University radios in Manabí: experiences and adaptation to the digital convergence scenario
DOI:
https://doi.org/10.33936/rehuso.v2iESPECIAL.999Keywords:
university radio, journalism training, alternative communication, digital convergenceAbstract
Five higher education institutions from the province of Manabí have ventured into the field of social media, where radio is the main actor. This situation has generated a series of diverse and enriching experiences for the members of their educational communities; somet hing that, to date, has not been well studied. This work delves into these practices, in order to identify and describe the models, functions and their adaptation to the digital convergence scenario. For this purpose, we applied structured interviews to the directors or managers of university radios in Manabí, and analyzed the digital platforms they have available; clearly identifying that each university has developed its own media according to its relation with educational processes, context, institutional needs and constraints; likewise, we identified a slow and uneven adaptation tocyberspace in Manabi's university radios. Regarding this point, more emphasis should be placed on promoting them as learning scenarios and media actors at the regional, nation al and global context.Downloads
Download data is not yet available.
References
Aguirre, C., Odriozola, J., & Bernal, J. (2015). Multimedialidad, interactividad e hipertextualidad en los cibermedios ecuatorianos: un análisis de calidad ciberperiodística. Convergencias Comunicativas: Mutaciones de la cultura y del poder, 486-499. Obtenido de http://dspace.uhemisferios.edu.ec:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/429/LibroActasFelafacs2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Aguaded, I., & Martín-Pena, D. (2014). Educomunicación y radios universitarias: panorama internacional y perspectivas futuras. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (124), 65-72. Obtenido de http://chasqui.ciespal.org/index.php/chasqui/article/view/20/html_37
Caicedo, J. (2017). La experiencia pedagógica con la radiofonía experimental en la Escuela de Comunicación Social de la Universidad del Valle (Colombia). Revista Nexus Comunicación, (21), 114-141.
Carmona, M. (2002). Los medios de comunicación masiva en Nuevo León (Tesis doctoral) Universidad Autónoma de Nuevo León, México.
Casajús, L. (2015). Radios universitarias y redes sociales. Análisis de la gestión de contenidos de la radio universitaria española en las redes sociales (Tesis doctoral) Universitat Jaume I, España.
CORDICOM (2015). Registro Público de Medios. Consultado el 30/05/2017 de: http://www.cordicom.gob.ec/rpm/
Domínguez, A., Negrín, M., & Fernández, A. (2017). Radio, enseñanza superior y formación periodística: un estudio desde la Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil. Yachana Revista Científica, 5(2), 118-128. Obtenido de http://revistas.ulvr.edu.ec/index.php/yachana/article/view/383
Drulă, G. (2015). Formas de la convergencia de medios y contenidos multimedia: Una perspectiva rumana. Comunicar, 22(44) 131-140. Obtenido de http://www.redalyc.org/html/158/15832806014/
Fidalgo, D. (2009). Las radios universitarias en España: transformación al mundo digital. Telos (80), 124-137.
INEC (2010). Censo de Población y Vivienda.
Jenkins, H. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Martín-Pena, D. (2013). Radios universitarias en España: plataformas de comunicación interactiva y redes de colaboración. (Tesis doctoral) Universidad de Huelva, España.
Martín-Pena, D., Parejo, C., & Vivas, M. (2016). La radio universitaria: gestión de la información, análisis y modelos de organización. Barcelona: Gedisa.
Mullo-López, A. H., Yaguana-Romero, H. A., & Alvarez-Garzón, L. C. (2017). Contenido y estructura de la radio universitaria de Ecuador en el contexto analógico y digital. Razón y Palabra, 21(3_98), 118-149. Obtenido de http://revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1048
Ortiz, M., Marta-Lazo, C., & Martín-Pena, D. (2016). La formación de competencias profesionales en los estudiantes de Comunicación Social de las emisoras universitarias en España y Portugal: situación y resultados asimétricos. Signo y Pensamiento, 35(68). Obtenido de http://www.redalyc.org/html/860/86046683002/
Pinto, R., Martín-Pena, D., & Vivas, A. (2016) La radio universitaria como formador de profesionales. Análisis de la relación entre los títulos de grado la radio universitaria española. Revista General de Información y Documentación. 26 (1), 221-248. Obtenido de https://search.proquest.com/openview/08674fb0d53dbb13ab2cdc7efd0934ef/1?pq-origsite=gscholar&cbl=54636
Piñeiro, T. y Ramos, F. (2011). Potencialidades educativas de las webradios universitarias: una aproximación desde la perspectiva de docentes y discentes. Redmarka, 6, 85-112.
Pisco, G. (2016) Signos, cultura y comunicación. Una aproximación icónica a la identidad montuvia manabita. En Barredo, D., & Henríquez, P. Reflexiones desde la comunicación y la cultura: medios, identidades, formación, 61. Manta: Mar Abierto.
Prata, N. (2008). Webradio: Novos Géneros, Novas Formas de Interacção. (Tesis doctoral) Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil.
Rivera, D. (2016). Ecuador. En Salaverría, R. (Ed.). Ciberperiodismo en Iberoamérica. 129-144. Barcelona: Ariel.
Rubio, A. B. (2014). La radio universitaria, ¿una mezcla de experiencia, juventud y tecnología? Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (126), 66-75. Obtenido de http://chasqui.ciespal.org/index.php/chasqui/article/view/267
Sauls, S. (2000). The Culture of American College Radio. Iowa: Iowa State University Press.
