Epistemological that based on didactic approach of social discipline reflections from civic education in cuban basic secondary education

Authors

  • Arianne Wilson Rodríguez Universidad de Las Tunas
  • Roberto Fernández Naranjo Universidad de Las Tunas

DOI:

https://doi.org/10.33936/rehuso.v2i3.1054

Keywords:

Social Discipline;epistemology;Civics

Abstract

The article discusses the main epistemological concepts that sup port the didactic approach to social discipline, in the context of the process of learning of Civic Education in Secondary Education Basic Cuban; this is a social demand, to counteract the various manifestations of indiscipline social taking place in conte mporary Cuban context. As the Civics an environment conducive to the formation of social discipline for being civic education training its main goal and social custom that the Ministry of Education aims with their stay in the school curriculum space. The a pproach is from the Pedagogical Sciences, as is the Philosophy of Education Sociology of Education, the Teaching of Civic Education, Psychology and civic education as a scientific discipline. The main epistemological reflections are made from the hard core of these sciences when looking for discipline indiscipline relationship in the contemporary social context and the role of adolescents in the process of social construction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbagnano, N. (2004). Historia de la filosofía, La Habana: Félix Varela.

Agustinus, A. (1995). Textos escogidos. Quito: Libresa.

Al- Farabi. (2003). Obras filosóficas y políticas. Madrid: Trotta.

Al- Farabi, (1953). Catálogo de las ciencias. Madrid: Trotta.

Al- Farabi (1952). Tratado sobre la música. Barcelona: Juan Oliveres.

Al- Farabi (1958). Información acerca del camino de la felicidad. Madrid: Trota

Aquino, T. (1995). La escolástica en el medioevo. Quito: Libresa.

Averroes (1998). Exposición de la República de Platón 5ª Edición, Madrid: Tecnos.

Beuchot, M. (2013). Historia de la filosofía medieval. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Bodo, G. F. (1996). Pensamiento científico. Buenos Aires: Prociencia CONICET.

Chalmers, A. (1988). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia?. Buenos Aires: Siglo XXI.

Corbin, H., Yahia, O., Hossein Nasr, S. (1978). La filosofía islámica desde sus orígenes hasta la muerte de Averroes. En B. Parain, Historia de la filosofía: Del mundo romano al Islam medieval (págs. 236-359). México: Siglo XXI.

Escobar Gómez, S. (2006). Abu Bakr Muhammad B. Zakariyya Al-Rázi: vida, pensamiento y obra. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Gálves, J. (2010). Historia de la Filosofía- La filosofía medieval. La filosofía árabe, judía y escolástica. Quito: JG.

Hathout, H. (1998) La entrada al Islam. Los Ángeles: Multimedia Vera Internacional.

Heidegger, M. (1960). Sendas perdidas. Buenos Aires: Losada.

Hirschberger, J.; Ros, A. (2013). Breve historia de la filosofía. Madrid: Herder.

Horkheimer, M., & Adorno, T. (1998). La dialéctica de la ilustración. Valladolid: Trotta.

Jolivet, J. (1974). La filosofía medieval en Occidente. Madrid: Siglo XXI.

Marías, J. (2014). Historia de la filosofía. Madrid: Larousse.

Otto, R. (1965). Lo Santo- Lo Racional y lo Irracional en la idea de Dios. Madrid: Revista de occidente.
Popper, K., & Lorenz, K. (2000). El porvenir está abierto. Barcelona: Tusquets .

Saranyana, J. (2010). Breve historia de la filosofía medieval. Madrid: EUNSA.

Published

2017-12-01