Analysis of information of the thesis of degree of the career of executive secretariat in the universidad técnica de manabí, during 2013-2015

Authors

  • Silvia del Rocío Segovia Meza
  • José W. Cedeño Mera
  • Felipe Rumbaut León

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v1i3.311

Keywords:

Career Executive Secretary; metric study, use of scientific information, one-dimensional indicators of scientific activity, thesis.

Abstract

The aim of this paper is to analyze the use of scientific information by students of the career of the Executive Secretariat of the Technical University of Manabi in carrying out their thesis in the period 2013 - 2015, which totaled total of 47. This is a bibliometric study with the use of one - dimensional indicators of scientific activity was performed. For theorists concerning the method of documentary analysis written by experts in the subject literature as well as the logical historical method in the dissertation it was considered. Among the results highlighted that the documents currently used is low, according to the Price index; there is greater use of documents that have to do directly with the main knowledge area object of study that relational subject under investigation; the type of document that highlights the text book is a fundamental source within the bibliographical consultations; in relation to the visibility of the sources, but suggests using trusted sites and publishers prestige, not enough when taking into account that in any case have been reviewed publicati ons of the mainstream, a situation that stands out in all these made in the period. The findings point to the need to train students and mentor teachers in the use of information for scientists and academics of higher quality jobs in this race.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acea, L (2012). Análisis de la producción científica-tecnológica del Centro de Investigación y Desarrollo Técnico, desde el 2000 al 2011. Tesis de grado. Universidad de La Habana: Facultad de Comunicación.

Alonso, A.; Pulgarín, A.; Gil, I. (2006). Análisis bibliométrico de la producción científica de la Universidad Politécnica de Valencia 1973-
2001. Revista Española de Documentación Científica, 29 (3), p. 349-355.

Arencibia, J R, Moya, F. (2010). Challenges in the study of Cuban Scientific output. Scientometrics; 83:723-737.

Bordóns, M.; Barrigón, S. (1992). Bibliometric analysis of publications in Spanish pharmacologists in the SCI (1984-89). Part. II. Scientometrics, 25, p. 425-446.

Camí, J.; Fernández, T.; Gómez, Y. (1993). La producción científica española en biomedicina y salud. Un estudio a través del Science Citation Index (1986-1989). Medicina Clínica. (Barc); 101 (19): 721- 731.

CEAACES. (2015). Adaptación del Modelo de Evaluación Constitucional de las universidades y Escuelas Politécnicas 2013 al Proceso de Evaluación, Acreditación y Recategorización de las Universidades y Escuelas Politécnicas 2015. Quito.

Chaviano, O. G. (2004). Algunas consideraciones teórico-conceptuales sobre las disciplinas métricas. Consultado el 15 de septiembre de 2016 en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/aci/vol12_5_04/aci07504.htm

Cullars, J. (1992). Citations characteristics of monographs in the fine arts. Library Quarterly, 62 (3): 325- 342.

Delors, J. (1994). “Los cuatro pilares de la educación”, en La educación encierra un tesoro. México: El Correo de la UNESCO, p. 91- 103.

Jacobs, D. (2010). Demystification of Bibliometrics, Scientometrics, Informetrics and Webometrics. Paper presented at the 11th DIS Annual onference. Consultado el 12 de octubre 2016 en: http://www.lis.uzulu.ac.za/research/conferences/2010/DIS%20conference%2 02010%20DJacobs.pdf

Luukkonen, T. (1992). Is scientists publishing behaviour reward seeking? Scientometrics, 24: 297-319

Martínez, A. (2014). Gestión de la investigación en el campo de la información en Cuba: camino a su evaluación. Tesis Doctoral. Granada: Universidad de Granada.

Martínez, M., Piñero, F., & Figueroa, S. (2013). El papel de la universidad en el desarrollo (Doctorado). Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México 269 p.

Pérez, G.A & Martínez, A. (2014). La ciencia como empresa social: su evaluación desde la bibliometría. Biblios, 55 (142). Consultado el 12 de octubre de 2016 en: http://biblios.pitt.edu/

Sanz, E & Martín, C (1998). Aplicación de técnicas bibliométricas a la gestión bibliotecaria. Investigación bibliotecológica. 12 (24): 24-40

SENPLADES (2013). Plan Nacional del Buen Vivir (2013-2017). Versión resumida ISBN 978-9942-07-463-8. [on line]. Consultado: 21 de septiembre de 2016 en: https://www.biess.fin.ec/files/ley- transaparencia/plan-nacional-del-buen-vivir/Resumen%20PNBV%202013- 2017.pdf

Skelton, B. (1971). Comparison of results of science studies with investigation into information requirements of the social science, Bath, UK: Bath University Library.

UNESCO. (1998). La educación superior en el siglo XXI visión y acción. En: Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. UNESCO. Consultado el 12 de octubre de 2016 en: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345s.pdf.

Vallejo, M. (2008). Previsión y prospectiva de la producción española de tesis doctorales de pedagogía (1976-2002). Investigación Educativa, 26(1), 191-208.

Published

2017-04-17