Impact of the Infodemia on the Mental Health of Young University Students in Temuco (Chile): An exploratory study

Authors

  • Dayanne González Navarro Universidad Autónoma de Chile
  • Nicolás González Riffo Universidad Autónoma de Chile
  • Cristian Ortiz Palacios Universidad Autónoma de Chile
  • Vicente Ortiz Gutiérrez Universidad Autónoma de Chile
  • eduardo sandoval-obando Universidad Autónoma de Chile

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v10i2.6622

Keywords:

Social networks, infodemics, emerging adulthood, self-concept, mental health

Abstract

Social media saw an increase in consumption patterns during the pandemic due to prolonged periods of confinement, particularly among young people. Objective: to understand the impact of the infodemic on the mental health of young people belonging to a Private University in Temuco (Chile), mediated using social networks. Methodologically, a qualitative approach was adopted through an exploratory, transversal, and non-experimental design. The non-probabilistic and intentional sample was made up of 16 students (62.5% women and 37.5% men) belonging to a Private University in Temuco (Chile), with an average age of 22 years, residing in an urban context (68.75%) and rural (31.25%) respectively. Data collection was carried out through semi-structured interviews, whose stories were systematized through content analysis. The results showed that participants used social networks for communication and entertainment. However, they usually prefer in-person contact over virtuality. Furthermore, it was observed that the problematic use of social networks generates confusion and anxiety, establishing the infodemic as an emerging phenomenon. Finally, those young people who significantly used social networks reported feelings of loneliness and lack of social support, reaffirming the need for future research on this topic.

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Author Biographies

Dayanne González Navarro, Universidad Autónoma de Chile

1Escuela de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades - Universidad Autónoma de Chile (Temuco, Chile).

2Grupo de Investigación en Ciencias Sociales (GICS), Universidad Autónoma de Chile (Temuco, Chile).

Nicolás González Riffo, Universidad Autónoma de Chile

1Escuela de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades - Universidad Autónoma de Chile (Temuco, Chile).

2Grupo de Investigación en Ciencias Sociales (GICS), Universidad Autónoma de Chile (Temuco, Chile).

Cristian Ortiz Palacios, Universidad Autónoma de Chile

1Escuela de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades - Universidad Autónoma de Chile (Temuco, Chile).

2Grupo de Investigación en Ciencias Sociales (GICS), Universidad Autónoma de Chile (Temuco, Chile).

Vicente Ortiz Gutiérrez, Universidad Autónoma de Chile

1Escuela de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades - Universidad Autónoma de Chile (Temuco, Chile).

2Grupo de Investigación en Ciencias Sociales (GICS), Universidad Autónoma de Chile (Temuco, Chile).

eduardo sandoval-obando, Universidad Autónoma de Chile

Psicólogo, Magíster en Educación; Doctor en Ciencias Humanas y Postdoctorado en Desarrollo Evolutivo

1Escuela de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades - Universidad Autónoma de Chile (Temuco, Chile).

2Grupo de Investigación en Ciencias Sociales (GICS), Universidad Autónoma de Chile (Temuco, Chile).

3Instituto Iberoamericano de Desarrollo Sostenible, Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades – Universidad Autónoma de Chile (Temuco, Chile).

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Published

2025-07-23