Children's theater as a didactic strategy for the development of oral expression in children

El teatro infantil como estrategia didáctica para el desarrollo de la expresión oral en los niños

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/cognosis.v9iEE2.7624

Abstract

The objective of this research is to determine the contribution of children's theater for the development of oral expression in 4-year-old children of the Ocho de Enero Educational Unit. For this purpose, theoretical, empirical, mathematical and/or statistical methods were used, through a mixed approach that allowed to deepen in the core aspects of the research; an observation form was applied to 21 children and surveys to 2 teachers where descriptive statistics were used for the analysis. It was determined that theater is a contribution to the development of children's oral expression. It is concluded that theater, in addition to being a didactic strategy that contributes and promotes the development of oral expression, enables children to express their personality, exercising their memory and promoting the development of motor skills.

KEYWORDS: didactic strategy; oral expression; children; children's theater.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz del Consuelo Baque Lino, Facultad de Posgrado. Universidad Técnica de Manabí, Ecuador.

Estudiante de Posgrado. Maestría académica con trayectoria profesional en Educación Inicial. 

Yulexy Navarrete Pita, Departamento de Didáctica para la Educación Básica e Inicial. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

Docente.              

Leonardo Fabricio Chica Chica, Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

Docente. 

References

Bloom, L. (1980). Language development, language disorders, and learning disabilities. Bulletin of the Orton Society, (30), 115-133. https://www.jstor.org/stable/23769970

Bresler, L. (2009). International Handbook of Research in Arts Education (Eds.), (pp. 39–81). New York: Peter Lang. https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4020-3052-9

Corral Fullá, A. (2013). El teatro en la enseñanza de lenguas extranjeras. La dramatización como modelo y acción. Didáctica. Lengua y Literatura, (25), 117-134. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/178547

Dorado, M. (2016). La implementación de las bellas artes en la enseñanza de segundas lenguas. [Tesis de maestría en artes, University of Colorado]. Colorado.

Hagglund, K. (1985) Teatro infantil y juvenil en Suecia: Una visión Contemporánea. Capítulo del Boletín Iberoamericano de Teatro para la Infancia y la Juventud. Núm. 40, Enero-Marzo. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc8g966

Hagglund, K. (2001). Ester Boman, Tyringe, Helpension och teatern 1909–1936, [Doctoral Thesis, University of Stockholm]. Stockholm.

Jiménez González, A. & Robles Zepeda, F. J. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. Revista EDUCATECONCIENCIA, 9 (10), 106-113. https://doi.org/10.58299/edu.v9i10.218

Martínez Chepe, A. C., Tocto Tomapasca, C., & Palacios Ladines, L. G. (2015). La expresión oral en los niños y los cuentos. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 4(2), 104-114. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5487165

Motos, T. (2009). “El teatro en la educación secundaria: fundamentos y retos. Revista virtual: Creatividad y Sociedad, (14), 1-35. http://creatividadysociedad.com/creatividad-y-teatro

Orozco, Z (2012). El teatro como estrategia didáctica para mejorar la autorregulación de la conducta en niños con TDAH. Revista Escenarios, 10(1), 69-82. http://repositorio.uac.edu.co/handle/11619/1613

Palomo Ruano, F. (2016) El teatro y sus aplicaciones didácticas en la enseñanza del FLE. Claves pedagógicas, sociales y lingüísticas. Balance de una experiencia llevada a cabo en Educación Secundaria [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/44932

Reason, M, & Schuitema, K. (2021) Theater for Children and Young People. In: Montgomery, Heather, (ed.) Oxford Bibliographies in Childhood Studies. New York, Oxford University Press.

Reina, C. (2009). El teatro infantil. Innovación y experiencias educativas. ISSN 1988-6047.

Sapir, E. (1981). El lenguaje: introducción al estudio del habla. Fondo de Cultura Económica de España. Edición 10. Traducción de Margit Frenk, Antonio Alatorre. Madrid.

Valle, A., González Cabanach, R., Cuevas González, L. M., & Fernández Suárez, A. P. (1998). Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista de Psicodidáctica, (6), 53-68. https://www.redalyc.org/pdf/175/17514484006.pdf

Published

2024-12-30

How to Cite

Baque Lino, B. del C., Navarrete Pita, Y., & Chica Chica, L. F. (2024). Children’s theater as a didactic strategy for the development of oral expression in children: El teatro infantil como estrategia didáctica para el desarrollo de la expresión oral en los niños. Cognosis Journal. ISSN 2588-0578, 9(EE2), 74–92. https://doi.org/10.33936/cognosis.v9iEE2.7624