information literacy in students of the UTM presential modality leveling course
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v5i3.2666Keywords:
Alfabetización informacional; pensamiento crítico; información; aprendizaje.Abstract
The fundamental purposes of teaching information literacy (ALFIN) is to mold critical and resourceful people who distinguish the quality of information in order to recognize the characteristics that make it reliable and to have continuous improvement in learning.A descriptive study with a quantitative approach was carried out, the objective of which was to analyze the importance of information literacy in the students of the UTM presential modalityleveling course. The explanation of topics related to the study problem was made. The methodology used in the work led to the fulfillment of the proposed objectives. The population of this study was 71 approved leveling students face-to-face modality of the Librarianship, Documentation and Archive, 2020 period of the Technical University of Manabí and the sample was 100% of the population.
Downloads
References
https://www.revistacomunicar.com/verpreprint.php?numero=45&articulo=10.3916/C45-2015-20.
Cedeño, M., & Sánchez, R. (2017). Nivel de alfabetización informacional en los estudiantes de primer nivel de la carrera de psicología clínica periodo 2017. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1, 1-13. Recuperado de:
http://www.eumed.net/rev/atlante/2017/09/alfabetizacion-estudiantes-psicologia.html.
Cordeiro, I., Mancilla, M., Reyes, G., & Lara, M. (2018). La Alfabetización Informacional (ALFIN), usando Plataforma Virtual de Enseñanza y Aprendizaje en Educación Superior. Revista Conocimiento Educativo, 3, 33-54. Recuperado de:
https://camjol.info/index.php/ceunicaes/article/view/5644.
Dulzaides, M. (2010). La alfabetización informacional como línea de desarrollo en la Educación Superior de las Ciencias Médicas. Revista Científica de las Ciencias Médicas en Cienfuegos. MediSur, 8(4), 1-5. Recuperado de:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2010000400001.
Gómez, J., & Benito, F. (2001). De la formación de usuarios a la alfabetización informacional: propuestas para enseñar las habilidades de información. Scire, 7(2), 53-83. Recuperado de: http://eprints.rclis.org/20758/1/alfin%20scire%202001.pdf.
González, M., Machín, J., & Tarango, J. (2019). Alfabetización Informacional enseñanza y desarrollo de su competencia en la educación básica. E-Ciencias de la Información, 9(2), 82-102. Recuperado de: https://www.redalyc.org/jatsRepo/4768/476862530005/html/index.html.
Klucevsek, K. (2017). The intersection of information and science literacy. Communications in Information Literacy, 11, 354-365. Recuperado de: 10.15760/ comminfolit.2017.11.2.7.
López, M. (2018). La importancia de alfabetización informacional en los archivos administrativos. MÉI: Métodos de Información, 9(17), 1-21. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6840538.
Lucas, D. (2019). La alfabetización informacional en la innovación curricular. Estrategias pedagógicas a partir del empleo de la biblioteca escolar. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(2), 69-81 Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7047155.
Pozo, A. (2017). La alfabetización informacional y la alfabetización informática: ¿iguales o diferentes? Revista Científica Dominio de las Ciencias, 3, 51-72. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6102834.pdf.
Rodríguez, L., y Zambrano, L. (2019). La alfabetización informacional: funciones en el desarrollo del pensamiento crítico. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales. 4(3), 107-115. Recuperado de: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/2268/2372.
Treviño, A. (2018). Alfabetización informacional en la educación superior en México: estudio exploratorio sobre la apropiación en TIC de los docentes del a Universidad Autónoma de Tamaulipas. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Jonathan Saltos Alcívar, María Ormaza Pincay

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
