Impact of the Infodemia on the Mental Health of Young University Students in Temuco (Chile): An exploratory study
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v10i2.6622Keywords:
Social networks, infodemics, emerging adulthood, self-concept, mental healthAbstract
Social media saw an increase in consumption patterns during the pandemic due to prolonged periods of confinement, particularly among young people. Objective: to understand the impact of the infodemic on the mental health of young people belonging to a Private University in Temuco (Chile), mediated using social networks. Methodologically, a qualitative approach was adopted through an exploratory, transversal, and non-experimental design. The non-probabilistic and intentional sample was made up of 16 students (62.5% women and 37.5% men) belonging to a Private University in Temuco (Chile), with an average age of 22 years, residing in an urban context (68.75%) and rural (31.25%) respectively. Data collection was carried out through semi-structured interviews, whose stories were systematized through content analysis. The results showed that participants used social networks for communication and entertainment. However, they usually prefer in-person contact over virtuality. Furthermore, it was observed that the problematic use of social networks generates confusion and anxiety, establishing the infodemic as an emerging phenomenon. Finally, those young people who significantly used social networks reported feelings of loneliness and lack of social support, reaffirming the need for future research on this topic.
Downloads
References
Abi-Jaoude, E., Naylor, T., y Pignatiello, A. (2020). Smartphones, social media use and youth mental health. Cmaj, 192(6), 136-141. https://doi.org/10.1503/cmaj.190434
Agar N. (2019). How to Be Human in the Digital Economy. [Como ser humano en la economía digital] Cambridge, MA: MIT Press, 2018
Arias, J., y Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación [Archivo PDF]. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w26022w/Arias_S2.pdf
Barrera, A., y Vinet, E. (2017). Adultez Emergente y características culturales de la etapa en universitarios chilenos. Scielo, 35(1), 47-56. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S071848082017000100005&script=sci_arttext&tlng=pt
Basterra, M., y Cabrera, L. (2021). Las redes sociales y su influencia en trastornos como la depresión en los jóvenes. [Tesis de grado]. Repositorio institucional Universidad de La Laguna. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/23966
Bejarano, M. (2016). La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7
Błachnio, A., y Przepiórka, A (2018). Facebook intrusion, fear of missing out, narcissism, and life satisfaction: A cross-sectional study. Psychiatry Research, 259, 514–519. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2017.11.012
Boulianne, S. y Theocharis, Y. (2020). Young people, digital media, and engagement: A meta-analysis of research. Social Science Computer Review, 38(2), pp. 111-127. https://doi.org/10.1177/0894439318814190
Calvo, D., Cano-Orón, L., Llorca-Abad, G. 2022). COVID-19 vaccine disinformation on YouTube: analysis of a viewing network. Communication & Society. 35 (2), 223 - 238. https://doi.org/10.15581/003.35.2.223-238
Calva, D., Galarza, A., y Sare, F. (2019). Las redes sociales y las relaciones interpersonales de las nuevas generaciones de ecuatorianos. Revista Conrado, 15(66), 31-37.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000100031
Carbonell, X. (2018). La Supuesta Adicción a las Redes Sociales. In Estudos sobre as Dependências: Contributos para a Prática (pp. 219–238). Axioma - Publicações da Faculdade de Filosofia. https://doi.org/10.17990/axi/2018_9789726973027_219
Castro, M., y Charry, S. (2019). Autoconcepto y uso de Instagram en estudiantes universitarios. Universidad EAFIT, 1(1), 1-23. http://hdl.handle.net/10784/15885
Cívico, A., Cuevas, N., Colomo, E., y Gabarda, V. (2021). Jóvenes y uso problemático de las tecnologías durante la pandemia: una preocupación familiar. Hachetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, (22), 1204. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2021.i22.1204
Chio, Y. (2020, abril 6). Queman en NL hospital cedido para atender casos de Covid-19. La jornada. https://www.jornada.com.mx/noticia/2020/04/06/estados/queman-hospital-en-nl-cedido-a-atender-casos-de-covid-19-6383
Cortés, M., e Iglesias, M. (2004). Generalidades sobre metodología de la Investigación. [Archivo PDF]. http://www.unacar.mx/contenido/gaceta/ediciones/metodologia_investigacion.pdf
Del Cueto, C., y Viotti, N. (2020). Ni solidarios, ni egoístas. Moralidades prácticas durante la pandemia. Prácticas de oficio. Investigación y reflexión en Ciencias Sociales, (25), 17-17. https://revistas.ungs.edu.ar/index.php/po/article/view/35
