Children's theater as a didactic strategy for the development of oral expression in children
El teatro infantil como estrategia didáctica para el desarrollo de la expresión oral en los niños
DOI:
https://doi.org/10.33936/cognosis.v9iEE2.7624Abstract
The objective of this research is to determine the contribution of children's theater for the development of oral expression in 4-year-old children of the Ocho de Enero Educational Unit. For this purpose, theoretical, empirical, mathematical and/or statistical methods were used, through a mixed approach that allowed to deepen in the core aspects of the research; an observation form was applied to 21 children and surveys to 2 teachers where descriptive statistics were used for the analysis. It was determined that theater is a contribution to the development of children's oral expression. It is concluded that theater, in addition to being a didactic strategy that contributes and promotes the development of oral expression, enables children to express their personality, exercising their memory and promoting the development of motor skills.
KEYWORDS: didactic strategy; oral expression; children; children's theater.
Downloads
References
Bloom, L. (1980). Language development, language disorders, and learning disabilities. Bulletin of the Orton Society, (30), 115-133. https://www.jstor.org/stable/23769970
Bresler, L. (2009). International Handbook of Research in Arts Education (Eds.), (pp. 39–81). New York: Peter Lang. https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4020-3052-9
Corral Fullá, A. (2013). El teatro en la enseñanza de lenguas extranjeras. La dramatización como modelo y acción. Didáctica. Lengua y Literatura, (25), 117-134. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/178547
Dorado, M. (2016). La implementación de las bellas artes en la enseñanza de segundas lenguas. [Tesis de maestría en artes, University of Colorado]. Colorado.
Hagglund, K. (1985) Teatro infantil y juvenil en Suecia: Una visión Contemporánea. Capítulo del Boletín Iberoamericano de Teatro para la Infancia y la Juventud. Núm. 40, Enero-Marzo. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc8g966
Hagglund, K. (2001). Ester Boman, Tyringe, Helpension och teatern 1909–1936, [Doctoral Thesis, University of Stockholm]. Stockholm.
Jiménez González, A. & Robles Zepeda, F. J. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. Revista EDUCATECONCIENCIA, 9 (10), 106-113. https://doi.org/10.58299/edu.v9i10.218
Martínez Chepe, A. C., Tocto Tomapasca, C., & Palacios Ladines, L. G. (2015). La expresión oral en los niños y los cuentos. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 4(2), 104-114. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5487165
Motos, T. (2009). “El teatro en la educación secundaria: fundamentos y retos. Revista virtual: Creatividad y Sociedad, (14), 1-35. http://creatividadysociedad.com/creatividad-y-teatro
Orozco, Z (2012). El teatro como estrategia didáctica para mejorar la autorregulación de la conducta en niños con TDAH. Revista Escenarios, 10(1), 69-82. http://repositorio.uac.edu.co/handle/11619/1613
Palomo Ruano, F. (2016) El teatro y sus aplicaciones didácticas en la enseñanza del FLE. Claves pedagógicas, sociales y lingüísticas. Balance de una experiencia llevada a cabo en Educación Secundaria [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/44932
Reason, M, & Schuitema, K. (2021) Theater for Children and Young People. In: Montgomery, Heather, (ed.) Oxford Bibliographies in Childhood Studies. New York, Oxford University Press.
Reina, C. (2009). El teatro infantil. Innovación y experiencias educativas. ISSN 1988-6047.
Sapir, E. (1981). El lenguaje: introducción al estudio del habla. Fondo de Cultura Económica de España. Edición 10. Traducción de Margit Frenk, Antonio Alatorre. Madrid.
Valle, A., González Cabanach, R., Cuevas González, L. M., & Fernández Suárez, A. P. (1998). Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista de Psicodidáctica, (6), 53-68. https://www.redalyc.org/pdf/175/17514484006.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Beatriz del Consuelo Baque Lino, Yulexy Navarrete Pita, Leonardo Fabricio Chica Chica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.