Vázquez, M. (2015). La radio universitaria en Iberoamérica: trascendencia y retos. Comunicación y Medios, (31), 151-170. Obtenido de http://www.revistaestudiosarabes.uchile.cl/index.php/RCM/article/viewArticle/36162
Vázquez, M. (2012). La radio universitaria en México y España. Estudio de la participación y formación de los jóvenes. (Tesis doctoral) Universitat Pompeu Fabra, España
Villanueva, C. (2015) La función social de la radio universitaria en México: el caso de la radiodifusión estudiantil de la ciudad de Monterrey, Nuevo León. (Tesis doctoral) Universidad Complutense de Madrid, España.
Yaguana, H., & Aguiló, J. (2014) La radio universitaria ecuatoriana, un nuevo reto para un nuevo tiempo. En Martín-Pena, D. y Ortiz Sobrino, (Eds.) Las radios universitarias en América y Europa. Madrid: Fragua.
Aguaded, I., & Martín-Pena, D. (2014). Educomunicación y radios universitarias: panorama internacional y perspectivas futuras. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (124), 65-72. Obtenido de http://chasqui.ciespal.org/index.php/chasqui/article/view/20/html_37
Caicedo, J. (2017). La experiencia pedagógica con la radiofonía experimental en la Escuela de Comunicación Social de la Universidad del Valle (Colombia). Revista Nexus Comunicación, (21), 114-141.
Carmona, M. (2002). Los medios de comunicación masiva en Nuevo León (Tesis doctoral) Universidad Autónoma de Nuevo León, México.
Casajús, L. (2015). Radios universitarias y redes sociales. Análisis de la gestión de contenidos de la radio universitaria española en las redes sociales (Tesis doctoral) Universitat Jaume I, España.
CORDICOM (2015). Registro Público de Medios. Consultado el 30/05/2017 de: http://www.cordicom.gob.ec/rpm/
Domínguez, A., Negrín, M., & Fernández, A. (2017). Radio, enseñanza superior y formación periodística: un estudio desde la Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil. Yachana Revista Científica, 5(2), 118-128. Obtenido de http://revistas.ulvr.edu.ec/index.php/yachana/article/view/383
Drulă, G. (2015). Formas de la convergencia de medios y contenidos multimedia: Una perspectiva rumana. Comunicar, 22(44) 131-140. Obtenido de http://www.redalyc.org/html/158/15832806014/
Fidalgo, D. (2009). Las radios universitarias en España: transformación al mundo digital. Telos (80), 124-137.
INEC (2010). Censo de Población y Vivienda.
Jenkins, H. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Martín-Pena, D. (2013). Radios universitarias en España: plataformas de comunicación interactiva y redes de colaboración. (Tesis doctoral) Universidad de Huelva, España.
Martín-Pena, D., Parejo, C., & Vivas, M. (2016). La radio universitaria: gestión de la información, análisis y modelos de organización. Barcelona: Gedisa.
Mullo-López, A. H., Yaguana-Romero, H. A., & Alvarez-Garzón, L. C. (2017). Contenido y estructura de la radio universitaria de Ecuador en el contexto analógico y digital. Razón y Palabra, 21(3_98), 118-149. Obtenido de http://revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1048
Ortiz, M., Marta-Lazo, C., & Martín-Pena, D. (2016). La formación de competencias profesionales en los estudiantes de Comunicación Social de las emisoras universitarias en España y Portugal: situación y resultados asimétricos. Signo y Pensamiento, 35(68). Obtenido de http://www.redalyc.org/html/860/86046683002/
Pinto, R., Martín-Pena, D., & Vivas, A. (2016) La radio universitaria como formador de profesionales. Análisis de la relación entre los títulos de grado la radio universitaria española. Revista General de Información y Documentación. 26 (1), 221-248. Obtenido de https://search.proquest.com/openview/08674fb0d53dbb13ab2cdc7efd0934ef/1?pq-origsite=gscholar&cbl=54636
Piñeiro, T. y Ramos, F. (2011). Potencialidades educativas de las webradios universitarias: una aproximación desde la perspectiva de docentes y discentes. Redmarka, 6, 85-112.
Pisco, G. (2016) Signos, cultura y comunicación. Una aproximación icónica a la identidad montuvia manabita. En Barredo, D., & Henríquez, P. Reflexiones desde la comunicación y la cultura: medios, identidades, formación, 61. Manta: Mar Abierto.
Prata, N. (2008). Webradio: Novos Géneros, Novas Formas de Interacção. (Tesis doctoral) Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil.
Rivera, D. (2016). Ecuador. En Salaverría, R. (Ed.). Ciberperiodismo en Iberoamérica. 129-144. Barcelona: Ariel.
Rubio, A. B. (2014). La radio universitaria, ¿una mezcla de experiencia, juventud y tecnología? Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (126), 66-75. Obtenido de http://chasqui.ciespal.org/index.php/chasqui/article/view/267
Sauls, S. (2000). The Culture of American College Radio. Iowa: Iowa State University Press.
Vázquez, M. (2015). La radio universitaria en Iberoamérica: trascendencia y retos. Comunicación y Medios, (31), 151-170. Obtenido de http://www.revistaestudiosarabes.uchile.cl/index.php/RCM/article/viewArticle/36162
Vázquez, M. (2012). La radio universitaria en México y España. Estudio de la participación y formación de los jóvenes. (Tesis doctoral) Universitat Pompeu Fabra, España
Villanueva, C. (2015) La función social de la radio universitaria en México: el caso de la radiodifusión estudiantil de la ciudad de Monterrey, Nuevo León. (Tesis doctoral) Universidad Complutense de Madrid, España.
Yaguana, H., & Aguiló, J. (2014) La radio universitaria ecuatoriana, un nuevo reto para un nuevo tiempo. En Martín-Pena, D. y Ortiz Sobrino, (Eds.) Las radios universitarias en América y Europa. Madrid: Fragua.
Downloads
Published
2017-11-06
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2017 Juan Pablo Trámpuz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.