Del Prete, A., y Pantoja, S. R. (2020). Las redes sociales virtuales: Espacios de socialización y definición de identidad. Psicoperspectivas, 19(1). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol19-issue1-fulltext-1834
El-Khoury, J., Haidar, R., Kanj, R., Bou, L., y Majari, G. (2021). Characteristics of social media ‘detoxification’ in university students. Libyan Journal of Medicine, 16(1). https://doi.org/10.1080/19932820.2020.1846861
Fernández, M., y Peña, R. (2020). Percepción y uso de las redes sociales por adolescentes. RqR Enfermería Comunitaria, 8(1), 18-30. https://ria.asturias.es/RIA/handle/123456789/13166
Finol, M., y Vera, J. (2020). Paradigmas, enfoques y métodos de investigación: Análisis teórico. Revista Mundo Recursivo, 3(1), 1-24. https://atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/38
Gomez, L., Guasch, F., García, A., Muñoz, A., Moya, A., y Savón, Y. (2020). Un análisis de la percepción del riesgo ante la Covid-19. Ciencia en su PC, 1(2), 1-24. https://www.redalyc.org/journal/1813/181363909001/181363909001.pdf
Gómez, M., Gómez, P., y Valenzuela, B. (2020). Adolescencia y edad adulta emergente frente al COVID-19 en España y República Dominicana. Dialnet, 7(3), pp. 35- 41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7649330
González, F. (2022). El uso de las redes sociales digitales en la trayectoria académica de las y los estudiantes de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Valparaíso [Tesis de pregrado]. Repositorio Institucional Universidad de Valparaíso. https://repositoriobibliotecas.uv.cl/handle/uvscl/12702
Hadjipanayis, A., Efstathiou, E., Altorjai, P., Stiris, T., Valiulis, A., Koletzko, B., y Fonseca, H. (2019). Social media and children: what is the paediatrician’s role?. European journal of pediatrics, 178(10), 1605-1612. https://doi.org/10.1007/s00431-019-03458-w
Huang, C. (2020). A meta-analysis of the problematic social media use and mental health. International Journal of Social Psychiatry. https://doi.org/10.1177/00207640209784
Ibáñez, D. B. (2015). El análisis de contenido. Una introducción a la cuantificación de la realidad. Revista San Gregorio, 26-31. http://www.revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/113
Jakobsson, M., Josefsson, K., Jutengren, G., Sandsjö, L., y Högberg, K. (2019). Sleep duration and sleeping difficulties among adolescents: exploring associations with school stress, self-perception and technology use. Scandinavian journal of caring sciences, 33(1), 197-206. https://doi.org/10.1111/scs.12621
Kaparounaki, C., Patsali, M., Mousa, D., Papadopoulou, E., Papadopoulou, K., y Fountoulakis, K. (2020). University students’ mental health amidst the COVID-19 quarantine in Greece. Psychiatry research, 290, 113111. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113111
Kemp, S. (2023). Digital 2023: Chile. Datareportal. https://datareportal.com/reports/digital-2023-chile
Liu, D., Wright, K., y Hu, B. (2018). A meta-analysis of social network site use and social support. Computers & Education, 127, 201-213. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.08.024
Lopezosa, C. (2020). Entrevista semiestructuradas con NVivo: pasos para un análisis cualitativo eficaz. En Lopezosa, C., Díaz-Noci, J., Codina, L. (Ed). Anuario de Métodos de Investigación en Comunicación Social, n. 1 (88-97). Barcelona. https://repositori.upf.edu/handle/10230/44605
Manterola, C., Quiroz, G., Salazar, P., y García, N. (2019). Metodología de los tipos y diseños de estudio más frecuentemente utilizados en investigación clínica. Revista médica clínica las condes, 30(1), 36-49. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2018.11.005
Martín, D., y Medina, M. (2021). Redes sociales y la adicción al like de la generación z. Revista de comunicación y salud, 11, 55-76. https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e281
Mercado, J., y Coronado, J. (2021). Manual de Temas Nodales de la Investigación Cuantitativa. Un abordaje Didáctico. (1.a ed., Vol. 1). Universidad Pedagógica de Durango. http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/Nodales.pdf
Navarro, R. (2023). The Average Screen Time and Usage by Country. ElectronicsHub. https://www.electronicshub.org/the-average-screen-time-and-usage-by-country/
Ochoa, F., y Barragán, M. (2022). El uso en exceso de las redes sociales en medio de la pandemia. Academo (Asunción), 9(1), 85-92. http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382022000100085
O’Reilly, M. (2020). Social media and adolescent mental health: the good, the bad and the ugly. Journal of Mental Health, 29(2), 200-206. https://doi.org/10.1080/09638237.2020.1714007
Otálvaro Muñoz, A. (2022). Comparación social en redes sociales virtuales, ¿asunto de género?. [Trabajo de grado profesional]. Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. https://hdl.handle.net/10495/32263
Painter, M., y Qiu, T. (2020). Political beliefs affect compliance with COVID-19 social distancing orders. Social Science Research Network. https://doi.org/10.2139/ssrn.3569098
