio da protecção do ambiente em Angola. Campo Jurídico. Revista de Dereito agroambiental e teoría do dereito, 1(1), 1 - 23. Recuperado de http://www.fasb.edu.br/revista/index.php/campojuridico/article/view/6
Gómez-Montilla, C., & Ruiz-Gallardo, J. R. (2016). El rincón de la ciencia y la actitud hacia las Ciencias en Educación Infantil. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(3), 643–666. Recuperado de http://hdl.handle.net/10498/18503
Hernández, P. O., Díaz del Sol, I., y Suárez, M. J. (2017). Preparación de los maestros en formación de las escuelas pedagógicas para la prevención de riesgos. Pedagogía y Sociedad, 21(51). Recuperado de: http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/612
Ministério dos Petróleos. (1998). Lei nº 5/98 de 19 de Junho. Lei de Bases do Ambiente. Recuperado de de https://www.google.com.mx/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjBo-TTheXbAhVJjlkKHZ_zB8YQFgglMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.saflii.org%2Fao%2Flegis%2Fnum_act%2Fldbda149.
pdf&usg=AOvVaw0vpTxFeRrBIh_h6KpjU5Fn
Nalufe, C. A., & Graça, M. V. (2005). Programa "Classe de iniciaçao". Luanda: Edimel.
Ribeiro, O. M., Silva Fonseca, A. B., Bosco, D., A., B. I., Custódio, M., & Lopes Sabino, M. (s.f.). A escola na praça: a educação ambiental nas escolas do Município de Uberaba. Recuperado de https://www.google.com.mx/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjg2ZXo6q3cAhVO1lMKHWEtA2EQFggmMAA&
url=http%3A%2F%2Fendipe.pro.br%2Fanteriores%2F13%2Fposteres%2Fposteres_autor%2FT2421-1.doc&usg=AOvVaw3VfSFeUnBk-79fl0a-MH2r
Suárez, W. I. (2016). Cuidado y conservación del medio ambiente en la escuela primaria. Recuperado de http://vinculando.org/ecologia/cuidado-conservacion-medio-ambiente-escuela-primaria.html
Terry, B., Rodríguez, A., Valdés, O., Rodríguez, L., & Quintana, L. (2011). Adolescentes por la protección y conservación del medio ambiente. Metodología para educadores. La Habana: Molinos Trade.
Published
2018-09-03
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2018 Rolando Márquez Lizaso, Jeovanny Benavides, Daurino Beatriz Paulo, Karely Alonso Porro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.