Training for the technical professional overcoming of teachers of the electrical range

Authors

  • Zeidy Sandra López Collazo Docente de la Universidad de Artemisa, Doctor en Ciencias, La Habana, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.33936/recus.v3i1.1276

Keywords:

training, technical professional improvement

Abstract

The development achieved in the process of technical professional improvement in the province of Artemisa, demands the search for ways of overcoming that allow the university graduate to stay updated with new advances in science and technology. In this sense, training is proposed for the technical professional improvement of the teachers of the electrical branch of the polytechnic institutes in the context of the labor entity in correspondence with the current requirements of technical and professional education. From a materialistic dialectical approach, different theoretical and empirical methods were used, which allowed the design and elaboration of the training, which is specific in updating, complementing and reorienting the professional technical content of the electric branch in the context of the labor, scientific and technical development. With the implementation of the trainings, changes were made in the teachers of the electric branch of the polytechnic institutes, which was verified through the observation with direct perception of the development of the trainings in the "Máximo Gómez" Thermoelectric Plant and the description of the results obtained confirming this.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Añorga, J. y otros. (2000). Glosario de Términos de la Educación Avanzada. Ciudad de la Habana: Material en soporte magnético. pág.15.

Cuevas, C. (2012). Tendencias y retos de la Educación Técnica y Profesional en la actualidad. Conferencia desarrollada en el análisis de los resultados del Proyecto Ramal 6. La Habana. Cuba.

Urquijo, J. C. (2010). Fiabilidad en el sistema eléctrico cubano. UNE, MINBAS. Manual de Redes de Distribución. UNE, MINBAS.

Lastra, J. E. (2009). Antecedentes históricos de la carrera Licenciatura en Educación Eléctrica. La Habana. Cuba: ISPETP.

López, Z. (2015). Modelo pedagógico para la superación profesional técnica de los profesores de la rama eléctrica en el contexto de la entidad laboral. Tesis en opción al
título de doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. La Habana, Cuba.

Materiales disponibles en el Departamento de protecciones de la Central Termoeléctrica Máximo Gómez. 2015. Mariel, Cuba.

Mena, J. A. (2008). Una metodología para potenciar la integración escuela politécnica-entidad laboral en la rama del transporte. Pinar del Río.

Mena, M. (2013). La sistematización: un método de la gestión de información para enfrentar la investigación educativa. Órbita Científica. Recuperado de: http://www.revistaorbita.rimed.cu/. ISSN 1027 - 4472.

MES (2004). Reglamento de la Educación de Postgrado de la República de Cuba. RM -132/204. Ciudad de La Habana: [Folleto]. pág. 24.

MES (2013). Plan de Estudio D. Modelo del Profesional. Carrera de Licenciatura en Educación Eléctrica. UCPETP.

Published

2018-04-25

Issue

Section

Cooperación y gestión interinstitucional