Perez, M. G. P., y Quiroga-Garza, A. (2019). Compulsive use of networking sites, feeling of loneliness and social comparison in young people. REDES: Revista Hispana para el Análisis de Redes Sociales. https://doi.org/10.5565/rev/redes.809
Pertegal, M., Oliva, A., y Rodríguez, A. (2019). Revisión sistemática del panorama de la investigación sobre redes sociales: Taxonomía sobre experiencias de uso. Comunicar, 60, 81-91. https://doi.org/10.3916/C60-2019-08
Puga, J. V., y García, M. C. (2022). La aplicación de entrevistas semiestructuradas en distintas modalidades durante el contexto de la pandemia. Revista Científica Hallazgos21, 7(1), 52-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8474986
Qudah, M., Albursan, I., Bakhiet, S., Hassan, E., Alfnan, A., Aljomaa, S., y AL-khadher, M. (2019). Smartphone Addiction and Its Relationship with Cyberbullying Among University Students. International Journal of Mental Health and Addiction, 17(3), 628–643. https://doi.org/10.1007/s11469-018-0013-7
Quiróz, P. Q. (2020). Fiabilidad de fuentes de internet asociado a la veracidad del conocimiento, en estudiantes. UDELAS, Chiriquí [Tesis de maestria, Universidad Especializada de las Américas]. http://repositorio2.udelas.ac.pa/handle/123456789/365
Ramos-Galarza, C. (2020). Alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1-6. https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336
Restrepo, J., y Quirama, T. (2020). Riesgo de trastorno de la conducta alimentaria y uso de redes sociales en usuarias de gimnasios de la ciudad de Medellín, Colombia. Revista Colombiana de Psiquiatría, 49(3), 162-169. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502020000300162
Ríos, K. (2019). La entrevista semi-estructurada y las fallas en la estructura. La revisión del método desde una psicología crítica y como una crítica a la psicología. Caleidoscopio - Revista Semestral De Ciencias Sociales Y Humanidades, 23(41), 65–91. https://doi.org/10.33064/41crscsh1203
Rodriguez, J., Cárdenas, M., Fraile, M., y Ruge, L. (2023). Efectos del uso de dispositivos tecnológicos en las niñas y los niños entre los 8 y 10 años en el barrio Betania (Bosa) [Trabajo de grado profesional]. Universidad El Bosque. http://hdl.handle.net/20.500.12495/11541.
Stiglic, N., y Viner, R. (2019). Effects of screentime on the health and well-being of children and adolescents: a systematic review of reviews. BMJ Open, 9(1). https://doi.org/10.1136/bmjopen-2018-023191
Sued, G. (2020). El algoritmo de YouTube y la desinformación sobre vacunas durante la pandemia de COVID-19. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7718834
Van Bavel, J., Baker, K., Boggio, P., Capraro, V., Chichocka, A., Cikara, M., Crockett, M., Crum, A., Douglas, K., Druckman, J., Drury, J., Dube, O., Ellemers, N., Finkel, E., Fowler, J., Gelfand, M., Han, S., Haslam, A., Jetten, J., Kitayama, S., Mobbs, D., Napper, L., Packer, D., Pennycook., y Willer, R. (2020). Using social and behavioral science to support COVID-19 pandemic response. Nat Hum Behav 4(5), 460-471. https://www.nature.com/articles/s41562-020-0884-z
Vásquez, G., Urtecho, Ó., Agüero, M., Martínez, M., Paguada, R., Varela, M., y Echenique, Y. (2020). Salud mental, confinamiento y preocupación por el coronavirus: Un estudio cualitativo. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 54(2), e1333-e1333. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8147194
Viorato, N., y Reyes, V. (2019). La ética en la investigación cualitativa. Revista CuidArte, 8(16). https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2019.8.16.70389
Yeomans, M., Martínez, J., y Silva, A. (2021). Emotional exhaustion in Chilean higher education students during the pandemic: analysis by gender. Psychol Educ, 2021, 1. https://www.researchgate.net/profile/Maria-Yeomans-Cabrera/publication/356194062_Emotional_exhaustion_in_Chilean_higher_education_students_during_the_pandemic_analysis_by_gender/links/619186f0d7d1af224bef6a8e/Emotional-exhaustion-in-Chilean-higher-education-students-during-the-pandemic-analysis-by-gender.pdf
Zabaleta, F. (2017, marzo 31). Estudio revela alta dependencia de los adolescentes chilenos con internet y las redes sociales. Pontificia Universidad Católica de Chile. https://www.uc.cl/noticias/estudio-revela-alta-dependencia-de-los-adolescentes-chilenos-con-internet-y-las-redes-sociales/
Zeeni, N., Doumit, R., Abi Kharma, J., y Sanchez, M. (2018). Media, technology use, and attitudes: Associations with physical and mental well-being in youth with implications for evidence-based practice. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 15(4), 304-312. https://doi.org/10.1111/wvn.12298
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lic. Dayanne González Navarro, Lic. Nicolás González Riffo, Lic. Cristian Ortiz Palacios, Lic. Vicente Ortiz Gutiérrez, Dr. Eduardo Sandoval-Obando

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
