Impact of social representations on the personality and performance of students: A theoretical review.
Keywords:
representaciones sociales; estudiantes; personalidad; desempeño.Abstract
The way of being informed has changed rapidly, the media have gone digital, where it is evident that content constantly appears, but that among all the information, data and events that can be found on the sites, there are reliable searches and one that is not. This avalanche of content causes saturation of information. For this reason, the present study has the objective of analyzing the infoxication in the contents exposed in the fanpage of the digital medium Toledito Tv of the province of Santa Elena. This research exposes a qualitative approach with a descriptive, non-experimental design. In this study, a triangulation that is conceived with a digital ethnographic observation was applied to the study page, an in-depth interview with the director of the medium and a bibliographic analysis confrontation. As a result, it is evident that said digital native does not have correct guidelines within their productive routines for the production and dissemination of content, spreading information that is presented in their work, according to the virality of the moment, thus bringing a contribution negative to the overabundance of information on the web,with the presence of shallow and contrasted content.
Downloads
References
Banchs, M. (2000). Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las Representaciones Sociales. Papers on Social Representations Peer Reviewed International Journal, 9, 3.1-3.15. http://www.psr.jku.at/PSR2000/9_3Banch.pdF
Barberena, D. (2008) Las representaciones sociales de los alumnos de sexto semestre de bachillerato sobre las carreras de Técnico Superior Universitario en la Universidad Tecnológica de Tulancingo y su repercusión en la matrícula [Tesis de Doctorado, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo]. http://dgsa.uaeh.edu.mx:8080/bibliotecadigital/handle/231104/76
Cruz, F. (2006). Género, psicología y desarrollo rural: La construcción de nuevas identidades - Las repercusiones sociales de las mujeres en el medio rural. Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación. https://www.mapa.gob.es/ministerio/pags/biblioteca/fondo/pdf/87506_all.pdf
Di Giacomo, J. (1987). Teoría y Métodos de Análisis de las
Representaciones Sociales. En Páez, D. y cols, Pensamiento, Individuo
y Sociedad. Cognición y Representación Social (pp. 278-295). Editorial
Fundamentos.
Elizalde, M. y Reyes, H. (2019). Representaciones sociales de la violencia en jóvenes ecuatorianos. Revista de Psicología (PUCP), 37(2), 451-472. https://dx.doi.org/10.18800/psico.201902.004
Ibañez, T. (1988). Ideologías de la vida cotidiana. Psicología de las representaciones sociales. Sendai.
Jodelet, D. (2003). Les représentations sociales. Editorial Presses Universitaires de France.
Jodelet, D. (2015). Représentations sociales et mondes de vie. Les Éditions des Archives contemporaines. https://tinyurl.com/5n7purbt
Jodelet, D. (2020). Las representaciones sociales: un recurso para indagar la
complejidad psicosocial: el caso de la Vejez. Red Sociales, Revista Electrónica del Departamento de Ciencias Sociales, 7(1), 64-75. https://tinyurl.com/ya4zve8f
Lacolla, L. (2012). La representación social que los estudiantes poseen acerca de las reacciones químicas y su incidencia en la construcción del concepto de cambio químico [Tesis de Doctorado, Universidad de Burgos]. https://tinyurl.com/2p827awa
Lynch, G. (2020). La investigación de las Representaciones Sociales: enfoques teóricos e
implicaciones metodológicas. Red Sociales. Revista Electrónica del Departamento de Ciencias Sociales, 07(1). 102-118. https://tinyurl.com/mspxs3bz
Machado, J. (2022). Estas son las carreras online con mayor demanda en las universidades. Primicias. https://www.primicias.ec/noticias/sociedad/creacion-nuevas-carreras-universitarias-senescyt/
Mahauad, M. y Córdova, J. (2015). Análisis de la situación sobre el interés en los estudios agronómicos en el Ecuador. Revista Espacios. 36(22). https://www.revistaespacios.com/a15v36n22/153622E3.html
Materán, A. (2008). Las representaciones sociales: un referente teórico para la investigación educativa. Geoenseñanza, 13(2), 243-248. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36021230010
Mazzitelli, C. (2012). Representaciones acerca de la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias durante la formación docente inicial. Revista Profesorado, 16(3), 1-15. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/43442/25318
MINEDUC. (2015). Manual de orientación vocacional y profesional para los Departamentos de Consejería Estudiantil. Editorial Ministerio de Educación del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/06/A.-Manual-de-OVP.pdf
Navarro, F., Gajardo, F., Falcón, P. y Insúa, E. (2019). Encuentros con la escritura en el ingreso a la educación superior: representaciones sociales de los estudiantes en seis áreas de conocimiento. Ibérica: Revista de la Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos, (38), 75-98. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7203025.pdf
Ortega, D. y Meza, D. (2021). Representaciones sociales sobre la escuela en estudiantes y docentes de la Institución Educativa Morindó Santafé de la ciudad de Montería [Tesis de Maestría, Universidad de Córdoba]. https://tinyurl.com/3vfvjbn9
Piña, J. y Cuevas, Y. (2004). La teoría de las representaciones sociales: Su uso en la investigación educativa en México. Perfiles educativos, 26(105-106), 102-124. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982004000100005&lng=es&tlng=es.
Rateau, P. y Monaco, G. (2013). La Teoría de las Representaciones Sociales:
Orientaciones conceptuales, campos de aplicaciones y método. Revista CES Psicología, 6(1), 22-42. http://www.scielo.org.co/pdf/cesp/v6n1/v6n1a03.pdf
Reigota, M. (2010). Las representaciones sociales como práctica pedagógica cotidiana de la educación ambiental. Investigación y educación ambiental. Apuestas investigativas pertinentes a los campos de reflexión e intervención en educación ambiental. M., Torres C.(coord.). CORANTIOQUIA. Antioquia, Colombia, 71-79.
Torre, T., Munguía, J. y Torres, M. (2018). Representaciones sociales de empleo y desempleo en estudiantes universitarios de Quito, Ecuador. Revista Reflexiones, 97(2), 7-22. https://dx.doi.org/10.15517/rr.v97i2.32704
Urbina, J. y Ovalles, G. (2018). Teoría de las representaciones sociales. Una aproximación al estado del arte en América Latina. Psicogente, 21(40), 518-531. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3088
Zamora, M. (2019). Representaciones sociales de la educación superior, una mirada de jóvenes tepatitlenses [Tesis de Doctorado no publicada]. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (México).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mariela Elizabeth Rivadeneira Arteaga, Leonardo Vicente Vera Viteri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
