Webinar as a formal and non-formal training resource, case: graduates in executive secretariat

Authors

  • Juan Carlos Morales Intriago Docente Universidad Técnica de Manabí
  • Mayra Elizabeth García Castro Estudiante Carrera Secretariado Ejecutivo
  • Iván Gasendy Arteaga Pita Docente Universidad Técnica de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v1i3.759

Keywords:

Webinars, virtual environments, information skills, collaborative work.

Abstract

With rapid technological advances in all areas of knowledge, ways of communicating have evolved in terms of media, channels and support, which has allowed the creation of tools that optimize processes of vocational training, whether formal or informal. Webinars or web seminars evolve traditional way of organizing events such as workshops, seminars or conferences. This work demonstrates the benefits of training processes set in Webinar, as a generator of information skills and cooperative work for transverse support of all sciences and for the transfer of science a nd technology between researchers, in order to provide solutions benefit of the community The methodology has a qualitative - quantitative approach based on the descriptive method to determine factors such as availability of resources, connectivity, accessib ility, applications, accompaniment, among other indicators, so that an integral look at the training process set in Webinar was achieved. As a case study of professionals in the Executive Secretariat. The results of the research demonstrate how users of these virtual environments significantly improve their individual and collective performance in their professional activities. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Area, M. (2009). Introducción a la Tecnología Educativa. Universidad de La Laguna España.

Angrigiani, C. (2015). Los webinars como herramienta de promoción y comunicación Su aporte a la gestión de control de calidad de empresas y productos turísticos. AVIR Argentina

Bartolomé, A. (2004). Blended Learning. Conceptos básicos. Revista de Medios Y Educación, 23.7–20. Retrieved from http://www.scielo.org.ve/scieloOrg/php/reflinks.php?refpid=S13160087201100010000200001&pid=S1316-00872011000100002&lng=es

Cadavieco, J. F. (2013). Beneficios del m-learning en la Educación Superior Benefits of mlearning in higher education, 31, 211–234.

Carlos, R. (2011). Tendencias actuales en el uso del B-Learning: Un análisis en el contexto del tercer congreso virtual Iberoamericano sobre la calidad en educación a distancia. Retrieved from http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S131600872011000100002&script=sci_artte xt

Cejudo, M. del C. L., El, P., & En, A. (2008). Blended Learning para el aprendizaje en nuevas tecnologías aplicadas a la educación.

Cecilia, D., & Angrigiani, G. (n.d.). Los webinars como herramienta de promoción y comunicación, 1–14.

Cordova, R. S. (2011). La enseñanza de la física mediante un aprendizaje significativo y cooperativo en Blended Learning. Universidad de Burgos.

Fabio, H., & Giraldo, H. (2006). Implementación de B-learning y la Estrategia de Formación por Proyectos para Generar Soluciones Educativas para el Desarrollo de Competencias.

Hermann, A. (2011). La Docencia en Entornos Virtuales de Aprendizaje. Red Iberoamericana de Pedagogía Quito Ecuador.

Hermann, A. (2013). Pedagogía del ciberespacio: hacia la construcción de un conocimiento colectivo en la sociedad red. Red Iberoamericana de Pedagogía Quito Ecuador.

Herrera Susana & Fennema Martha. (2011). Tecnologías Móviles Aplicadas a la Educación Superior. Retrieved from http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/18718/Documento_completo.pdf?seq uence=1

Jabary, I. (n.d.). G-learning: la nueva formación en habilidades. Noviembre de 2011. Retrieved from http://www.equiposytalento.com/tribunas/gamelearn/g-learning-lanueva-formacion-en-habilidades

Machuca A. & Mario. (2001) ¿e-learning es para usted?, Revista
NET@, Recuperado el 2002 de: http://www.teleddes.org/deinteres/e_learning.html

Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. (B. I. Educativa, Ed.). Estados Unidos.

Quirós Leiva, D. O. (2011). C-learning aprendizaje comunitario, & software social. Universidad Estatal a Distancia - Mexico. Retrieved from http://www.slideshare.net/quirosleiva/clearning-aprendizaje-comunitario-softwaresocial

Ruiz, C., & Análisis, U. (2011). Tendencias actuales en el uso del B-Learning, 26, 9–30.

Sampieri, R. H. (2010). Metodología de la Investigación. (M. G. Hill, Ed.) (Quinta). Mexico.

Sangra, A. (2000). Aprender en la virtualidad. Editorial Gedisa España.

Tajer, Carlos D. (2009). Las revistas científicas, la inteligencia colectiva y los prosumidores digitales. La cardiología en la era de las redes sociales. Buenos Aires: Rev. argent. cardiol. v.77 n.5 Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-37482009000500017

Villar, G. (2008). Evaluacion de Cursos Virtuales Un Modelo, 44. Retrieved from http://www.oei.es/tic/villar.pdf

Published

2017-07-03