Cultural heritage of la parroquia rural la pila: the need for generation of local public policies
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v1i1.292Keywords:
Archaeology, Conservation, Identity, Oral Tradition.Abstract
Ecuador is a country that counts with a vast wealth in the scope of the Heritage Cultural. The parish Rural it battery is one of them concerning that show how the present and the last coexist with different manifestations cultural that foster the identity local and enhance the tourism. The objective of this work is to reveal part of the Union cultural traditions which include straw handicraft paja, the oral tradition recreated by myths and legends. As methodology is used the combination of the analysis documentary, the stories of life and the inventory participatory performed by the inhabitants of the area
Downloads
References
Estrada, E. (1962). Arqueología de Manabí. Guayaquil: Museo Víctor Emilio Estrada.
Función Ejecutiva Presidencia de la República. (10 de Agosto de 2010) Código de Ordenamiento Orgánico de Organización Territorial Autonomía y Descentralización. Registro Oficial 303 de 19-oct-2010. Recuperado el 13 de Marzo de 2016: http://www.defensa.gob.ec
García Canclini, N. (1999). Los usos sociales del patrimonio. Patrimonio Etnológico. Nuevas perspectivas de estudio, 16-33.
García, J. (1998). De la cultura como patrimonio al patrimonio cultural. Política y sociedad, 9-20.
Instituto Nacional de Patrimonio Cultural (2012b). Tejido del sombrero de Paja Toquilla.
Instituto Nacional de Patrimonio Cultural (s/f). Sistema de Información del Patrimonio Cultural (SIPSE). Recuperado el 13 de Marzo de 2016, de http://sipce.inpc.gob.ec:8080
Instituto Nacional de Patrimonio Cultural. (2012). El tejido tradicional del sombrero de paja toquilla. Patrimonio Cultural Inmaterial de la Humanidad.
Llull Peñalba, J. (2005). Evolución del concepto y de la significación. Arte, individuo y sociedad, 17, 177-206.
Magalhães Moutinho, M. (2011). Patrimonio Cultural Inmaterial y la sociomuseología: Estudio sobre inventarios. Lisboa: Tesis Doctoral Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias.
Ministerio Coordinador de Patrimonio Natural y Cultural. (s/a). Recupera el Patrimonio de la Provincia de Manabí. Recuperado el 10 de marzo de 2016, de https://downloads.arqueo-ecuatoriana.ec
Naranjo, M, 2002, La Cultura Popular En El Ecuador, Tomo 9 Manabí, Centro Interamericano de Artesanías y Artes Populares, CIDAP, Cuenca, Ecuador.
Saville, M. (1910).The antiquities of Manabí, Ecuador: final report. Solórzano Venegas, M. (2011). Propuesta de diseño para la elaboración
de planes de gestión de Patrimonio Cultural a partir del estudio de caso Parroquia Rural La Pila. Quito: Trabajo de investigación maestría en gestión y desarrollo social.
Solórzano Venegas, M. (2015) El Pasado en el Presente, Métodos de elaboración cerámica vigentes en artefactos arqueológicos. Antropología, Cuadernos de Investigación. Revista de la Escuela de Antropología, No. 15, Quito.
Vásquez, T. (1992). Artesanía de Manabí como mediadora de identidad, Quito, Abya-Yala.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 María Soledad Solórzano Venegas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.