Breakthrough digital among students of urban and rural area, starting from the standard minimum digital knowledge proposed by Unesco
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v2i2.852Keywords:
Digital divide, SDM, TICS, Information competences, Computer skillsAbstract
The Digital culture has transformed communication processes and everyday interactions, both teacher s and students increasingly use mobile devices to manipulate digital resources such as: social networks, e - mail, educational platforms, databases, forums, among a myriad of applications For educational, communication or entertainment purposes. The objective of this study is to analyze the (SDM) Minimum Digital Knowledge that the upper level students must possess to perform their academic training tasks, as well as to estimate the digital divide between students who come from the rural area and the urban are a. The research is developed through the explanatory method. The design contemplates two stages: In the first one a documentary analysis was made, to base with theories the present work. In the second, the tab of digital knowledge schemes was applied based on the coincidences between reference frameworks proposed by Ramírez and Casillas (2015), considering only the indicators proposed by UNESCO, to identify the SDM and to determine the digital divide between students Of the career of Executive Secretariat o f the Technical University of Manabí coming from the indicated geographic areas. The study allowed to identify the levels of minimum digital competences, to establish and analyze the digital divide, to finally propose alternatives that will reduce this gap and enhance these new scenarios of education.Downloads
Download data is not yet available.
References
Baca, A., Carpio, P., Plutarco, C., Calles, E., Hidalgo, D. M., & Federal, D. (2015). Competencias docentes digitales: propuesta de un perfil digital teaching skills : a profile. Revista de Medios Y Educación, 235–248.
ECDL (2007). European Computer Driving Licence /International Computer Driving Licence Syllabus Version 5.0 Recuperado de: http://www.ecdl.org/programmes/media/ECDL_ICDL_Syllabus_Version_51.pdf
Ferreira, C., García, K., Macías, L., Pérez, A., & Tomsich, C. (2013). Mujeres y hombres del Ecuador en Cifras III serie información estratégica. Inec (p. 184).
ISTE. (2012). National Educational Technology Standards. Recuperado el 13 de Enero de 2016, de https://www.iste.org/
Lara, J. F., Aguayo, U. F., Ignacio, A., & Melo, C. (2017). Saberes digitales de los estudiantes de educación básica. (Secretaría de Educación de Veracruz, Ed.) (1st ed.).
INEC. (2016). Tecnologías de la Información y Comunicaciones ( TIC ´ S ) 2016, 39. Retrieved from http://www.ecuadorencifras.gob.ec/tecnologias-de-la-informacion-y-comunicacion-tic/
OCDE. (2010). Traducción de "Working Papel 21st Century Skills and Competences for New Millenium Learners in OCDE Countries (EDU Working paper no. 41). París: Instituto de Tecnologías Educativas.
Ramirez, A., Morales, A., & Olguín, P. (2015). Marcos de referencia de saberes digitales. Edmetic, 4, 112–136.
Ramírez, A., & Casillas, M. (2012) Matices y tonalidades de la brecha digital de estudiantes y profesores Universitarios. Universidad Veracruzana.
Ramírez, A., Casillas, M., & Ojeda, M. (2013). Brecha digital entre estudiantes y profesores de la Universidad Veracruzana: capital cultural; trayectorias escolares y desempeño académico; y grado de apropiación tecnológica. Recuperado de http://www.uv.mx/blogs/brechadigital/files/2013/08/proyecto_brecha_d igital_2013_11.pdf
UNESCO. (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. Londres: UNESCO. Recuperado de http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf
ECDL (2007). European Computer Driving Licence /International Computer Driving Licence Syllabus Version 5.0 Recuperado de: http://www.ecdl.org/programmes/media/ECDL_ICDL_Syllabus_Version_51.pdf
Ferreira, C., García, K., Macías, L., Pérez, A., & Tomsich, C. (2013). Mujeres y hombres del Ecuador en Cifras III serie información estratégica. Inec (p. 184).
ISTE. (2012). National Educational Technology Standards. Recuperado el 13 de Enero de 2016, de https://www.iste.org/
Lara, J. F., Aguayo, U. F., Ignacio, A., & Melo, C. (2017). Saberes digitales de los estudiantes de educación básica. (Secretaría de Educación de Veracruz, Ed.) (1st ed.).
INEC. (2016). Tecnologías de la Información y Comunicaciones ( TIC ´ S ) 2016, 39. Retrieved from http://www.ecuadorencifras.gob.ec/tecnologias-de-la-informacion-y-comunicacion-tic/
OCDE. (2010). Traducción de "Working Papel 21st Century Skills and Competences for New Millenium Learners in OCDE Countries (EDU Working paper no. 41). París: Instituto de Tecnologías Educativas.
Ramirez, A., Morales, A., & Olguín, P. (2015). Marcos de referencia de saberes digitales. Edmetic, 4, 112–136.
Ramírez, A., & Casillas, M. (2012) Matices y tonalidades de la brecha digital de estudiantes y profesores Universitarios. Universidad Veracruzana.
Ramírez, A., Casillas, M., & Ojeda, M. (2013). Brecha digital entre estudiantes y profesores de la Universidad Veracruzana: capital cultural; trayectorias escolares y desempeño académico; y grado de apropiación tecnológica. Recuperado de http://www.uv.mx/blogs/brechadigital/files/2013/08/proyecto_brecha_d igital_2013_11.pdf
UNESCO. (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. Londres: UNESCO. Recuperado de http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf
Published
2017-08-23
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2017 Soraya Feliz Cedeño Alcívar, Freya Hernández, Juan Carlos Morales Intriago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
